Hej!
Har ett golv i ett gammalt hus som satt sig, skiljer ca 5 cm från vägg till vägg kortsidan på 3,2 m.
Underlaget är stödreglar underst mot torpargrund, sedan brädlager och golvreglar ovanpå det med isolering ovanpå.
Vad är smartast att göra här?
Sadla på en kil ovanpå de gamla reglarna, eller sätta nya i våg vid sidan om de gamla?
Vad hade du gjort?
 
  • Golv i gammalt hus med synliga träreglar och torpargrund, en träskiva och verktyg ligger på golvet, delvis isättning under pågående renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan inte förstå hur en kil ska kunna vara ett alternativ. Hyvla i lod... nej, det låter vansinnigt jobbigt.

Jag skulle (och har gjort) satt nya reglar på sidan. Säkra upp med lim, skruv och bult. Säg att befintliga reglar är 2400-2500, då kan du gå på med 1200 på sidan. Kan vara aningen besvärligt om befintliga reglar är krökta. Ifall du sätter spån så är det alltid skönt med kortlingar. Finns ingen anledning att vara utan även om det är möjligt att skarva i luften (blir ändå skit).
Men var ordentligt noga med fixering och vågning innan du är klar. Det gör större skillnad än man tror. Och vilken dröm det är att gå på ett golv som är byggt från grunden och inte pallat med lumppapp eller lyftskruv. Det gör något med välbefinnandet.
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
När jag tittar närmare så kan du inte göra på något annat sätt. Det går inte att få så pass jämt med de reglar du har idag och sen lägga spån. Bästa vore kanske att regla upp rejält bredvid med någon 2-3mm över högsta punkt.
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Jag kan inte förstå hur en kil ska kunna vara ett alternativ. Hyvla i lod... nej, det låter vansinnigt jobbigt.

Jag skulle (och har gjort) satt nya reglar på sidan. Säkra upp med lim, skruv och bult. Säg att befintliga reglar är 2400-2500, då kan du gå på med 1200 på sidan. Kan vara aningen besvärligt om befintliga reglar är krökta. Ifall du sätter spån så är det alltid skönt med kortlingar. Finns ingen anledning att vara utan även om det är möjligt att skarva i luften (blir ändå skit).
Men var ordentligt noga med fixering och vågning innan du är klar. Det gör större skillnad än man tror. Och vilken dröm det är att gå på ett golv som är byggt från grunden och inte pallat med lumppapp eller lyftskruv. Det gör något med välbefinnandet.
Vad menar du, skall jag sätta reglar i småbitar?
Låter väldigt konstigt i mina öron.
 
J Jontha skrev:
När jag tittar närmare så kan du inte göra på något annat sätt. Det går inte att få så pass jämt med de reglar du har idag och sen lägga spån. Bästa vore kanske att regla upp rejält bredvid med någon 2-3mm över högsta punkt.
Vad menar du?
Golvet är helt jämnt idag, det är bara snett.
 
B Berglund4 skrev:
Vad menar du?
Golvet är helt jämnt idag, det är bara snett.
Men är reglarna jämna? Tycker de ser ganska veckiga ut.
 
B Berglund4 skrev:
Vad menar du, skall jag sätta reglar i småbitar?
Låter väldigt konstigt i mina öron.
Nej, du sätter ju reglar ifästa i de gamla. Det jag menar är att du inte behöver ha samma dimension som befintliga eftersom det redan finns bärkraft i dessa. Detta då det är stor skillnad i pris på olika dimensioner. Kortlingar rekommenderas när du lägger spån, även om dessa spånskivor marknadsförs som skarvningsbara utan kortling/regel. Det är mest för att göra jobbet ordentligt när det ändå ska göras. En kortling kan vara en vanlig 70x45.
 
J Jontha skrev:
Men är reglarna jämna? Tycker de ser ganska veckiga ut.
Nej de är helt plana och helt jämna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.