Hej

Jag bor på hörntomt och tänkte bygga staket runt min fastighet, jag har för mig att Göteborgs kommun kräver bygglov för staket högre än 1,1 men jag ser inga hinder för att få det.

Dock vill jag vid korsningen också ha högre staket än det som vanligtvis godkänns. Kan man ha ett högre stängsel( dvs nät) utan bygglov, det påverkar inte sikten nämnvärt?

Kan man söka om att få en trafikspegel uppsatt eller liknande?

Syftet är att inhägna tomten så mycket som möjligt. Jag bor utanför detaljplanerat område.
 
Stängsel kan byggas hur högt som helst.
 
E E30 skrev:
Hej

Jag bor på hörntomt och tänkte bygga staket runt min fastighet, jag har för mig att Göteborgs kommun kräver bygglov för staket högre än 1,1 men jag ser inga hinder för att få det.

Dock vill jag vid korsningen också ha högre staket än det som vanligtvis godkänns. Kan man ha ett högre stängsel( dvs nät) utan bygglov, det påverkar inte sikten nämnvärt?

Kan man söka om att få en trafikspegel uppsatt eller liknande?

Syftet är att inhägna tomten så mycket som möjligt. Jag bor utanför detaljplanerat område.
Stängsel kräver inte lov.

Trafikspegel brukar inte godkännas som lösning för att möjliggöra något annat som i sig försämrar sikten.
 
Genomsiktligt trådstaket kan sättas upp utan bygglov.

Jag har också hörntomt och fullt insynsskydd men det innebär att hörnan inte får vara högre än 80 cm pgr trafiksikt. Men du kan ha höga häckar bortom - i mitt fall (beroende på befintliga trottoirer) de 50 kvmetrarna. Bortom detta kan du sätta hög häck eller högt buskage.

Tänk på att det också måste vara fri sikt 5 m på var sida om bilinfart till trädgården.

Högt tätt plank kräver alltid bygglov däremot inte hög häck.

Jag tvivlar på att samhället bekostar trafikspegel. Det får du nog betala själv.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack så mycket för svaren, så jag kan alltså ha ett 2m högt stängel runt tomten utan bygglov. Då borde det gå att ha ett plank upp till 1.1m bygglovsfritt och sedan 1m stängel på det runt om.
 
Kolla höjden vid hörnan - 80 cm.
 
E E30 skrev:
Tack så mycket för svaren, så jag kan alltså ha ett 2m högt stängel runt tomten utan bygglov. Då borde det gå att ha ett plank upp till 1.1m bygglovsfritt och sedan 1m stängel på det runt om.
Det går inte riktigt att tänka att du ska kunna sätta ihop olika typer av det konstruktioner på det sättet. Det kan bli ett lovpliktigt plank om du kombinerar ett stängsel och ett tätt staket. Svårt att säga utan att se den exakta utfromningen (och kanske även då).
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Contrefort Contrefort skrev:
Det går inte riktigt att tänka att du ska kunna sätta ihop olika typer av det konstruktioner på det sättet. Det kan bli ett lovpliktigt plank om du kombinerar ett stängsel och ett tätt staket. Svårt att säga utan att se den exakta utfromningen (och kanske även då).
Det är lite det jag är rädd för, jag har inte hittat några klara regler för detta heller så bedömningen verkar vara ganska godtycklig.
 
E E30 skrev:
Det är lite det jag är rädd för, jag har inte hittat några klara regler för detta heller så bedömningen verkar vara ganska godtycklig.
Reglerna är definitivt inte tydliga, men det betyder inte att bedömningen är godtycklig. Däremot kan den vara svår att göra om man inte är väldigt inläst på praxis.
 
Claes Sörmland
Man kan diskutera ord men eftersom det är en bedömningsfråga så är nog "godtycklig" inte helt fel utifrån vanligt språkbruk. Det kan såra yrkesidentiteten för den som arbetar med detta att vad man ägnar sig åt på jobbet är godtycke men så är det ibland med den yrkesrollen.

Bedömningen sker inom vissa ramar givna av domstol, dock inga kvantitativa mått utan återigen ett antal kvalitativa underkategorier som används för att strukturera bedömningen. Se Boverkets utmärkta sammanfattning:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ikt/bygglov-for-anlaggningar/murar-och-plank/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.