R
Det kommer att bli bra..
 
  • Gilla
stockholmsamatören
  • Laddar…
Kanon 💪 de blir de ska du se. Ta de lugnt å fint vid spacklingen å ha lite mera vatten i blandningen , vilket märke på spackel kör du på ?
 
  • Gilla
stockholmsamatören
  • Laddar…
Finja 310 F Eco, billigt på hornbach och ej snabbhärdande. Har redan köpt 50 säckar, men kommer behöva köpa mer. Klarar inte lasta mer i V70 + hyrsläp.
 
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Okej 👌 ja de lär du behöva , 17 kg i m2 cm , så du lär behöva iaf 50 till kanske ,
 
Flytspacklade allt klart för c.a. 2 veckor sedan, åkte sen bort en vecka. Resultatet blev inte särskilt imponerande... mycket mer ojämnt resultat än jag hade trott. Har blivit tvungen att slipa och kommer även behöva handspackla i svackor. Har slipat ett rum med diamantkopp och vinkelslip... det tar en förfärlig tid att få det bra. Har funderat på att gå och hyra en större golvmaskin för det stora rummet. Men är osäker på om det kommer bli bra?

Nån här som har tips om vilken typ av maskin jag ska hyra, och hur jag ska se till att få samma nivå i hela rummet? Resultatet blev ryggar och svackor +- 0,5 cm från vad min målhöjd var... skulle helst få allt jämnt till precis den höjden jag är ute efter, typ inom 2-3 mm.
 
  • Ledsen
Rickard.lj
  • Laddar…
Vattenpass 2m, kolla alla svackor , märk ut , då ser du om du har toppar överallt , sätt upp en laser mät ut å skriv ner på golvet ,

Du kommer långt på en betongslip med hätta , behöver inte hyra in större saker då de är jobbigare för en person som ej har kört de innan ,, skaffa handspackel , ex Weber 4040 eller vad som finns att tillgå i din bygghandel

Tog du mera vatten än på beskrivning på säcken ? Det hade hjälpt dig , Hade du nivå pinnar som hjälp ?
 
Jag hade nivåpinnar, tog mer vatten än angivet. Tjejen blandade medan jag bar hinkar, hällde ut och försökte jämna ut. Tyckte det såg ganska bra ut när vi väl var klara med varje sektion, men efter det härdat och jag mätt så var det värre med den saken. Försökte skrapa en del innan det härdat helt, men hann inte skrapa bort alla ryggar innan det blev för hårt. Förstår inte riktigt hur folk lyckas få det helt jämnt... Kanske skulle köpt nått dyrare spackel?
 
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Ja, är i princip så jag gjort med första rummet jag försökt slipa. Vattenpass, laser, hitta ryggar, slipa ner dem, mäta igen, slipa lite mer, mäta, slipa, osv. Allt på knä så klart... köpte dammskydd på amazon och vinkelslip med justerbart varvtal på biltema, det har funkat bra. Går ganska lätt att slipa ner spacklet jämfört med betong, så är väl inte det som är problemet. Är mest att processen tar en väldans lång tid om man ska få det riktigt jämnt.
 
S stockholmsamatören skrev:
Jag hade nivåpinnar, tog mer vatten än angivet. Tjejen blandade medan jag bar hinkar, hällde ut och försökte jämna ut. Tyckte det såg ganska bra ut när vi väl var klara med varje sektion, men efter det härdat och jag mätt så var det värre med den saken. Försökte skrapa en del innan det härdat helt, men hann inte skrapa bort alla ryggar innan det blev för hårt. Förstår inte riktigt hur folk lyckas få det helt jämnt... Kanske skulle köpt nått dyrare spackel?
Allt tar sin tid , åh ja de är inte bara att hälla ut flytspackel å tror de jämnar ut sig själv , hållit på med detta i 13 år å spackla golv så absolut lär man sig hur spackel ska bete sig , just finja 315 ? Som Du använde har jag aldrig brukat , men 260 å 262 från finja

Som jag skrev i andra tråden så är de inte helt lätt med en stor maskin heller ,

Hyr en ryggslip med dammsugare på renta , cramo eller de som finns nära, och inhandla handspackel så löser du detta , förstår att de inte kanske är de roligaste å göra , men billigaste iaf, annars är de en tunnflyt från hösta nivå nu på rummet å börja hinka igen ,
 
Vad är en ryggslip? Som amatör har jag aldrig hört talas om det :)
 
S stockholmsamatören skrev:
Vad är en ryggslip? Som amatör har jag aldrig hört talas om det :)
En betongslip, kärt barn har många namn ,

Ex flex som diamant skiva , koppla på med en riktig dammsugare så dammar de nästan inget ,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.