Hej allesammans!

Vi ska bygga ett plank på 1.8m (således utan bygglov) som ska stegas ner successivt till ca 1.4m efter halvvägs längs vår tomtgräns mot en väg på ca 30 meter. Vägen svänger lätt och i ena änden av staketet ska planket 'gå runt ett hörn' och i andra änden ska planket inhägna våra soptunnor.

Min fundering är följande:
1. Hur ska stolparna fästas mot marken? jordankare/stolpspjut eller någon form av plint?
2. Vilken dimension på stolparna bör man ha om stolparna har cc-mått 2m?

Vägen plogas också på vintern och jag tänkte bygga med stående plank, mest av estetiska skäl men också så det inte finns chans att klättra på det.

Tacksam för all feedback!!
 
Tror inte du ska förutsätta att det planket är bygglovsfritt.

Boverket:

”Undantag för plank och mur vid en- och tvåbostadshus
Det krävs inte bygglov för att med en mur eller ett plank anordna en skyddad uteplats vid ett en- eller tvåbostadshus. För att undantaget från lovplikt ska gälla måste vissa förutsättningar vara uppfyllda. Planket eller muren får inte vara högre än 1,8 meter. Planket eller muren ska placeras inom 3,6 meter från bostadshuset. Åtgärden får inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter. Åtgärden får dock placeras närmare gränsen än 4,5 meter om de grannar som berörs medger det.”

”Staketliknande konstruktion
I en dom konstaterade kammarrätten att en konstruktion var ett plank som krävde bygglov. Konstruktionen var cirka 60 meter lång och var uppförd i anslutning till fastighetsgränsen. Höjden var cirka 1,2 meter men på vissa ställen var den högre, upp till cirka 1,6 meter. Konstruktionen bestod av stående brädor med ett mellanrum mellan varje bräda på cirka en halv brädbredd. Det fanns en horisontell överliggare och stolparna var uppdragna över överliggaren. Domstolen konstaterade att konstruktionen visserligen gav intryck av att vara utformad som ett staket. Men höjden översteg vad som kan anses vara normalt för ett sedvanligt staket och tätheten gjorde att genomsiktligheten var sämre än på ett sedvanligt staket. Anläggningens längd och sträckning gjorde att den gav ett dominerande intryck i miljön. Vid en samlad bedömning ansåg domstolen att det var ett plank som krävde bygglov. (Kammarrätten Stockholm 2011-04-07 mål nr 2597-10)”

Edit: min fetning.
 
Redigerat:
  • Gilla
miklesss och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Tror inte du ska förutsätta att det planket är bygglovsfritt.

Boverket:

”Undantag för plank och mur vid en- och tvåbostadshus
Det krävs inte bygglov för att med en mur eller ett plank anordna en skyddad uteplats vid ett en- eller tvåbostadshus. För att undantaget från lovplikt ska gälla måste vissa förutsättningar vara uppfyllda. Planket eller muren får inte vara högre än 1,8 meter. Planket eller muren ska placeras inom 3,6 meter från bostadshuset. Åtgärden får inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter. Åtgärden får dock placeras närmare gränsen än 4,5 meter om de grannar som berörs medger det.”

”Staketliknande konstruktion
I en dom konstaterade kammarrätten att en konstruktion var ett plank som krävde bygglov. Konstruktionen var cirka 60 meter lång och var uppförd i anslutning till fastighetsgränsen. Höjden var cirka 1,2 meter men på vissa ställen var den högre, upp till cirka 1,6 meter. Konstruktionen bestod av stående brädor med ett mellanrum mellan varje bräda på cirka en halv brädbredd. Det fanns en horisontell överliggare och stolparna var uppdragna över överliggaren. Domstolen konstaterade att konstruktionen visserligen gav intryck av att vara utformad som ett staket. Men höjden översteg vad som kan anses vara normalt för ett sedvanligt staket och tätheten gjorde att genomsiktligheten var sämre än på ett sedvanligt staket. Anläggningens längd och sträckning gjorde att den gav ett dominerande intryck i miljön. Vid en samlad bedömning ansåg domstolen att det var ett plank som krävde bygglov. (Kammarrätten Stockholm 2011-04-07 mål nr 2597-10)”

Edit: min fetning.
Bra input, tack så mycket!
Tror du att samma gäller om man bygger utanför detaljplanerat område? Vi har redan pratat lite med vägföreningen och grannarna som hittills inte haft några invändningar.
 

Bygglovsbefriade murar och plank utanför detaljplan​

Det krävs bygglov för murar och plank. På vissa platser får man dock uppföra murar och plank vid en- och tvåbostadshus utan bygglov. Detta undantag gäller om fastigheten ligger utanför område med detaljplan och utanför en "sammanhållen bebyggelse där bygglov krävs med hänsyn till omfattningen av byggnadsverk i bebyggelsen". Det krävs heller ingen anmälan för att uppföra sådana murar eller plank.
[…]
Följande kriterier måste vara uppfyllda för att en mur eller ett plank kunna uppföras utan bygglov:
  • åtgärden ska placeras utanför ett område med detaljplan
  • åtgärden placeras utanför ett område med "sammanhållen bebyggelse där bygglov krävs med hänsyn till omfattningen av byggnadsverk i bebyggelsen"
  • det ska finnas ett befintligt en-eller tvåbostadshus
  • åtgärden ska placeras i omedelbar närhet till en-eller tvåbostadshus
  • åtgärden ska placeras minst 4,5 meter från gräns
  • att åtgärden inte kräver bygglov enligt de områdesbestämmelser som gäller för området

Min fetning.
Boverket
 
Det är möjligt att du kan få det till bygglovsbefriat på något vis, jag är inte tillräckligt säker på reglerna för att säga varken bu eller bä, men min snabba koll på Boverket, och utan vetskap om den faktiska situationen, läget, lokala reglerna osv. tänker jag att du behöver bygglov.
 
Killgissning men jag tror paragrafen om ”omedelbar närhet till huset” kan i alla fall troligen likställas med motsvarande citat från inom detaljplan ”Planket eller muren ska placeras inom 3,6 meter från bostadshuset”. Dvs det ska vara för att ge skydd runt tex uteplats. Inte inhägna hela tomten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.