När sotaren eller jag själv ska upp på taket så blir stegen mot hängrännan, då jag har monterat nya rännor så vill jag ej att de ska bli söndertryckta som de gamla var. Vad finns för lösningar att montera att luta stegen mot och avlasta hängrännan?
 
Svårt att svara på utan att se hur det ser ut, men det finns glidskydd som du hänger stegen i
 
Jag snodde ihop en sån här i armeringsjärn.
Bildvisning av en byggnad där ett fäste av armeringsjärn för en sotarstege är installerat på taket längs med en takränna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sotaren vart nöjd efter en extra noga koll 😀
 
P
M mattias1343 skrev:
När sotaren eller jag själv ska upp på taket så blir stegen mot hängrännan, då jag har monterat nya rännor så vill jag ej att de ska bli söndertryckta som de gamla var. Vad finns för lösningar att montera att luta stegen mot och avlasta hängrännan?
Om rännorna trycks sönder är antingen rännorna av en väldigt dålig kvalitet, eller så sätts stegen med för låg vinkel.
Villaägarna har en skrift: https://www.villaagarna.se/globalas...anskning/sa-har-staller-du-upp-en-stege-2.pdf

Där rekommenderas 75° vinkel.

Eller så monterar du stödben som håller stegen mot fasaden i stället för mot hängrännan, om det är möjligt.
Typ denna : Stålstege med monterade stödben som håller stegen mot fasaden istället för att vila mot hängrännan. Stödbenen har gummitoppar för extra grepp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Om rännorna trycks sönder är antingen rännorna av en väldigt dålig kvalitet, eller så sätts stegen med för låg vinkel.
Villaägarna har en skrift: [länk]

Där rekommenderas 75° vinkel.

Eller så monterar du stödben som håller stegen mot fasaden i stället för mot hängrännan, om det är möjligt.
Typ denna : [bild]
Lindab är tillverkare av rännorna. de gamla rännorna vette katten, men de hade tryckts ned, inte krossats utan belastningen har ändrat vinkeln så vatten gick över kanten till slut. vill inte hamna i samma läge igen och en avlastnign att sätta stegen mot är smartaste lösningen.

Fick PM om denna. Ska kolla vad den kostar.

https://www.wsteps.se/products/lean...-glidskydd-for-anliggande-stegar-w0312/140932
 
MultiMan
Jag har Lindab-rännor. Helt omöjligt att böja sönder dem med en stege. Ändras vinkeln är fastsättningen undermålig. Jag fäste av den anledninngen i nedersta bärläkten (in under taket alltså), så de sitter stenhårt oavsett snöras eller stegar.

Om du har fästet i vindskivan eller vad det kallas, så måste den fästas bättre eller användas grövre dimension. Jag satte 38 mm tjock på ladan och den står pall.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.