S Stefan1972 skrev:
Du menar på ts bilder? De prickarna kan lika gärna komma ifrån när huset byggdes och virket låg ute. Inte direkt ovanligt att det kan se ut sådär till och med på virke som kommer från brädgårdar. Räcker med att plast legat lite tätt och luftväxling saknas så blir det dylika prickar och nej allt sånt virke sorteras knappast ut och kasseras........
Det är inte bara prickar på bilderna, det är ett angrepp av medelkaraktär. Även torrt mögel kan vara potentiellt skadligt. Det finns vid ett angrepp mängder av metaboliter som lättare sprids när det är torrt. Så när man öppnar en konstruktion med angrepp är det viktigt att skydda andningsvägarna, minst. Nämnas kan att det gjorts tester hur många metaboliter en enda underart av möglet aspergillus kan producera. Det rör sig om 85 olika typer av metaboliter. Somliga av dessa är inte namngivna och finns inte med i databanker. Just detta faktum tillsammans med evidens och forskning, gör att jag vill åberopa försiktighetsprincipen. Det är bättre att vidta adekvata åtgärder än att gissa sig fram. För att utvärdera om det kan röra sig om nytt eller gammalt mögel måste man titta på det under mikroskop samt göra odlingsförsök.
 
  • Gilla
aeroform och 3 till
  • Laddar…
om det där är ett angrepp av medelkaraktär så får vi nog utlysa rikslarm och se till att mycket virke stoppas och inte får säljas...........
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
Det är inte bara prickar på bilderna, det är ett angrepp av medelkaraktär.
Tittar vi verkligen på samma bilder?!?
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
om det där är ett angrepp av medelkaraktär så får vi nog utlysa rikslarm och se till att mycket virke stoppas och inte får säljas...........
Komedi och ett skratt förlänger livet. Åsikter kan dock inte överbrygga forskning och fakta. Inte heller komedi. Bättre är att vara på säkra sidan. Sedan är det upp till var och en hur man vill göra. Jag kan bara prata och beskriva utifrån 33 års forskning i frågorna.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
teakrenovering och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tittar vi verkligen på samma bilder?!?
Finns några andra bilder att titta på?
 
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
Finns några andra bilder att titta på?
nä men poängen är ju att liknande svarta prickar hittar du på mängder av virke idag som används för nybyggnation. Visst sågar man bort det fulaste men ingen ska inbilla mig att man kasserar allt virke som har dylika prickar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
nä men poängen är ju att liknande svarta prickar hittar du på mängder av virke idag som används för nybyggnation. Visst sågar man bort det fulaste men ingen ska inbilla mig att man kasserar allt virke som har dylika prickar.
Nej det kasseras mycket riktigt inte. Resultatet av det har många gånger uppkommit när man bygger och mögel mycket snabbt börjar tillväxa, särskilt på insidan av yttertaket/råsponten på kallvind. Det har lett till reklamationer, stämningar och sanering eller utbyte. I vissa fall har skadorna föranlett misstänkta hälsoeffekter.
 
  • Gilla
Fannys och 2 till
  • Laddar…
Intressanta diskussioner och insyner för mig som ny 🙂 Jag ser två olika läger - ett akademiskt och teoretiskt och ett pragmatiskt och praktiskt. Jag respekterar båda sidor och försöker landa någonstans, mer åt det sistnämnda pga ouppvärmd sommarstuga och inte permanent boende. Kommer nog ta och försöka avlägsna det som går ändå. Känns bättre i magen och kostar ju hundralappen 🙂

Jag är iallafall glad att det inte blev en enhetlig röst mot att det jag hittat är kritiskt 😁 Så tackar för era insyner och åsikter.

Kanske passa på att byta ut alla isolering mot cellulosa? Stugan är på 24kvm med en del fönster, så det blir inte jättedyrt om det nu bidrar till en bättre miljö. Eller vad säger ni, behålla sten- och glasullen?
 
  • Gilla
Fannys och 1 till
  • Laddar…
Lovensson Lovensson skrev:
Intressanta diskussioner och insyner för mig som ny 🙂 Jag ser två olika läger - ett akademiskt och teoretiskt och ett pragmatiskt och praktiskt. Jag respekterar båda sidor och försöker landa någonstans, mer åt det sistnämnda pga ouppvärmd sommarstuga och inte permanent boende. Kommer nog ta och försöka avlägsna det som går ändå. Känns bättre i magen och kostar ju hundralappen 🙂

Jag är iallafall glad att det inte blev en enhetlig röst mot att det jag hittat är kritiskt 😁 Så tackar för era insyner och åsikter.

Kanske passa på att byta ut alla isolering mot cellulosa? Stugan är på 24kvm med en del fönster, så det blir inte jättedyrt om det nu bidrar till en bättre miljö. Eller vad säger ni, behålla sten- och glasullen?
Själv baserar jag kunskap och fakta på både akademiska rön och evidens som inhämtats i fält. Teorier finns många och det är en av anledningarna till att vi historiskt sett byggt en hel del riskkonstruktioner och inte förstått det här med fukt och risken med fuktskador. Baserat på detta hade jag bytt ut isoleringen till träfiberisolering. Fotodokumentera och använd det om och när stugan ska säljas. Det ökar värdet.

Intresssant med möss som byggt bo är att lukten från dem kan attrahera humlor. Humlorna kan i sin tur attrahera humlemott. Mössen bör vara de som skadar mest av dessa.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
Nej det kasseras mycket riktigt inte. Resultatet av det har många gånger uppkommit när man bygger och mögel mycket snabbt börjar tillväxa, särskilt på insidan av yttertaket/råsponten på kallvind. Det har lett till reklamationer, stämningar och sanering eller utbyte. I vissa fall har skadorna föranlett misstänkta hälsoeffekter.
ja fast även du vet nog att mögel bara växer där det finns förhållanden som medger detta. Lite svarta prickar som är torra och estetiskt finns där gör knappast så att det växer mer och bättre. isåfall är det nya sporer som vaknar och bosätter sig. Då är det isåfall felbyggt och många ggr för tätt. Bra på papperet men i verkligheten blir det annorlunda.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
ja fast även du vet nog att mögel bara växer där det finns förhållanden som medger detta. Lite svarta prickar som är torra och estetiskt finns där gör knappast så att det växer mer och bättre. isåfall är det nya sporer som vaknar och bosätter sig. Då är det isåfall felbyggt och många ggr för tätt. Bra på papperet men i verkligheten blir det annorlunda.
Nja, mögelsporer kan ligga i träda länge i väntan på rätt tillväxtförhållanden. Vissa mögelarter kan bättre tåla upptorkning och finns t.ex. att hitta just på kallvindar. Att mögel bara växer där förhållanden medger är baskunskap. Finns kolonier av mögel som då grott och utvecklat mycel så finns också mer sporer av just den eller de arterna. Har det torkat ut och sedan blir fuktigt igen så finns risk för ökad tillväxt. Redan innan man kan se prickar eller mer tillväxt så finns det mikroskopiskt upptäckbar tillväxt, under premisserna att det varit eller är för fuktigt.

Det behöver inte vara felbyggt för att mögelskador ska kunna uppstå, iaf inte om man ser till byggnormer. Om man beaktar att byggnormerna är felaktiga så hamnar det i ett annat ljus. Ja det ser bra ut på pappret men verkligheten talar annat språk. Mycket p.g.a. okunskap och pengabesparing.

Enstaka prickar släpper jag förbi, men vill gärna tillse att det inte kan bli för fuktigt igen.
 
  • Gilla
teakrenovering och 1 till
  • Laddar…
jo men då är man ju där igen......är enstaka sporer i träda värre än de som finns i luften omkring oss hela tiden? Om vi nu bara tar de på ts bilder alltså. De prickarna som är torra och ev ligger i träda som du menar är värre än de sporer som cirkulerar i luften och är livskraftiga och bara väntar på rätt förutsättningar?
 
S Stefan1972 skrev:
jo men då är man ju där igen......är enstaka sporer i träda värre än de som finns i luften omkring oss hela tiden? Om vi nu bara tar de på ts bilder alltså. De prickarna som är torra och ev ligger i träda som du menar är värre än de sporer som cirkulerar i luften och är livskraftiga och bara väntar på rätt förutsättningar?
Nej vi är inte där igen, jag skrev tydligt att enstaka prickar släpper jag förbi.

Dock finns det mer sporer där det finns koloniserat mögel än där det inte finns. Just vid ställen med kolonier kan möglet via olika ämnen och aktiviteter ha skapat ett mer gynnsamt litet område, så att det lättare kan fortsätta sin aktivitet när det väl blir fuktigt igen.
 
  • Gilla
teakrenovering och 1 till
  • Laddar…
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
Nja, mögelsporer kan ligga i träda länge i väntan på rätt tillväxtförhållanden. Vissa mögelarter kan bättre tåla upptorkning och finns t.ex. att hitta just på kallvindar. Att mögel bara växer där förhållanden medger är baskunskap. Finns kolonier av mögel som då grott och utvecklat mycel så finns också mer sporer av just den eller de arterna. Har det torkat ut och sedan blir fuktigt igen så finns risk för ökad tillväxt. Redan innan man kan se prickar eller mer tillväxt så finns det mikroskopiskt upptäckbar tillväxt, under premisserna att det varit eller är för fuktigt.

Det behöver inte vara felbyggt för att mögelskador ska kunna uppstå, iaf inte om man ser till byggnormer. Om man beaktar att byggnormerna är felaktiga så hamnar det i ett annat ljus. Ja det ser bra ut på pappret men verkligheten talar annat språk. Mycket p.g.a. okunskap och pengabesparing.

Enstaka prickar släpper jag förbi, men vill gärna tillse att det inte kan bli för fuktigt igen.
En fråga angående detta. Hade några svarta partier på en kallvind (alltså heltäckande svart, men ytligt). Firman som sanerade sa att det med stor sannolikhet var gammalt, men sprutade ändå mögelfri. De kunde tyvärr inte slipa bort det efteråt pga mycket trångt. Men menar du att detta ändå kan återuppstå vid rätt förutsättningar? Tolkade det som att det dödades och att ingen mer åtgärd behövdes (står även på flaskan att detta ska räcka 🤔).

(övervakar klimatet rh och temp och det verkar inte gynnsamt för tillväxt under de senaste par åren. Var uppe så sent som igår och jämförde hur det ser ut och det ser exakt likadant som vid sanering)
 
K kedjehus1973 skrev:
En fråga angående detta. Hade några svarta partier på en kallvind (alltså heltäckande svart, men ytligt). Firman som sanerade sa att det med stor sannolikhet var gammalt, men sprutade ändå mögelfri. De kunde tyvärr inte slipa bort det efteråt pga mycket trångt. Men menar du att detta ändå kan återuppstå vid rätt förutsättningar? Tolkade det som att det dödades och att ingen mer åtgärd behövdes (står även på flaskan att detta ska räcka 🤔).

(övervakar klimatet rh och temp och det verkar inte gynnsamt för tillväxt under de senaste par åren)
En missuppfattning gällande mögelsanering med vätskor är att mögelangrepp inte kan uppstå efter sanering. 2007 var det ett antal företag som annonserade om s.k. förebyggande mögelsanering, som de menade en gång för alla skulle stoppa upp risk för påväxt. Så länge det är torrt så sker ingen ny påväxt men blir det för fuktigt så är det bara en tidsfråga innan ny påväxt sker. Efter sanering så kan i vissa fall ännu mer mögeltillväxt uppstå, om det fortsatt tillåts vara för fuktigt.

Mögelsanering med vätskor tar inte bort alla metaboliter som möglet avgivit under sin livsprocess. Vill man sanera fullständigt så gäller materialutbyte ifråga trä, eftersom vissa metaboliter tränger in på djupet i trät.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.