Vi har problem med en opålitlig dräneringspump och har fått diverse olika tips på hur problemet kan åtgärdas, somliga dyrare än andra. (Dränera om, byt pump, installera nivåvakt med larm m.m.) Och få eller inga av tipsen har varit sådana att jag slipper göra den dagliga manuella kontrollen av pumpen.

Men jag har en idé om hur den manuella kontrollen kan förenklas.

Eftersom pumpen, när den funkar som den ska, går intermittent (ca 15 sekunder åt gången?) så tänker jag att man skulle kunna installera en wifi-ansluten effektmätare på pumpens elanslutning och mätaren i sin tur skickar data över wifi så att man kan se i telefonen när den har gått igång. På så vis skulle det räcka med att titta på effektdiagrammet i telefonen: har pumpen startat senaste timmen? Gott, då funkar den. Annars: ut och lyft på locket.

Pumpen är fast ansluten på egen säkring. Har någon ett tips på en lämplig mätare?
 
Redigerat:
hur kraftig är pumpen? så att Shellyn rår på lasten...

och är den fast ansluten eller med stickkontakt?

om fast skulle jag valt https://www.styrahem.se/p/870/effektmatare-extremt-liten-shelly-plus-pm-mini

med Shelly är det också enkelt att lägga till en scen i appen så att man automatiskt får en notis i telefonen om apparaten (pumpen) exempelvis aldrig dragit mer än 10 W på tre timmar

(och på samma sätt larma om [Husqvarna-]robotklipparen dragit mellan 2 och 10 Watt de senaste två timmarna = ute ur boet och har inte kommit tillbaka = fastnat / gått vilse)
 
harka harka skrev:
hur kraftig är pumpen? så att Shellyn rår på lasten...

och är den fast ansluten eller med stickkontakt?

om fast skulle jag valt [länk]

med Shelly är det också enkelt att lägga till en scen i appen så att man automatiskt får en notis i telefonen om apparaten (pumpen) exempelvis aldrig dragit mer än 10 W på tre timmar

(och på samma sätt larma om [Husqvarna-]robotklipparen dragit mellan 2 och 10 Watt de senaste två timmarna = ute ur boet och har inte kommit tillbaka = fastnat / gått vilse)
Notis i telefonen när förbrukningen ligger under ett gränsvärde låter som en bra funktion. Krävs någon form av abonnemang för Shelly?
 
det är en väldigt bra funktion 🙂

och nej, det krävs inga abonnemang eller så, utan hanteras i appen utan några tillkommande kostnader utöver hårdvaran (Shelly-pucken/-pluggen)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.