A AndersS skrev:
Nja, vår häll har två 16A faser och matar två zoner per fas, där det regleras så.😉
Men påverkas säkert av effekten på varje zon och funktion/storlek på en zon,
En zon på en induktionshäll är ju inte alltid som de gamla plattorna, vilket gör det lite annorlunda.
Och spis är inte samma som häll. På min skit Bosch är den totala effekten på hällen 7200W vilket ju är omöjligt att köra på en 16A och en fas. Skulle man dessutom vilja köra på bost på allt så skulle man behöva ca 12 kW vilket ju naturligtvis är än mer omöjligt.
Det fungerar OK vid matlagning och två zoner men då man vill utnyttja den tredje och fjärde märker man på en gång svagheten då tillgänglig effekt börjar att växelvis "pulsas" ut till dom olika zonerna. Vilket kan vara ytterst enerverande då värmen i tex stekpannan plötsligt nästan försvinner.
 
  • Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och spis är inte samma som häll. På min skit Bosch är den totala effekten på hällen 7200W vilket ju är omöjligt att köra på en 16A och en fas. Skulle man dessutom vilja köra på bost på allt så skulle man behöva ca 12 kW vilket ju naturligtvis är än mer omöjligt.
Det fungerar OK vid matlagning och två zoner men då man vill utnyttja den tredje och fjärde märker man på en gång svagheten då tillgänglig effekt börjar att växelvis "pulsas" ut till dom olika zonerna. Vilket kan vara ytterst enerverande då värmen i tex stekpannan plötsligt nästan försvinner.
Det var därför jag skrev "Bör finnas på vanlig spis" i första inlägget då jag inte haft spis med induktion och antog att en häll borde vara lika oberoende av var den monteras, fristående eller i enhet (spis) som också har ugn. Så har man tre 16A faser till en spis varav två matar hällen, jag ser det som en häll även monterad i en spis, så varför skulle det skilja.
För visst finns det spisar där hällen matas med två faser?
 
Jo precis, Cylinda, Husqvarna, Elvita etc utnyttjar alla tre faser så det blir nästan 11 kW max.
 
A AndersS skrev:
Det var därför jag skrev "Bör finnas på vanlig spis" i första inlägget då jag inte haft spis med induktion och antog att en häll borde vara lika oberoende av var den monteras, fristående eller i enhet (spis) som också har ugn. Så har man tre 16A faser till en spis varav två matar hällen, jag ser det som en häll även monterad i en spis, så varför skulle det skilja.
För visst finns det spisar där hällen matas med två faser?
Och orsaken till att bara mata med enfas är att det blir några kronor billigare i tillverkningen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och orsaken till att bara mata med enfas är att det blir några kronor billigare i tillverkningen.
Oki, har bara satt induktionshällar som matas med 2-fas i kök, den senaste för fem år sedan men med stor zon som kan delas i två eller göras reglerbar utifrån var panna/kastrull placeras trodde jag att det var standard på dagens hällar för att få det fungera med effekten som de kräver.
 
Redigerat:
Ja, fristående hällar brukar matas med 2 faser och fristående ugnar med en fas. Men som sagt spisarnas hällar får man hålla ett öga på för risken att bli lurad är stor då dom som säljer ofta har mycket begränsad kunskap.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.