P Prodigys skrev:
Finns jordborr i över metern i diameter men då oftast monterat på grävmaskin. 400mm fixar man utan problem med en sån här [länk]
Den såg smidig ut. Hade jag vetat sådan fanns hade jag kört på det.
 
En skiva OSB och lite spillvirke funkar. Vill du ha det billigt så åk till en loppis och köp de sunkigaste djupa bokhyllorna/skåpen etc gjorda av skivmatetial alt leta annonser på skänkes, en Billy bokhylla borde t ex räcka.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Kolla om någon vent-firma har en stump 400-rör över som du kan köpa kanske ?
Bra idé. Fick tag i en bit 90x0.4 de hade slängt. Då den är för kort så valde jag att gjuta en större platta undertill och typ 10cm upp i röret. Täbkte jag kunde få bort det sen för att höja det, men får inte loss det. I och med att det står i ett djupt hål så är det inte så lätt att komma att bända osv. Är det några problem om jag skulle fortsätta gjuta där och lämna ett rör i stålplåt i marken? Eller behöver jag försöka få upp det? Kanske också var en dum idé att gjuta i två svängar...
 
P Pyrdon skrev:
Hej,

Behöver gjuta fundament för flaggstång. Ska vara 1.2m högt och 0.4m i diameter. Hittar inga sådana stora gjutformar. Bygger man lättast en sådan själv av godtyckligt trä eller kan man typ forma en plexiglasskiva eller någon plåt eller dylikt?

Gjuter man isåfall 1.2m i ett svep, eller gör man det i omgångar?
Gräv ett hål och ställ en fyrkant av virke sista 10-15 cm upp genom gräsmattan. Gjut direkt ner i marken. Behöver inte vara krångligare än så. Mvh
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P Pyrdon skrev:
Bra idé. Fick tag i en bit 90x0.4 de hade slängt. Då den är för kort så valde jag att gjuta en större platta undertill och typ 10cm upp i röret. Täbkte jag kunde få bort det sen för att höja det, men får inte loss det. I och med att det står i ett djupt hål så är det inte så lätt att komma att bända osv. Är det några problem om jag skulle fortsätta gjuta där och lämna ett rör i stålplåt i marken? Eller behöver jag försöka få upp det? Kanske också var en dum idé att gjuta i två svängar...
Nej, det är väl inget problem med att lämna det i marken. Det kommer rosta bort med tiden, del över mark kan du ju kapa bort med vinkelslip om utseendet är viktigt.
 
N Nickesågen skrev:
Gräv ett hål och ställ en fyrkant av virke sista 10-15 cm upp genom gräsmattan. Gjut direkt ner i marken. Behöver inte vara krångligare än så. Mvh
Då det är grävt med maskin samt handgrävt samt väldigt stenig mark så är hålet ganska "fult". Skulle gå åt väldigt mycket betong isåfall..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.