Relativt nybörjare som husägare som för ett år sedan ungefär fick in bergvärme istället för vedpanna. Ska nu försöka fixa till pannrummet där största utmaningen är vedinkastet som läcker in kall luft på vintern och spindlar och kryp övriga delen av året.
Hur gör jag bäst och smidigast för att stänga igen denna lucka (eller snarare kassett som lyfts ur från utsidan?
Ska jag trycka in mer isolering och ta bort/täppa för ventilen helt?
Finns en sån klassisk väggventil man snurrar på för att öppna och stänga på dörren bredvid platsen för luckan.

Tacksam för alla tips och idéer
 
  • Brun metallkassett på en fasad med tegelvägg ovanför. Kassetten har ett handtag och en ventilerad lucka, omgiven av målad brun puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vedinkasst i pannrum med träkonstruktion, isolering synlig genom öppningen. Luckan är omgiven av metallbeslag och det finns en del spindelväv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trälåda med isoleringsmaterial och två spännen liggandes utomhus på stenlagt underlag; del av husägares pannrum som ska tätas mot kyla och skadedjur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du tagit bort vedpannan så all framtida vedinkastning är icke aktuell, hade jag murat igen hålet helt...
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du tagit bort vedpannan så all framtida vedinkastning är icke aktuell, hade jag murat igen hålet helt...
Precis, vedpannan är borttagen och skrotad.
Mura igen kanske är den bästa och mest långsiktiga lösningen. Antar att det borde vara görbart även för en okunnig nybörjare som jag. Vilka fallgropar bör jag undvika?

Eller någon annan idé till lösning?
 
Håller med om att mura igen och då gärna med glasblock så får du lite ljus ner samtidigt.
Det blir ju då som ett litet fönster men som du slipper måla om:)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Har du mer ventilation i samma rum?
I så fall kan du med rimligt gott samvete ignorera ventilen.

Man kan givetvis mura igen och det klarar du själv. Men det är väl sällan man har för gott om enkla ställen att få ned någon långt i källaren? :)

Själv skulle jag överväga att sätta ett fönster i "båda ändar" av genomförningen för att få in ljus men ändå få tätt och rätt välisolerat och fortfarande kunna öppna någon gång då och då i framtiden vid behov.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Håller med om att mura igen och då gärna med glasblock så får du lite ljus ner samtidigt.
Det blir ju då som ett litet fönster men som du slipper måla om:)
Tycker det är snyggt med glasbetong generellt sett men tror jag är för snål att använda det i detta fall. Luckan är framför ett smalt krypin där vi numera endast staplar sånt som ska till återvinningen :)
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Har du mer ventilation i samma rum?
I så fall kan du med rimligt gott samvete ignorera ventilen.

Man kan givetvis mura igen och det klarar du själv. Men det är väl sällan man har för gott om enkla ställen att få ned någon långt i källaren? :)

Själv skulle jag överväga att sätta ett fönster i "båda ändar" av genomförningen för att få in ljus men ändå få tätt och rätt välisolerat och fortfarande kunna öppna någon gång då och då i framtiden vid behov.
Yes, sitter en ventil på ytterdörren som är runt metern bort från vedluckan bara så det borde inte ställa till något problem tänker jag.
Smart tanke om att det kan vara en poäng att ha den kvar, har svårt att se att vi skulle ha ett behov av att använda luckan men vore typiskt om behovet dök upp veckan efter man murat igen luckan.
Får fundera lite på fönster men det känns spontant lite overkill då det bara skulle leda in ljuset i ett litet krypin där vi samlar kartonger. Men syns ju inte på bilderna :)
Vore det helt tokigt om jag blockerade gallret i ventilen med silikon, tryckte i mer isolering och satte för insidan av genomföringen med brädor. Kan den lösningen bita mig i röven i framtiden?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
G gusfre86 skrev:
Yes, sitter en ventil på ytterdörren som är runt metern bort från vedluckan bara så det borde inte ställa till något problem tänker jag.
Smart tanke om att det kan vara en poäng att ha den kvar, har svårt att se att vi skulle ha ett behov av att använda luckan men vore typiskt om behovet dök upp veckan efter man murat igen luckan.
Får fundera lite på fönster men det känns spontant lite overkill då det bara skulle leda in ljuset i ett litet krypin där vi samlar kartonger. Men syns ju inte på bilderna :)
Vore det helt tokigt om jag blockerade gallret i ventilen med silikon, tryckte i mer isolering och satte för insidan av genomföringen med brädor. Kan den lösningen bita mig i röven i framtiden?
Tja, om du tätar utåt med silikon och får ordentligt tätt så är väl den största risken att du får fukt som stannar där och sakta men säkert börjar bearbeta det organiska du har i närheten.
Om det bara är stenmur runt själva schaktet som är i trä så blir väl konsekvenserna rätt små, då du inte lär öppna det förrän du ändå tänker göra något där.
Om det däremot bara är en tunnare putsad yttervägg och en uppreglerad isolerad vägg innanför kanske du bör göra något mer genomtänkt redan nu.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tja, om du tätar utåt med silikon och får ordentligt tätt så är väl den största risken att du får fukt som stannar där och sakta men säkert börjar bearbeta det organiska du har i närheten.
Om det bara är stenmur runt själva schaktet som är i trä så blir väl konsekvenserna rätt små, då du inte lär öppna det förrän du ändå tänker göra något där.
Om det däremot bara är en tunnare putsad yttervägg och en uppreglerad isolerad vägg innanför kanske du bör göra något mer genomtänkt redan nu.
Är bastant stenmur runt omkring luckan så "bara" själva kanten runt luckan som är i trä.
Tycker det känns svårt med att mura men antar att det borde vara görbart även för mig när det är ett sånt litet område :)
 
G gusfre86 skrev:
Är bastant stenmur runt omkring luckan så "bara" själva kanten runt luckan som är i trä.
Tycker det känns svårt med att mura men antar att det borde vara görbart även för mig när det är ett sånt litet område :)
Ja, i så fall kan du ju göra som du vill, även om det av någon orsak går helt åt skogen och allt trä ruttnar så blir ju konsekvenserna inte så stora. :)

Men att mura igen det där klarar du, det behöver ju inte ens bli särdeles snyggt, då du ändå ska putsa ytan sedan och dessutom får du ett utmärkt utrymme att bygga en tidskapsel i. :D
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja, i så fall kan du ju göra som du vill, även om det av någon orsak går helt åt skogen och allt trä ruttnar så blir ju konsekvenserna inte så stora. :)

Men att mura igen det där klarar du, det behöver ju inte ens bli särdeles snyggt, då du ändå ska putsa ytan sedan och dessutom får du ett utmärkt utrymme att bygga en tidskapsel i. :D
Tack för alla kommentarer och feedback.
Ambitionen blir att mura igen det innan kylan kommer. Får se till och skriva ut en bild på Leif loket Olsson eller nåt så jag kan lägga in det mellan och hoppas någon blir förvirrad i framtiden :)
 
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Tycker inte att luckan stör, dessutom kan den vara bra att ha i framtiden.
Häng upp en tavla på insidan, klart!
/W
 
Återupplivar denna tråden då jag fått godkänt av frun att göra om pannrummet i min smak till en mancave.

Tanken slog mig att utnyttja delar av hålet som blir kvar som en "dold" förvaring/skåp. Hur tjockt är det lämpligt att man murar igen hålet?
Tjockleken på ytterväggen är omkring 50 cm. Finns det något bra isolerande material som man kan använda för att få bra isolering med tunnare vägg?
 
Isolerad lucka på ut och insida så har du en ölkyl du når från bägge håll.
/W
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.