Hej!
Har anslutning till kommunalt vatten och avlopp, tyvärr behövde vi installera en avloppspump då vi inte fick till något naturligt fall.

Pumpen i fråga är en Pumptek villa P06 (https://www.scandiapumps.com/product/pumptek-pt06-vortex-pumpstationer/).
Ibland (var annan månad ungefär) larmar den med följande information (se även bilder):
"0VER L0AD
2.2A"
Kontrollpanel för Pumptek villa P06 avloppspump som visar larmmeddelandet "0VER L0AD 2.2A".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontrollpanel för Pumptek CPI med varningsmeddelandet "LoAd" visas på en digital skärm. En gul vridknapp och ett reglage för Hand-O-Auto är synliga på panelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en Pumptek villa P06 kontrollpanel med en display som visar "2.2A" och en meny med knappar och vridreglage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Pumpen spolar automatiskt vid ett visst läge baserat på en nivåvippa men vid larmet har den nivån överskridits.
Då har jag tystat larmet och spolat det manuellt (vridit på den svarta knoppen till "Hand" och sedan tillbaka till "auto"). Därefter sjunker nivån igen.

Vi har 3-fas på 20A hemma (rätta mig när jag har fel eller använder fel lingo tack) via EON och Tibber. Tibber har idag (ej samtidigt som larmet gått) skickat notiser till mig att L1 fasen (?) varit överbelastad två gånger.

Någon med erfarenhet eller kunskap som kan hjälpa mig med varför detta händer eller om jag borde göra något annorlunda?
Försökt få tag i supporten på Scandiapump som levererat pumpen men de är såklart på semester.
Tacksam för all hjälp
// Nybliven husägare som inte vet vad han sysslar med
 
Jag har väl inget att tillägga egentligen, men det kan ju vara att man behöver justera upp överströmsnivån något.

Felmeddelande om överström med instruktioner för att kontrollera att inget fastnat i pumphjulet samt att strömförsörjningen är stabil och korrekt dimensionerad.

Diagram som visar inställning av pumpens märkström, där strömmen justeras manuellt till 5,7A (med 20% marginal) efter att ha uppmätts till 5,2A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
dcarlsson9
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag har väl inget att tillägga egentligen, men det kan ju vara att man behöver justera upp överströmsnivån något.

[bild]

[bild]
Tack för svar!
Jag var ute i brunnen där pumpen ligger och spolade rent allting för att ”Kontrollera att inget har fastnat i pumphuset”. Då började den larma igen och ville inte sluta även med manuell spolning.
Då såg jag ditt meddelande och
körde pumpen i 60s, fick mätningar på 2.1A och nu larmar den inte. Vågar inte säga att det är löst ännu men det verkar rätt än så länge.

Kan den larma för att den inte visste vad ”normal strömförbrukning” skulle vara? Innan jag körde 60s larmade den alltså om 2.2A och gav nu mätning på 2.1A.
 
D dcarlsson9 skrev:
Kan den larma för att den inte visste vad ”normal strömförbrukning” skulle vara? Innan jag körde 60s larmade den alltså om 2.2A och gav nu mätning på 2.1A.
Jag vet inte (jag har ingen sådan pump) men visst kan den kanske ha haft för låg maxström inställd.
Jag bara läste manualen.
 
  • Gilla
dcarlsson9
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag vet inte (jag har ingen sådan pump) men visst kan den kanske ha haft för låg maxström inställd.
Jag bara läste manualen.
Oavsett, tack! Ska hålla koll om det larmar framåt och uppdaterar. Ska även försöka få tag i supporten vid tillfälle.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fått hjälp av supporten på Scandiapump nu! Niklas från supporten ska ha en stor eloge om han eller medarbetare någonsin hittar hit. Troligtvis var max strömmen (nivån då den larmar) inställd på så mycket som pumpen använder vid normalläge = larmar så fort den drar igång pumpen. Nu är larmnivån höjd till 2.4A och det bör vara i sin ordning. Tack för hjälp @Dilato
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.