Hej!
Vi har precis köpt ett hus byggt 1961 i lättbetong och ska renovera i tvättstugan då det påvisat förhöjda indikationer av fukt i besiktningsprotokollet (stod en inbyggd garderob mot väggen innan). Vi har nu rivit hela tvättstugan och strykt på JAPE mögelfri och efter ca 2 dygn dyker detta upp.. ser nästan ut som frost/isbildning.. Är det mögel? Och vad ska vi göra?

Vi planerar att sätta dit nya skåp men är rädd för att det blir fuktigt där igen..
 
  • Vägg med synliga kablar, täckt med frostliknande eller isliknande beläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vägg i lättbetong med vita, frostlika fläckar och ojämn textur, eventuellt indikerande på fukt eller mögel efter applicering av mögelfri behandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg av lättbetong med vit beläggning som ser ut som frost eller isbildning, eventuellt ett tecken på mögel efter applicering av mögelfri produkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Saltutfällning, mineraler. Är det dränerat efter byggåret?
 
  • Gilla
trenchcoat och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Saltutfällning, mineraler. Är det dränerat efter byggåret?
Osäker, hittar inget om det.. Kan man göra något åt detta i efterhand?
 
M molint skrev:
Osäker, hittar inget om det.. Kan man göra något åt detta i efterhand?
Dränera och öka ventilationen .
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Dränera och öka ventilationen .
Låter ju såklart vettigt😆 Men kan jag lägga kakel/måla över nu och dränera i efterhand? Är det liksom bara att ”stryka bort” det med handen nu?
 
M molint skrev:
Låter ju såklart vettigt😆 Men kan jag lägga kakel/måla över nu och dränera i efterhand? Är det liksom bara att ”stryka bort” det med handen nu?
Vore riskabelt , det lär återkomma. Åtminstonde nu på sommaren när luftfuktighet är som högst.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vore riskabelt , det lär återkomma. Åtminstonde nu på sommaren när luftfuktighet är som högst.
Ja såklart är jag införstådd i att det lär återkomma men har som sagt rivit tvättstugan och vill gärna att det blir klart först innan vi påbörjar nytt projekt.. det lär ju inte vara så billigt att dränera heller kan jag tänka mig😫
 
M molint skrev:
Ja såklart är jag införstådd i att det lär återkomma men har som sagt rivit tvättstugan och vill gärna att det blir klart först innan vi påbörjar nytt projekt.. det lär ju inte vara så billigt att dränera heller kan jag tänka mig😫
Nej, det kostar ett par hundringar kanske :(
Du kan alltid slipa och måla väggarna sålänge. Men hoppas inte för mycket…
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, det kostar ett par hundringar kanske :(
Du kan alltid slipa och måla väggarna sålänge. Men hoppas inte för mycket…
Tack för dina kloka svar! Vi ska planera in en dränering längre fram.. just nu får det bara stå tomt där tills dess..
Detta lär ju inte vara ett problem närmsta åren efter dränering antar jag men om man ska tänka långsiktigt kanske det är bäst att klä om fasaden iom att det är lättbetong eller vad tror du? 😳
 
M molint skrev:
Tack för dina kloka svar! Vi ska planera in en dränering längre fram.. just nu får det bara stå tomt där tills dess..
Detta lär ju inte vara ett problem närmsta åren efter dränering antar jag men om man ska tänka långsiktigt kanske det är bäst att klä om fasaden iom att det är lättbetong eller vad tror du? 😳
Klä om hur menar du?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Klä om hur menar du?
Typ täcka fasaden med träplankor😅 ..?
Besiktningsmannen sa att det tränger igen mycket vatten pga materialet (lättbetong)
 
Plåtfasad är underhållsfritt och garanterat vattentät 🙃
 
M molint skrev:
Typ täcka fasaden med träplankor😅 ..?
Besiktningsmannen sa att det tränger igen mycket vatten pga materialet (lättbetong)
Dränering som gäller, inget annat.
 
  • Gilla
molint
  • Laddar…
Lämna en luftspalt och ventilera den. Då är du skyddad mot fukten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Lämna en luftspalt och ventilera den. Då är du skyddad mot fukten.
Ja det sa de på anticimex, att man bör sätta en luftspalt där men det är ju en ganska stor vägg som ska täckas isf.. och det är då efter dräneringen tänker jag? 🤔😅
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.