OT....
På tal om att läsa snabbt och slarvigt.....
Varje gång jag läser rubriken till denna tråd lite snabbt i listan läser jag:
Någon som inrett Ladugård med Bordell??
Är det bara för mig som det blir så? :)
 
Var det länge sedan du fick rulla runt i höet då pinebar? ;-)
 
Någon som inrett Ladugård med Bordell??
Ja det kanske hade varit något! hehe.. :rolleyes:
 
Kom att tänka på Dolly Parton och Burt Reynolds i filmen "Det bästa lilla horhuset på prärien".
 
.... lägenheten vi bor i medan vi renoverar är på Malmskillnadsgatan. Jag får helt enkelt skylla på miljön kanske.....
 
Hehe.. Komunen verkar dock mindre förtjusta i att "bygga hus" i ladan! finns inte något boningshus på tomten som den är plaserad på. det ligger på andrasidan vägen och är avstyckat.. Men enligt, kommunen gick det aldeles utmärkt att bygga ett boningshus brevid ladan och sedan inreda ladan.. verkar konstigt.. men jag är ju inte förvånad..
 
Det finns tre ombyggda ladugårdar i närheten av där jag bor, en precis norr om Sparreholm på 57:an, tror det används som sommarstuga. Ser bra ut. En annan ute i skogen mellan Sparreholm o Nyköping, där har dom gjort garage över skullen, infart via gamla körbanan, o bor sen nere i det som varit djurdel. Ser också bra o spännande ut. Sen en tredje som jag själv varit med o byggt om, utanför Flen, också det blev en annorlunda o fin bostad.
Såg på programmet "drömhus" på discovery travel and living, att det är jättepopulärt att bygga om ladugårdar i England, dom har tydligen ofta ekstommar o den behålls synlig o blästras, blir jättefint.
Normalt är en höskulle byggd för att kunna bära x antal ton med hö eller halm, så hållfastheten ska nog inte va nåt problem, bara trät är friskt, lycka till!!
 
volvo skrev:
Jag bara hänvisar till boverkets konstruktionsregler, där hållfastheten och dimensioneringen skiljer sig åt beroende på vilken typ av byggnad det rör sig om.
Garage, lador, förråd etc får göras klenare än ex.vis bostadshus.
Klaga inte på mig, klaga på boverket!
Det där är ju fascinerande fakta. Med lite eftertanke kan man ju anta att utrymmningsvägar och brandskydd har högre krav. Det skrev du ju också.
Avlopp hanteras ju också annorlunda, man ser sällan människosgödsel läggas på hög för att spridas på åkern. :D

Men att hållfastheten skulle skilja sig åt. :confused:
Sen har jag nog aldrig sett en lada som är byggd i modern tid utan endast gamla rejäla doningar.

Men det lär ju krävas en rejäl ombyggnad så mycket av bristerna åtgärdas ju då.
 
Mellanbarn skrev:
Men att hållfastheten skulle skilja sig åt. :confused:
Sen har jag nog aldrig sett en lada som är byggd i modern tid utan endast gamla rejäla doningar.
BKR (Boverkets konstruktionsregler) 2:115:
"Med hänsyn till omfattningen av de personskador som kan befaras uppkomma vid brott i en byggnadsverksdel, skall byggnadsverksdelen hänföras till någon av följande säkerhetsklasser:
-säkerhetsklass 1 (låg), liten risk för allvarliga personskador
-säkerhetsklass 2(normal), någon risk för allvarliga personskador.
-säkerhetsklass 3(hög) stor risk för allvarliga pesonskador
....
C Enbostadshus.....säkerhetsklass 2
E Byggnader som personer sällan vistas i eller invid......säkerhetsklass 1"

Sedan finns det olika dimensioneringskoefficienter som anänds vid dimensionering av byggnaden där koefficienten är lägre för klass 1 än klass 2.

Och visst byggs det lador även idag.
 
Hade en grabbresa till Motalatrakten, deras lokal var en nyrenoverad ladugård. Såg i alla fall en bild på deras info sida. http://www.syllerstorpett.com/

MVH Fredrik
 
Även jag hade en gång planerad att göra om ladan (6,5x15 med stall och höloft) till bostad.
Sen byggde vi bastustuga först och sen köpte vi trädgårdsprylar såsom traktor, kompost-kvarn mm.
I ett av uthusen står dessutom sommarbilen och nu börjar det blir ont om plats.
Jag har därför ändrat mig och inrett stallen som verkstad och byggt ett höloft tilli ladan istället
som idag rymmer alla trädgårdsprylar och verktyg samt ger otrolig mer vörvaringsutrymme.
Nu har jag inte bara verkstad utan också ett stort materiallager och arbetsutrymme under tak
med belysning, musik mm. Känns skönt att bara behöva stänga dörren efter sig när man har
snickrat färdig för dagen. Frugan tycker också väldigt mycket om det där eftersom hon kan ligga
ostörd på soldäck.

Trevlig fredag önskar
Hobbit
 
volvo skrev:
Tänk bara på personsäkerheten!
En laga är dimensionerad för att tillbringa tid tillfälligt och i vaket tillstånd och är således klenare dimansionerad än något som är avsett som bostad. Framförallt bör ni tänka på att få två av varandra oberoende utrymningsvägar från loftet.
Mitt förslag är att skaffa en husvagn eller bod att bo tillfälligt i.
Men vänta här nu. Vad tror du att lador/loft/magasin är byggda för? Att härbärgera möss eller? TS ska bygga om höloftet till bostad. Jag är helt övertygad om att ett höloft som är byggt för att hålla för hundratals ton med hö, håller för möbler och människor, även tunga sådana. Däremot har jag svårt att tro att vare sig en bod eller en husvagn håller för samma tyngd.
 
Dialogen verkar nu mest handla om konstruktion! - konstruktion är väl ett mindre problem - anlita en byggnadsingenjör så är det fixat!
Desto större utmaning att planera/rita på ombyggnationen för att nå tillfredsställelse.

Låter som ett jättespännnande projekt, lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.