Säkert en dum fråga men då man inte är inne i detta så måste man ändå fråga…

Jag har en massa tumlad mursten som både vart mur och kantsten osv runt huset.
Nu efter dränering och trädgårdsrenovering så har alla dessa blivit staplade på hög.

Så då har jag en tanke om det går att bygga en mur av dessa som man vanligtvis gör med ställa på någon variant av sättsand och stapla med något stenlim att utöver dessa moment även ”putsa” muren med cement? Får få den likna en helgjuten stenmur. För sen kunna målas på.

Jag har ett x antal basic cement från byggmax liggandes som jag hade velat förbruka.

Om detta är möjligt så hur bör processen vara?

- skava ut där muren ska stå
- lägg sand och padda
- ställ första raden med Sten på sanden, ev till och med ställ på ett lager med cement?
- lägg lim och stapla andra raden (ska ev bara vara 2 - 3 rader hög)
- vänta någon dag på allt skall härda
- tvätta stenen med något effektivt medel (stenen vart i ”bruk” ett par år så är smutsig)
- låt torka nån dag
- ”spackla” på med cement?
- klar / alt redo för målas med valfri murfärg ?

Bra enkelt och billigt för min del om detta går :)
 
Kommer inte hålla, den måste ha ett fundament och muras upp om den ska putsas annars spricker det i alla fogarna.
Sen är ju din cement bara ett bindemedel och inget man putsar med, det måste blandas med sand.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Kommer inte hålla, den måste ha ett fundament och muras upp om den ska putsas annars spricker det i alla fogarna.
Sen är ju din cement bara ett bindemedel och inget man putsar med, det måste blandas med sand.
Om jag lägger cement i botten och ”limmar” ihop stenarna med cement? Eller vad kan vara lösningen?
Går det köpa en påse sand att blanda i cementen?😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.