För ett par dagar sen fick jag en telefon räkning från telerabatt med ett inkasso krav + ränta + påminnelse avgift och hot om kronofogden.
Men till saken hör att jag inte fått tele räkningen eller påminnelsen.
Så jag ringde upp tele rabatt och frågade dom vad dom håller på med.
Dom sa att dom har skickat ut räkningarna till mig men att posten hade skickat dom i retur till dom.
Jag sa att det var konstigt eftersom jag inte har någont annat problem med posten och just 2 räkningar från dom har gått i retur och inga andra räkningar från dom har gått i retur förut.
Jag frågade hur jag skulle ha gjort för att betala räkningar som jag inte fått.
Hon sa att dom hade skickat ut räkningar till min adress och dom kunde inte göra mer och att det var min skyldig het att kontakta dom och fråga varför jag inte hade fått min räkning.
Till saken hör att jag bytte tele bolag för att jag hade så mycket strul med tele rabatt min fru brukar ringa till Brasilien och i tele rabatts prislista stog det att det kostar en krona minuten att ringa dit men på varje räkning debiterade dom det dubbla .
Jag klagede på dom varje månad och undrade varför det är så, dom sa att dom ska undersöka saken men det hände alldrig någonting.
Jag hade stort tålamod med dom men till slut tröttnade jag och bytte tele bolag.
Nya tele bolaget fixade bytet och jag började få räkningar från dom.
Då jag egentligen har rätt dålig koll på räkningar och betlar dom eftersom dom rammlar in så trodde jag att jag var klar med tele rabatt men det var jag tydligen inte.
Jag förklarade allt för telerabatt och undrade om dom inte kunde ta bort inkassokraven och ränte påslaget och påminnelse avgiften som Goodwill och att dom egentligen är skyldiga mig en massa pengar för dom dubbla samtals kostnarderna som dom själva ochså konstaterade och tyckte var konstigt men att det låg på någon annans bord att undersöka det.
Hon jag pratade med i telefonen sa rakt ut att hon hade fullförståelse att jag bytte bolag när hon tittade i min historik men åt räkningen gick det inte göra någonting och att det bara var att betala.
Har pratat med brevbäraren och han tyckte det var mycket märkligt och han hade ingen förklaring varför breven gått i retur och att han inte hade något minne av att han hade retunerat några brev.Han funderade om det kunde ha varit någon extra insatt personal men han tyckte det var väldigt konstigt då det hänt 2 gånger och bara till telerabatt.Han sa att dom skriver på breven varför dom retuneras men vad det stog kunde inte telerabatt svara på då dom inte har kvar breven.

Då jag är livrädd för kronofogden så har jag redan betalat in räkningen.

Får det gå till så här?
 
... det kostar en krona minuten att ringa dit men på varje räkning debiterade dom det dubbla.
Ett tips helt som går helt vid sidan om din fråga:

Varför betala svindyrt för att ringa utomlands, om det bara är ett eller några få nummer ni ringer till. Jag ringer nu regelbundet helt gratis till USA (ett och samma nummer) enbart via gratisprogrammet Yahoo Messenger och mitt bredband. Detta program tycks växa enormnt just nu. Ladda ner det gratis på

http://messenger.yahoo.com/

(Om mottagaren inte har bredband så går det inte göra det gratis - men kanske kommer ni undan långt billigare i alla fall. Jag vet inte. Era möjligheter kan läsas på länken ovan)

Köpte en alltför billigt headset för jag trodde inte det skulle vara så enkelt och bra kvalité på telefonin via Messenger, Blev det billigaste jag fann för 89:- Ger inte bästa kvalité på mikrofonen jag pratar i utan tydligen lite brus. För 200 SEK får man dock tillräckligt bra kvalitet på headset har jag hört (mikrofonen lär vara svaga länken, inte hörlurarna).

Läser i tidningen idag att Microsoft vill betala 280 miljarder kronor för Yahoo. Jag gissar att just succén med gratistelefonin m m i Yahoo Messenger är orsaken till detta, och en av orsakerna till att Ericsson-aktien bara rasar. Framtidens telefoni lär gå via (mobilt) bredband och internet, varför telefonbolagen måste ställa om sig överallt i världen.
 
Hon brukar använda sig av skyp när hon pratar genom datorn.

Med vårat nuvarande telebolag betalar vi 28 öre minuten till Brasilien.
 
Låter rimligare, men pratar man ofta så blir det dyrt ändå. Vi betalade 17 öre till New York och lite mera till London. Det var dessutom dyrare att ringa från New York och London till Sverige än tvärtom.

Nu kan vi prata gratis hur länge vi vill. Skype är ju ett annat alternativ. Det är många som slåss om den här kakan. Vi har satsat på Yahoo, därför att deras koncept verkar rätt för oss, och de är stora i USA. Vi ska börja testa kombinationen webcam och samtidig telefoni via Yahoo härnäst.

Vi har haft häftiga telefonräkningar för samtal till New York och London de senaste åren, och vi undrar väl emellanåt: Hur länge kommer detta att vara gratis. Det är nästan för bra för att vara sant! :)
 
Angående telefonräkningen som inte kommit så råkade jag ut för samma sak med Telia, men då var det eftersändingen som inte funkat för brevbäraren hade satt upp räkningarna på anslagstavlan i trapphuset där jag tidigare hade bott.

Ringde till Telia och de menade att det var upp till en själv att betala räkningarna oavsett om man fått dem eller inte. De tyckte jag skulle ringa till Posten och klaga.
På postens kundtjänst fick jag veta att det var den som skickat ut breven (Telia) som skulle reklamera och att ersättningen man kunde få var pengarna tillbaks för portot! :D
 
Jag tycker också att det händer allt oftare att man först inte får någon räkning alls och sedan kommer det en påminnelse med förseningsavgift och hot om kronofogde och inkasso. Jag tror alltmer att detta är något som satts i system av företagen. Man låter bli att skicka ut slumpmässigt valda räkningar och drar sedan in en rejäl extrainkomst på förseningsavgifterna.
 
andersmc skrev:
Jag tycker också att det händer allt oftare att man först inte får någon räkning alls och sedan kommer det en påminnelse med förseningsavgift och hot om kronofogde och inkasso. Jag tror alltmer att detta är något som satts i system av företagen. Man låter bli att skicka ut slumpmässigt valda räkningar och drar sedan in en rejäl extrainkomst på förseningsavgifterna.
"telerabatt" låter precis som ett sådant. Aldrig hört talas om.
Om man sätter det i system så kan man också kosta på sig att ha någon vänlig dam som sitter i "kundtjänst" och håller med kunden i allt utom när det gäller att få tillbaks pengar.
 
Bestrid kravet så måste de gå till domstol för att driva in pengarna.

En tvistig fordran får inte skickas vidare till kronofogden, enligt god inkassosed.

Skulle fodran mot förmodan komma till kronofogden bestrider du betalningsansvar där så måste de gå vidare till domstol därefter. Du får ingen betalningsanmärkning ifall du bestrider betalningsansvaret till kronofogden i rätt tid.

Gäller fordran ett belopp under ett halvt basbelopp riskerar du inte motpartens rättegångskostnader, å andra sidan gäller inte din rättsskyddsförsäkring så anlitar du ett eget ombud får du stå dom kostnaderna själv.
 
Freco skrev:
Bestrid kravet så måste de gå till domstol för att driva in pengarna.

En tvistig fordran får inte skickas vidare till kronofogden, enligt god inkassosed.

Skulle fodran mot förmodan komma till kronofogden bestrider du betalningsansvar där så måste de gå vidare till domstol därefter. Du får ingen betalningsanmärkning ifall du bestrider betalningsansvaret till kronofogden i rätt tid.

Gäller fordran ett belopp under ett halvt basbelopp riskerar du inte motpartens rättegångskostnader, å andra sidan gäller inte din rättsskyddsförsäkring så anlitar du ett eget ombud får du stå dom kostnaderna själv.
Jag hade bara 8 dagar på mig att betala annars så skulle det gå till fogden.
Det var bara ca 300 kr i extra avgifter utöver tele räkningen .Räkningen är från maj
Så jag bestämde mig för att betala in räkningen istället för att ta risken med extra kostnader och ev betalnings annmärkning.
Pluss all energi det hade gått åt att bråka med dom.
Men det känns fördjävligt hur dom kan köra över en.
 
Hej !
ursäkta med det är så att man vet ju att man får en räkning med jämna mellanrum . från *** eller vem det nu är,
har man inte fått räkningen í tid så är det bara att ringa upp dom.

//Goerana
 
Att det hotas med 8 dagar är för att det krävs minst 7 dagar för att klara god inkassosed.

Som sagt, bestrids fodran så får företag inte skicka vidare till kronofogden, gör dom det iaf så är det bara att bestrida där så undviker du betalningsanmärkning.

Men Du gjorde nog helt rätt! Man måste verkligen väga besväret mot vad det är värt :)
 
Jag blir inte förvånad över någonting längre :mad:

Det var för ett par år sedan en bil av samma fabrikat, färg och med snarlikt registreringsnummer som min som felparkerade flitigt i göteborgstrakten.
April -06 fick jag för tredje gången påminnelse att betala felparkeringsavgift, likt föregående gånger så kontektade jag Vägverket som kollade den scannade boten och konstaterade att det var slarvigt skrivet registreringsnummer som maskinellt lästs fel.........felet skulle rättas till.

I december kom brev från kronofogden som sa att jag skulle betala massa pengar för den felparkeringen, jag kontaktade Vägverket ytterligare en gång, dom erkännde sig ha gjort fel och återkallade ärendet från kronofogden.
Men inte tusan ger sig kronofogden med detta, jag behövde inte betala pengarna men jag skulle i två års tid få ha en betalningsanmärkning med "sekretess", den skulle så vida "jag inte drog på mig något annat" förbli osynlig och sedan försvinna efter två år.
Jag frågade vad som skulle hända om samma sak upprepade sig, svaret blev att sekretessen skulle släppa och min betalningsanmärkning skulle bli offentlig.

Det fanns möjlighet att till tingsrätten överklaga deras beslut, jag drågade vilken chans jag hade att vinna, svaret blev:
-Uppriktigt sagt, mycket liten!

Kom då på att jag är bekant med en advokat som sagt:
-Hör av dig om du behöver hjälp med något!

Sagt å gjort, jag fick fyllda i en fullmakt som sa att advokaten fr.o.m nu förde min talan i målet, och att all korrespondans skulle ske genom advokaten.
En överklagan skickades in till tingsrätten.

Per omgående kom svar från kronofogden att det begåtts fel och att det skulle rättas utan att ärendet skulle behöva upp i tingsrätten.

Tvi´faan säger jag, allt detta p.g.a att en parkeringsvakt vid Torslanda skrev FZK som såg ut som FJK :mad:
Fatta vad detta kostade samhället.

Inte för att det hade något med ditt telefonproblem att göra, bara ett exempel på hur jäkla osmidigt det kan vara att som privatperson få saker å ting rättade.
 
goerana skrev:
Hej !
ursäkta med det är så att man vet ju att man får en räkning med jämna mellanrum . från *** eller vem det nu är,
har man inte fått räkningen í tid så är det bara att ringa upp dom.

//Goerana
Jag kan bara säga att jag blir fruktansvärt avundsjuk på dig om du har sån råkoll på din ekonomi och vet exakt när varje räkning bör trilla in, så att du bara efter ett par dar vet att något är fel och då sätter dig i telefonkön till kundtjänsten för att få dem att skicka en ny räkning. Jag är helt övertygad om att det finns sådana människor, men jag är inte en av dem och ingen jag känner heller.
 
Håller med, inte sjutton sitter man och räknar in fakturor och ringer. Däremot har jag koll på om någon tjänst/arbete jag fått utfört inte blivit fakturerad och när sedan fakturan kommer att den blir betalad.
Jag skulle bestrida alla fakturor som jag anser felaktiga och även vägra betala diverse förseningsavgifter som inte får tas ut om jag inte fått möjlighet att betala i tid. Fär vissa fiffelföretag är just detta vad de tjänar sina pengar på, många små felaktiga fakturor där vi inte orkar bråka om hundralappar.
 
Detta hände mej å min sambo!! Vi flyttade till lägenhet för ett år sedan och skaffade boxer. Vi beställde alla saker innan vi hade flyttat in så att allt skulle va klart när vi väl flytta in.
Vi beställde boxer på den adressen som vi skulle flytta till. Sen fick vi ett brev till min sambos mammas hem att vi hade beställt. Vi tänkte inte mer på det.
3 månader senare (i sommeras) fick vi två inkassokrav och en faktura. Vi undrade va f*n e detta. Ja ringde och kolla med boxer varför d ha de hade blivit så här, snorkiga som dom va sa dom att vi skulle betala och att de är vår skyldighet att kontakta dom om man inte fått någon faktura. Jag blev så ledsen att jag börja gråta i luren och lät min sambo prata med dom istället.
Dom sa att dom hade skickat alla räkningar till min sambos mamma, men hon hade inte fått något brev. Men varför helt plötsligt fick vi en faktura hem efter ett halv år på rätt adress?
Allt ordna sig och vi fick endast betala räkningen och faktura avg. Men vi har sagt upp boxer nu (vi hade abonnemang på ett år).

Det ända råd jag kan ge lita inte på någon! Men kunden har ju alltid rätt tycker jag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.