Kan jag byta ut sladden i min dubbelisolerade lampa till en lampsladd med jord?

Det står inte heller något L N på lampkontakten, hur vet man då vilken som går till vilket hål på första bilden? Nu satte jag den bruna till metalldelen som ligger horisontellt (bild 3)
 
  • Elkabel med blå, brun och grön/gul ledare ansluten i en vit lampkontakt. Användaren undrar om byte till jordad sladd är möjligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på baksidan av en lampa märkt "Type No. T2044 BUNKEFLO" från IKEA, med specifikationer för spänning, effekt och olika certifieringssymboler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av insidan av en lampkontakt med metalliska komponenter där kablar fästs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan kanske, men det är fel, dock inte allvarligt. Har du en anledning till att välja en sladd med skyddsjordsledare? Det ger fel signaler kring vilken skyddsklass som lampan har.

L och N spelar ingen roll för 230 V-apparater, åtminstone inte så länge som de har en stickpropp då den går att vända åt båda hållen.
 
  • Gilla
Modski och 1 till
  • Laddar…
Sladden är för kort som lampan kom med
Så rätt är att köpa en längre ojordad sladd?

Kontakten till jordade sladden som ja tänkt byta till är en sådan här (tog den för hade den hemma)
 
  • Närbild på en vit elektrisk kontakt med två stift som hålls i en hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, rätt är att använda en ojordad sladd.
Men jag kan inte uppmana dig till det nu när du redan monterad en jordad.
Låt det vara.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, rätt är att använda en ojordad sladd.
Men jag kan inte uppmana dig till det nu när du redan monterad en jordad.
Låt det vara.
Ok! Och L och N kvittar vilket hål jag skruvar in dem i? Till en sådan lampkontakt ovan?

Armaturen/lampan är i metall kan tilläggas
 
Om det inte finns någon märkning utt utgå ifrån så spelar det ingen roll nej.
 
Fasen bör vara på bottenblecket i lampsockeln och nollan på sidoblecket, men du behöver inte ändra om det är tvärtom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.