Hej! Känner mig lite konfunderad och behöver råd - förmodligen inga konstigheter för er.

Har hus från 20-talet där vi nyligen fått byta vattenservis samt avloppsrör mot gatan (den gamla hade rötter rakt igenom). Detta har fått som följd att vi har blottat hussockeln där vi grävt ur för att byta rören. Det är ca 1,5 meter djupt och 2 meter brett. Vi har ouppvärmd källare, bara med lite stödvärme på och har inga problem med fukt i källaren. Därför har vi valt att inte dränera runt huset och det verkar inte vara dränerat tidigare heller. Vi planerar att ha källaren just som källare och inte som boarea. Mest förvaring/garage/bastu.

Min fråga är: Vad ska jag fylla igen med?

Har läst på att man ska ha makadam 8-16, längst ner men det verkar ju gälla runt dräneringsrören, vilket vi inte har. Det ligger stenmjöl under/runt avloppservisen och den är ca 50 cm under källarplanets golvnivå. Jag ser rester av kallasfalt på den gamla husgrunden, men har inte tänkt att kleta på mer, eftersom jag förstår att källarväggarna då inte kan "andas", dvs fukt kan inte vandra från källaren och utåt. Sedan har jag förstått att högst upp närmast marknivå så vill man ha packat/tätt och med fall bort från huset så att dagvatten leds bort. Alltså inte makadam eller liknande. Jag planerar att återfylla med det vi grävde upp, utan att kleta på vare sig ny kallasfalt eller sätta dit platonmatta. Det vi grävde upp är mestadels jord och sand samt både små och stora stenar, sprängsten troligtvis från när huset byggdes. Alla stora stenar har vi använd till naturstensmur istället på tomten, vilket blev riktigt bra.

Ska man ha makadam längst ner ca 1 meter och sedan sista halvmetern med vanlig jord/fyllnadsmassa som vi grävde upp? Jag vill att källarväggen ska kunna andas men samtidigt avleda dagvatten ovanifrån. Vi har även lagt nya dagvattenrör som leder bort allt som kommer från stuprören.

Tacksam för lite inspel på vad jag ska fylla igen med och vad ni hade gjort i denna situation.
 
Fyll igen med det ni grävt upp bara.
Risken du tar om du fyller någon meter med makadam är att du skapar en stenkista precis vid källarväggen, vattnet kommer rinna lättaste vägen och du riskerar därmed att det blir en vattensamling där du lagt makadam istället för tvärtom, det är som att be om problem.
Att försöka hitta på någon halvlösning av att "dränera" 2m av en hel källare tror jag bara kommer att ge er framtida huvudvärk, varför fixa något som bevisligen funkar?
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Tack Jonas, det är precis så vi resonerar. Dont fix it if it aint broken. Med det sagt, finns det något trick förutom lutning från huset när det gäller de översta massorna? För att få det tätt och vattenavvisande alltså..
 
Lägg marken så den lutar från huset och trädgårdsplattor eller någon stensättning någon halvmeter ut från väggen så får man bort en del
 
Sortera bort eventuella större stenar bara...
 
  • Gilla
Capablanca
  • Laddar…
Capablanca Capablanca skrev:
Tack Jonas, det är precis så vi resonerar. Dont fix it if it aint broken. Med det sagt, finns det något trick förutom lutning från huset när det gäller de översta massorna? För att få det tätt och vattenavvisande alltså..
Beror på om du vill ha det "tätt" mot grundvatten eller ytvatten. Är det för ytvatten kan man lägga ett lager lera ganska nära toppen som ett lock.
 
  • Gilla
Capablanca
  • Laddar…
Det blir befintliga massor som vi fyller igen med, samt ett hårdare packat lager, förhoppningsvis lera på toppen men lutning bort från huset.

Innan återfyllning vill grävaren göra rent grundmuren och sedan måla på/värma på ett lager med tätskikt på utsidan. Det blir ungefär samma funktion som kallasfalten som satt där från början. Är detta en bra idé innan vi fyller igen? På insidan har jag tänkt måla med silikatfärg så eventuell fukt kan ventileras bort. Vi håller ca 15c i källaren året om.

Å ena sidan är det rimligt att skydda mot tillskjutande fukt utifrån, å andra sidan kanske man försvårar att väggen kan "andas ut" fukt inifrån och ut. Det är ju bara 2 meter vi pratar om så väggen kommer säkert kunna "andas" ändå. Tror min oro är överdriven men det stör mig att jag inte förstår principen bakom det hela. Jag lutar personligen åt att detta med att fukten ska inifrån och ut är överdriven, det är det motsatta som är problemet, dvs att ny fukt tillförs utifrån. Detta var väl i alla fall avsikten med kallasfalten när den applicerades en gång i tiden.
 
kallasfalt är bra att ha på utsidan av källarmur och silikatfärg på insidan.
Kan inte köpa påståenden att källarväggar under mark ska "andas ut" fukten tillbaka till marken. Gräv ner i marken så upptäcker du att det inte finns en torr saharasand där under. Markfukten finns alltid och den skall hindras att gå inåt och genom en betongvägg
 
G gaia skrev:
kallasfalt är bra att ha på utsidan av källarmur och silikatfärg på insidan.
Kan inte köpa påståenden att källarväggar under mark ska "andas ut" fukten tillbaka till marken. Gräv ner i marken så upptäcker du att det inte finns en torr saharasand där under. Markfukten finns alltid och den skall hindras att gå inåt och genom en betongvägg
Väggen ska bara kunna andas om man har platonmatta, isodrän eller annat motsvarande fuktskydd på utsidan. Har man lera/jord/sand direkt på väggen så är det bra med en fuktspärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.