Hej alla kunniga! I vårt renoverade kök har vi två ugnar. Matningen till dessa två ugnar sker via en 5g2,5 som korsar bjälklaget, och sedan delas faserna upp till ugn 1, ugn 2 samt diskmaskinen. Dessa tre faser är avsäkrade med varsina 16a en poliga säkringar i centralen (de är tydligt uppmärkta i central att de delar nolla, men det är ingen gemensam brytare).

När vi i helgen körde båda ugnarna (fas 1 och 2) på hög effekt (tänk 250 grader + grill, alltså så högt det går typ) så gick diskmaskinens säkring (fas 3), men inte ugnarnas. Diskmaskinen användes ej, ugnarna tappade båda strömmen.

Någon som kan gissa sig till varför?

(Har även frågat min elektriker som gjort dragningen men pga semester etc. så har jag inte fått svar ännu)

Allt gott! /V
 
Jag har en bra gissning (skulle nog felsökt innan jag la upp inlägget). Det är felkopplat:

fas 1 (uppmärkt diskmaskin): ugn 1 + ugn 2
fas 2 (uppmärkt ugn 1): inget...
fas 3 (uppmärkt ugn 2): diskmaskin

Får nog be elektrikern komma hem tidigt från semestern 😂
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Och genom att bryta respektive säkring har du dubbelkollat att säkringens märkning motsvarar den faktiska förbrukaren?
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Den typen av fel kan inte finnas om det är kopplat av en yrkesman, har jag hört.
Det måste vara hempul 🤓
 
  • Haha
  • Gilla
Fotografen och 5 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Och genom att bryta respektive säkring har du dubbelkollat att säkringens märkning motsvarar den faktiska förbrukaren?
Ja precis - jag skrev gissning i mitt svar för att det var så jag ställde initiala frågan, men det var som du säger efter att jag brutit dem individuellt o kollat. Kort efter att jag formulerade problemet i inlägget insåg jag att det var en rätt lätt check för mig att göra själv.
D Dilato skrev:
Den typen av fel kan inte finnas om det är kopplat av en yrkesman, har jag hört.
Det måste vara hempul 🤓
Ja så måste det helt klart vara, jag har hittills aldrig stött på en hantverkare som gjort något misstag! 😅
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Så som du beskriver felkopplingen, så tycker jag att det verkar vara lite för grovt för att bara vara ett "misstag". Om det bara vore märkningen som var fel så kan det vara förlåtligt.

Men det här låter som lite slumpartad koppling. Då blir man ju lite orolig över vilka mer slumpartade kopplingar den elektrikern gjort.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Så som du beskriver felkopplingen, så tycker jag att det verkar vara lite för grovt för att bara vara ett "misstag". Om det bara vore märkningen som var fel så kan det vara förlåtligt.

Men det här låter som lite slumpartad koppling. Då blir man ju lite orolig över vilka mer slumpartade kopplingar den elektrikern gjort.
Det är en bra poäng. Nästan oavsett vart uppdelningen av faserna görs mellan uttagen så borde det nästan vara svårare att göra fel än rätt. Ska passa på o säkerställa övriga matningar som dragits i samband med köksrenovationen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Funderar på om alla tre faserna går till alla tre uttagen och att två faser är isolerade i varje dosa.

Har du möjlighet att öppna apparatdosorna och se hur det är kopplat, givetvis med spänningen bruten på alla tre faserna?
 
  • Gilla
tehvicke
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Funderar på om alla tre faserna går till alla tre uttagen och att två faser är isolerade i varje dosa.

Har du möjlighet att öppna apparatdosorna och se hur det är kopplat, givetvis med spänningen bruten på alla tre faserna?
De sitter lite knepigt till (uttag som får matningen från central är bakom integrerad ugn) så tänkte vänta tills jag kan göra det med elektrikern så jag slipper flytta ugnen fler gånger än nödvändigt.

Kopplingsdosorna/uttagen sitter ihop seriellt, alltså:
5G-matning (kabel i rör) från central till dosa 1 (dosa 1 går sedan till uttag ugn 1)
4G-matning (FK i rör) från dosa 1 till dosa 2 (dosa 2 går sedan till uttag diskmaskin)
3G-matning (kabel bakom sockel) från dosa 2 till uttag 3 (ugn 2)

Givet mitt test så borde felet vara att brun ledare (fas1) i dosa 1 går till uttag ugn 1 men även förgrenas vidare till dosa 2 tillsammans med den gråa ledaren(fas 3), istället för att det är svart+grå (fas 2+3) som skickas vidare.

Återkommer med status efter att vi öppnat upp!
 
Då var detta löst - det som krånglat till det var att matning nr 2 också var 5G där alla 3 faser skickats vidare från dosa 1 till dosa 2. Sedan var det elektriker nr 2 (samma firma) som några dagar senare förgrenade vidare till sista ugnen och då kopplade fel fas, brun istället för svart.

Bild på Dosa 2 där felet låg.

Elektrisk dosa med flera anslutna kablar, där en brun kabel är felkopplad istället för en svart kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Aha det låg alltså två förbrukare på samma fas och en fas var oanvänd.
Bra jobbat !

Du ska ha beröm för den tydligt uppmärkta trefasgruppen i elcentralen också.
 
  • Gilla
tehvicke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.