Hej

Vi är nöjda, nyblivna ägare till ett väldigt typiskt sjuttiotalshus (tegel, suteräng, bruna fönsterkarmar, you name it). Detta är vårt första hus och vi ser nu fram emot våren för att få använda och även åtgärda trädgården. Huset är i väldigt fint skick och vi vill gärna hålla trädgården lite tidstypisk om det går. Idag är det mest gräs, tall och berg. Vad var typiskt för en 70-talsträdgård? Typ av träd, buskar, murar, staket? Tips på litteratur i ämnet? All info mottages tacksamt. Vi bor i västra Göteborg.
 
Typiskt 70-tal i trädgården brukar väl vara barrträd med sin vintergrönska. Olika nyanser av grönt-lime-brons-silver, med olika höjd och former ger fina intryck året om. Ädelcypress, thuja, blågran, krypen, idegran är ganska typiskt. Kan kombineras med vintergröna rhododendron som trivs på surjord och blommar fint på våren. Även lager behåller sina löv.
Barrtrenden kommer dessutom åter nu och kan göras riktigt snyggt, särskilt kanske i kombination med moderna trender som bambu, höga prydnadsgräs och stenpartier, kanske japansk blodlönn eller annat rödbladigt inslag.

Man hade snarare staket än murar på 70-talet, jag tillskriver också 70-talet en del höga vindskyddande plank för att skapa skyddade hörnor. Vanligast tror jag ändå att häckarna var, klippta cypress-, idegran- eller granhäckar. Ölandstok, forsythia och bukettspirea är blommande buskar som jag vill placera i 70-talsbyggen.

Jag vet dock inte vad som funkar i Göteborgszonen.

Litteraturmässigt rekommenderar jag ett besök på någon loppis eller antikhandel där man kan fynda trädgårdshandböcker eller tidskrifter från 70-talet för att hitta rätt stil.
 
Glöm inte paradisäpplena! ;)
 
Häck av häckoxbär var vanligt iallafall där jag kommer ifrån.
http://www.granna-vaxter.se/ox.jpg

I övrigt håller jag med "Niklassons" om barrväxter, spirea, ölandstok mm!


/Ingenjören
 
Korallkornell, falsk fläder, ölansdtok, rönn och lönn hade vi i huset från -68.
 
70-talet är väl ingen hit när det gäller trädgårdshistorik. De flesta trädgårdar från den tiden har definitivt haft 'bäst-före-datum' då väldigt mycket av barrträd/barrbuskar inte blir vackrare ju äldre de blir. Bortsett från detta tycker jag Nicklassons råd är bra, om man nu verkligen ska satsa på en 70-talsträdgård och inte istället få en struktur som inte är tidsanpassad.
 
Nuförtiden finns det ju fler barrträd som itne blir så stora och på så sätt tar över hela trädgården efterhand. Små söta bergstallar och sockertoppsgranar kan vara riktigt stiligt.

Annars vad gäller 70-tal så dyker en viss textrad från Winnerbäck upp i mitt huvud som känns riktigt träffande även från min barndom:
"Nyponbuskar, nyponbuskar, hela vägen nyponbuskar"
Överallt fanns ju dessa vresrosor längs med cykelvägar och lekplatser. Men det känns mest som en sidokommentar, vresrosor är inget man så gärna vill ha i sin trädgård då de är både taggiga och sprider sig med massa otrevliga sidoskott.
 
för alla svar. Som vanligt finns det massor med kunskap "där ute". Jag är lite svag för japansk stil så vad jag skall satsa på först är nog blodlönnen och bergstall samt ett stenparti. En rhododendron kan det nog också bli där vi vill ha det lite buskigare.

Börjar pappaledighet idag så kanske får jag lite tid över att fota vårt trädgårdsprojekt under våren.
 
Gillar du roddisar så kommer ett litet tips här: rhododendron gillar inte att stå ensamna. Vill helst trängas med familjen. Rotsystemet är väldigt litet så sätt 3, 5 eller ännu hellre ett par till, tillsammans så att de bildar ett buskage och välj dessutom den minst solbelysta delen av trädgården. Blanda inte färgerna alltför mycket. Det funkar att sätta dem 50-60 cm från varandra.
 
Tagg, tagg och ännu mera tagg.

Förra huset vi hade var ett praktexempel på 70-tals trädgård. Vi hittade till o med en ritning från den som gjorde trädgården med varenda buske utplacerad.

Kan väl säga som såhär, när kryptallarna klättrar förbi fönstren på övervåningen har det gått för långt, när lilla söta enbusken är femton meter hög osv...då har man fått nog.

Det finns inte mycket kvar numera. Ett häftigt träd var jag iaf rädd om, det var liksom ett lagom högt träd som blandat med bladen fick fröskidor i mängder ( heter det så? ) hursomhaver så i slutet på säsongen när fröna var mogna så knäppte och sprätte det frön överallt. Mycket trevligt att sitta på balkongen och läsa en bok samtidigt.

Tror någon nämnde för mig att den härstammade från Ryssland..ingen aning om vad den heter men det kommer nog svar snart i detta eminenta forum.

Själv är jag väl mest en sån som önskat mig att det fanns grön asfalt.....

www.viksbergsgard.se

Där bor vi sen i höstas och det ska bli spännande att se vad som döljer sig i rabatterna. Nu är ävenm trädgårdstraktor inköpt så det där ska nog gå bra!
 
Niklassons har rätt, softa upp 70-talet lite, för det blir lätt lite kompakt.

I ett av Söderlägeprogrammen tror jag de jobbade med 70-tal. Eller vad det Gunnels?

Vad gäller trädgårdssnickerier var det rätt mycket som i lite nya varianter kommit tillbaka i trädgårdarna, rektangulärt o kvadratiskt:
-Slipers, kanske ej så kul.
- Odlingslådor, gärna hela system, kanske med sittplats/bänk mellan 2 lådor.
- Trappa kantat av odlingslådor
- Altan med "mur" av hög, smal odlingslåda med bär, så man kan sträcka ut handen och plocka.
- Sittplats med skydd av ett högt plank.

I princip praktiskt, barnvänligt, hållbart.
 
Träffsäkra tips. Jag var i skolåldern på sjuttiotalet men redan växtintresserad och känner så väl igen mig i ovanstående växtlistor.
Skulle kanske vilja lägga till schersmin, rosenhagtorn och hösthortensia.

Sjuttiotalet var väl också årtiondet då tryckimpregnerat slog igenom på allvar. Det fanns inte så mycket av förproducerade sektioner av staket, spaljéer och plank - dem spikade man fortfarande ihop av vanligt virke - men var och varannan byggde trädäck av det, fast kanske inte så stora som är vanligt nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.