hej, kabeln som går på vinden och ner genom taket till vår luftvärmepump har börjat spricka på några ställen och jag tänkte byta den. Kan dock inte läsa på den vad det är för typ.

Vilken kabel ska jag köpa? Den är säkrad med 13A.

/micke
 
Spricka? Låter inte bra, borde inte ske med en modern kabel. Vilken av kablarna är det du menar? Strömförsörjningen? Interna kabeln mellan ute- och innerdel?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Det är strömkabeln. Såg när jag var uppe på vinden att den spruckit på flera ställen. Den utsätts inte för något slitage så det måste väl vara av ålder?!
 
MultiMan
Lägg upp bild. Elkablar för fast montering av modernt snitt spricker inte om det så gått 50 år.
 
Ok. Den går alltså från el-centralen och upp via vinden till utsidan fasaden och terminerar i en säkerhetsbrytare intill luftvärmepumpens utedel?
 
J Josth skrev:
Ok. Den går alltså från el-centralen och upp via vinden till utsidan fasaden och terminerar i en säkerhetsbrytare intill luftvärmepumpens utedel?
Den går upp från elcentralen till vinden och sedan ner igen i vardagsrummet. Kopplad till innedelen uppe vid taket.

(Ska ta bild när jag kommer ut till landet nästa gång) Pumpen är ifrån 2003 så kabeln är inte 50 år än.
 
Går kabeln rakt in i innerdelen utan något uttag eller säkerhetsbrytare? I så fall är det hemma-pul och de har kanske använd någon slags lampsladd?
 
J Josth skrev:
Går kabeln rakt in i innerdelen utan något uttag eller säkerhetsbrytare? I så fall är det hemma-pul och de har kanske använd någon slags lampsladd?
Kabeln från centralen och den från innedelen möts i en fyrkantig plastgrej (stor som ett eluttag) med skruvat lock.
 
Ok, kopplingsbox, men det är fel. Ska vara antingen ett jordat uttag med stickpropp eller en säkerhetsbrytare.
 
Man kan undra vad det är för kabel? Det måste vara nått udda, plastkablar tillverkade dom senaste 60-70 åren spricker INTE. Den kabel som ska användas heter endera EKK/EQQ eller EKLK/EQLQ.
När den ligger uppe på vinden skulle jag troligen använda EQQ 3g2,5
Ps
Om den verkligen har spruckit bör den omedelbart göras spänningslös och kasseras.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Exq/exlq är ett alternativ också
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Insåg precis att kabeln går ner till elcentralen (som jag själv sa 🙈) och där vill jag inte pilla runt. Tankevurpa. Blir till att ringa elfirman.

Men tack för all input! Man lär sig alltid bra saker här.
 
Redigerat:
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
MultiMan
Försök få några bilder på den spruckna kabeln. Jag tror många här är nyfikna på vad det är för kabel.
 
  • Gilla
Elajomannen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.