Hejsan
- V2x - Ditt hem-batteri som du redan har köp/har (om du har en elbil dvs)

Jag hade velat ha ett utbildande samtal, där jag (och andra) lär mig mer om det olika ingående komponenterna i nedan beskrivet system. Om Du kan bidra med info om någon ingående del, eller övergripande "ballong-perspektivet" så hade jag tyckt det vore jättekul om Du hade velat skriva en rad. Allt för sprida kunskap om V2x-tekniken, var vi är och vad vi kan göra.

Note
- "V2x" är ett samlingsnamn för teknikerna "Vehicle to load (V2L), Vehicle to Home (V2H), och Vehicle to Grid (V2G).
- V2L och V2H matar spänning lokalt till din fastighet. Detta fungerar således som ett hemma-batteri.
- V2G matar spänning ut på stora distributionsnätet, dvs du säljer el ut till marknaden i likhet med vad du gör med överskottet från solcellsproduktionen.
Frågor
A. Vilka komponenter krävs för att en privatperson ska kunna implementera V2x?

B. Kan en privatkonsument, idag år 2024, köpa/koppla/teckna avtal för att uppnå;
B1. V2L/V2H (vehicle to load, vehicle to home) dvs använda elbilens batteri för att mata spänning lokalt till din fastighet?
B2. V2G (vehicle to grid) dvs använda elbilens batteri för att mata spänning ut på nätet?
Utgångspunkter för samtal i tråden
Eon - Nätägare
Tibber - Avtalspart

Hårdvara;
Solceller - SveaSolar
Växelriktare SolarEdge SE17K-RWOTOBNN4
Elmätare ny (EON)
Tibber Puls lastbalansering
Elbilsladdare Easee Home, tre-fas, 22kW, ett uttag

Elbilar;
MG4, MG ZS
Välkommen att hugga i. Svara på frågorna ovan om du kan, annars kanske du kan bidra med info i detaljer?
😀
MVH
 
Jag tror att de första frågorna man bör ställa sig är:
  • Varför vill man göra det här?
  • Finns det några negativa konsekvenser att beakta?
Om vi antar att svaret på den första frågan är för att tjäna pengar på att hjälpa till att balansera elnätet och/eller att sälja el när priset är som högst snarare än när man producerar med solcellerna (alternativt att köpa billigt och sälja dyrt) så kommer nästan den andra frågan som ett brev på posten. Hur mycket sliter laddning och urladdning på batteriet och är det därmed värt det?

Jag tror att risken för att svaret på den andra frågan är att det sliter mer än det är värt kommer göra att många avhåller sig från att delta i V2G-lösningar.

Om svaret på den första frågan istället är att bilen ska vara ett nödbatteri att bruka vid strömavbrott eller rent av som mobilt energilager för en off grid-lösning, då tror jag att det kommer finnas entusiaster som vill vara med.

Jag förstår att du kanske redan kommit vidare från såna här grundläggande frågor, men jag tror att ju fler som tänker på dem, desto färre kommer vara så sugna på att vara en del i några större V2X-system innan nackdelarna belysts ordentligt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att de första frågorna man bör ställa sig är:
  • Varför vill man göra det här?
  • Finns det några negativa konsekvenser att beakta?
Om vi antar att svaret på den första frågan är för att tjäna pengar på att hjälpa till att balansera elnätet och/eller att sälja el när priset är som högst snarare än när man producerar med solcellerna (alternativt att köpa billigt och sälja dyrt) så kommer nästan den andra frågan som ett brev på posten. Hur mycket sliter laddning och urladdning på batteriet och är det därmed värt det?

Jag tror att risken för att svaret på den andra frågan är att det sliter mer än det är värt kommer göra att många avhåller sig från att delta i V2G-lösningar.

Om svaret på den första frågan istället är att bilen ska vara ett nödbatteri att bruka vid strömavbrott eller rent av som mobilt energilager för en off grid-lösning, då tror jag att det kommer finnas entusiaster som vill vara med.

Jag förstår att du kanske redan kommit vidare från såna här grundläggande frågor, men jag tror att ju fler som tänker på dem, desto färre kommer vara så sugna på att vara en del i några större V2X-system innan nackdelarna belysts ordentligt.
Hej
Att batteriet skulle ta skada av den typ av stödtjänster som V2x är tänkt att vara är i princip debunked. Bara senaste månaderna har flera sådana studier visat på minimalt extra slitage.

V2x för en privatperson med ett hus, hade kunnat fungera på olika vis. I mitt fall vill jag ladda elbilens batteri på 70kWh med solcellerna till en kostnad av 0 kr. Sen vill jag ta bedömt <20kWh för att använda till allt som sker 17-23 på kvällen, då timpriset för inköp av el är (i mitt fall i SE04) mellan x2 och x20 gger högre. För att avslutningsvis ladda upp elbilens batteri under natten då timpriset snittar 0,1-0,3 kr/kWh.

Jag har två års statistik på elförbrukningen, och ett års statistik på solcellerna. Ovan beskrivning går ihop
😉👍

Jag är desto mer intresserad av var vi ligger i tillgång på hårdvara, vilken hårdvara krävs utöver standard solcellsproduktionsväxelriktare etc.

För detta är något som är på gång. Globalt. Och det är inget "litet sidogigg". Alla (ja alla) aktörer i branschen rusar mot detta.
 
K kaherdin skrev:
Hej
Att batteriet skulle ta skada av den typ av stödtjänster som V2x är tänkt att vara är i princip debunked. Bara senaste månaderna har flera sådana studier visat på minimalt extra slitage.
Har du några referenser till dessa studier så man kan följa upp hur studierna är gjorda?
 
H Harald Blåtumme skrev:
Har du några referenser till dessa studier så man kan följa upp hur studierna är gjorda?
Googla ❤️
Exempel 1
https://alltomelbil.se/?s=V2g

Handen på hjärtat; varför är ni som svarar här negativt inställda till V2x?
Om ni inte tror på det, svara inte istället.
 
K kaherdin skrev:
Handen på hjärtat; varför är ni som svarar här negativt inställda till V2x?
Jag tycker jag svarade ganska utförligt på mina farhågor.

Till det jag skrev kan tilläggas att jag tror att det är effektivare med storskalig elproduktion än småskalig+små energilager, men där kan framtiden verkligen komma att visa att jag har/får fel.
K kaherdin skrev:
Om ni inte tror på det, svara inte istället.
Det är inte så diskussionen på ett forum funkar. Det kommer naturligtvis komma de som liksom du främst pratar hårdvara och tekniska lösningar, men även vi som är skeptiska kommer komma in, om inte annat de av oss som intresserar sig för frågan även om vi inte är övertygade om dess förträfflighet.

Jag beklagar om det stör dig.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K kaherdin skrev:
Googla ❤️
Exempel 1
[länk]

Handen på hjärtat; varför är ni som svarar här negativt inställda till V2x?
Om ni inte tror på det, svara inte istället.
Om jag tolkar dig rätt är du enbart intresserad av inlägg från personer som är odelat positiva till idén att upplåta fordonsbatterier till det angivna ändamålet strömlagning till nät eller för egen konsumtion.

Hur kan det komma sig att du har denna hållning, att medvetet blunda för ev negativa sidor av det du förespråkar? Du använder begreppet "tror på", det finns platser i samhället där man utövar tro och de brukar kallas kyrkor.

Varför ska jag inte svara i denna tråd när jag endast eftersöker tydliga källhänvisningar till dina påståenden? Finns massvis med personer som investerat i svindyra elbilar, och som verkligen vill veta hur denna teknik kan fungera i praktiken, inklusive ev negativa effekter på fordonsbatterierna, livslängd etc.

Det är av mycket stor vikt att alla dylika tester granskas noga och detta kan inte ske utan ordentliga källhänvisningar. Du ber mig googla... nix det är du som får visa på källor som styrker dina påståenden. Därefter granskar intresserade läsare dina källor och det blir en informerad diskussion om vad som framkommit, hur det framkommit etc. Det är så det funkar, finns inga genvägar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
K kaherdin skrev:
Googla ❤️
Exempel 1
[länk]

Handen på hjärtat; varför är ni som svarar här negativt inställda till V2x?
Om ni inte tror på det, svara inte istället.
Det hör till god sed att den som torgför ett påstående även står för källorna till det. Att be sina läsare att själva leta upp källorna är rent ut sagt dålig stil.

Det sagt, jag känner inte till någon operatör eller hårdvara för att idag kunna koppla upp sitt elbilbatteri till balanstjänst på nätet (V2G). Däremot pågår utveckling av detta som exempelvis det med Polestar 3 i Göteborg. Nackdelen med ett bilbatteri är att det inte alltid är tillgängligt när elnätet behöber stöd. Elnätägaren vill egentligen bara veta att man vill koppla in ett batteri till nätet och att det installeras godkänd utrustning för omkoppling till reservkraft.

När det gäller V2H så finns det enstaka laddboxar som har stöd för detta eller är på gång. Funktionen är ungefär som med hemmabatteri med växelriktare som har stöd för ödrift.

V2L är i princip en adapter med ett vanligt eluttag man stoppar i laddkontakten eller om bilen har ett sådant uttag i sig. Dvs man får leda en förlängningskabel till kylskåpet från bilen. Man kan även nödladda en bil som fått eltorsk vid vägkanten.

Min bil har inte V2x men jag har i stället ett hemmabatteri med växelriktare som klarar automatisk omkoppling till reservkraft. Det är ännu inte färdiginstallerat på den punkten då installatören inte har rätt kompetens för detta och jag håller på att dividera med dem om detta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
K kaherdin skrev:
Jag har två års statistik på elförbrukningen, och ett års statistik på solcellerna. Ovan beskrivning går ihop
😉👍
Vad räknar du med för verkningsgrad för batterilagringen?
Och vad har du för kalkylkostnad för utrustningen för att realisera detta?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Det hör till god sed att den som torgför ett påstående även står för källorna till det. Att be sina läsare att själva leta upp källorna är rent ut sagt dålig stil.

Det sagt, jag känner inte till någon operatör eller hårdvara för att idag kunna koppla upp sitt elbilbatteri till balanstjänst på nätet (V2G). Däremot pågår utveckling av detta som exempelvis det med Polestar 3 i Göteborg. Nackdelen med ett bilbatteri är att det inte alltid är tillgängligt när elnätet behöber stöd. Elnätägaren vill egentligen bara veta att man vill koppla in ett batteri till nätet och att det installeras godkänd utrustning för omkoppling till reservkraft.

När det gäller V2H så finns det enstaka laddboxar som har stöd för detta eller är på gång. Funktionen är ungefär som med hemmabatteri med växelriktare som har stöd för ödrift.

V2L är i princip en adapter med ett vanligt eluttag man stoppar i laddkontakten eller om bilen har ett sådant uttag i sig. Dvs man får leda en förlängningskabel till kylskåpet från bilen. Man kan även nödladda en bil som fått eltorsk vid vägkanten.

Min bil har inte V2x men jag har i stället ett hemmabatteri med växelriktare som klarar automatisk omkoppling till reservkraft. Det är ännu inte färdiginstallerat på den punkten då installatören inte har rätt kompetens för detta och jag håller på att dividera med dem om detta.
https://research.chalmers.se/project/10258#publications
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.