Hej på er.
Söndagskväll men tyvärr är detta inget quiz utan behöver er hjälp 🤓

Håller på att renovera en ouppvärmd sommarstuga och har hittat fläckar och annat som far mina tankar till mögel. Då vissa av träytorna är grova är det svårt för mig att se om det är smuts eller en påväxt. På andra delar tycker jag det är ganska tydligt.

Vad tror ni om följande bilder? Nedan lyder numrering av bilder och lite kontext och tankar.

#1. På regel på vinden, verkar ganska isolerat till ett ställe. Små smarta prickar som sitter i ”trådar”. Svartmögel och där sporerna sprids ifrån?

#2. På råspont på vinden. Verkar vara ganska isolerat. Smuts?

#3. Väggregel invändigt (dumt med bark men men). Bakom plast men där jag tog bort det för bildens skull. Denna är svårgissad pga den grova ytan.

#4. I isolering i tak. Många olika partier i mörka nyanser. Luftgenomströmning och sot?

Golven har vi inte brutit upp men kanske får göras vid behov. Det är plank spikade i sponten så ganska svårt att komma under. I krypgrunden har jag inte hittat några tecken dock.

Så vad tror ni? Jag har inga pris att dela ut men den som gissar bäst får ett stort tack 🥸

Trevlig kväll!
 
  • Träregel med små svarta prickar på vinden i en ouppvärmd sommarstuga, potentiellt mögelangrepp spridd i trådar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en trävägg med en brun fläck och svarta prickar som liknar mögel, markerat med en röd ram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träregel med mörka fläckar och skador, omgiven av isoleringsmaterial i sommarstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering i tak med mörka fläckar som ser ut som mögel och smuts, synliga mellan träplankor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Forskande Fukttekniker
  • Laddar…
Blanda vatten med klorin och lite diskmedel och spraya på. Då blir du av med det oavsett om det är mögel eller smuts. Och när det är borta spelar det kanske inte så stor roll vad det var?
 
  • Gilla
  • Wow
teakrenovering och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Blanda vatten med klorin och lite diskmedel och spraya på. Då blir du av med det oavsett om det är mögel eller smuts. Och när det är borta spelar det kanske inte så stor roll vad det var?
Tack för tips, det ska jag göra 👍 Nej det är visserligen sant, tänker främst om det är något i konstruktionen som gör det återkommande. Men ouppvärmd stuga är väl riskfyllt nog 🤓 Kanske ta bort byggplasten (har en annan tråd för det).

Det intressanta gällande väggreglarna (#3) är att mögel/smutset främst är där plasten suttit emot (och inte på de andra sidorna av reglarna). Dessutom vem vet hur gammalt det är, kanske stendött.

Däremot det på bild #1 ser ju relativt färskt ut. Blir att behandla och följa upp.
 
Det ska förtydligas att klorin är bra till att bleka och tvätta rent generellt men det är samtidigt "mat" åt påväxt som lever och frodas.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bild #4 ser ut att vara en gnagarbosättning i isoleringen. Den stora nackdelen med skivisolering. Lär lukta rätt vidrigt när du tar bort den. Läs på om sorkfeber och skydda dig!
 
  • Gilla
widheg
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det ska förtydligas att klorin är bra till att bleka och tvätta rent generellt men det är samtidigt "mat" åt påväxt som lever och frodas.
Ok tack! Så ett kommersiellt mögelborttagningsmedel är att föredra? Det kan jag unna mig ☺️Börjar med en flaska sådant.
 
  • Gilla
DreamOn
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Bild #4 ser ut att vara en gnagarbosättning i isoleringen. Den stora nackdelen med skivisolering. Lär lukta rätt vidrigt när du tar bort den. Läs på om sorkfeber och skydda dig!
Ofan tack, det kan det vara. Har ju sett små bitar spill som jag tycker ser ut som musavföring. Plocka bort och ersätts eller låta ligga? Det är höst sannolikt ganska gammalt.

Detta är dock (något packad) lösull men det kanske inte förändrar något 🙂
 
Redigerat:
Lovensson Lovensson skrev:
Ok tack! Så ett kommersiellt mögelborttagningsmedel är att föredra? Det kan jag unna mig ☺️Börjar med en flaska sådant.
Av de prickar du visat så behöver du inte göra nånting alls........bara slöseri med pengar och tillför inget. Mögelsporer finns omkring oss i luften hela tiden som du dagligen silar i dig. De där prickarna du hittat påverkar inte det iallafall........Det du kan inrikta dig på är där nåt djur bott.........
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Lovensson Lovensson skrev:
Ofan tack, det kan det vara. Har ju sett små bitar spill som jag tycker ser ut som musavföring. Plocka bort och ersätts eller låta ligga? Det är höst sannolikt ganska gammalt.

Detta är dock (något packad) lösull men det kanske inte förändrar något 🙂
Jag hade tagit bort det. När det är mer mushus än isolering lär det inte ha så bra isolerande effekt heller.
Det brukar heta att fördelen med lös isolering är att den inte går att gräva gnagargångar i, eftersom gångarna rasar ihop. Är lösullen packad kanske den inte rasar ihop på samma sätt.
 
Lovensson Lovensson skrev:
Hej på er.
Söndagskväll men tyvärr är detta inget quiz utan behöver er hjälp 🤓

Håller på att renovera en ouppvärmd sommarstuga och har hittat fläckar och annat som far mina tankar till mögel. Då vissa av träytorna är grova är det svårt för mig att se om det är smuts eller en påväxt. På andra delar tycker jag det är ganska tydligt.

Vad tror ni om följande bilder? Nedan lyder numrering av bilder och lite kontext och tankar.

#1. På regel på vinden, verkar ganska isolerat till ett ställe. Små smarta prickar som sitter i ”trådar”. Svartmögel och där sporerna sprids ifrån?

#2. På råspont på vinden. Verkar vara ganska isolerat. Smuts?

#3. Väggregel invändigt (dumt med bark men men). Bakom plast men där jag tog bort det för bildens skull. Denna är svårgissad pga den grova ytan.

#4. I isolering i tak. Många olika partier i mörka nyanser. Luftgenomströmning och sot?

Golven har vi inte brutit upp men kanske får göras vid behov. Det är plank spikade i sponten så ganska svårt att komma under. I krypgrunden har jag inte hittat några tecken dock.

Så vad tror ni? Jag har inga pris att dela ut men den som gissar bäst får ett stort tack 🥸

Trevlig kväll!
Det ser ut som mögel och eller blånadssvamp, samt även som att möss varit framme.

Notera att sanering med klorin kan innebära risk. Klorin avdödar inte mögelsporer så bra. Dock bleker klor det melanin, det färgämne som svartmögel och blånad producerar. När klorin har oxiderat färdigt omvandlas det till koksalt. Detta salt strävar efter att dra åt sig fukt från omgivningen, motsvarande 75% relativ fuktighet eller 17% fuktkvot. Just där går gränsen för tillväxt av mögel. Det finns sedan inte längre så stor buffert för uppfuktning innan gränsvärden nås.

Tillika avdödar klorin bakterier bättre än mögel. Bakterierna som normalt medverkar till att motverka mögel avdödas, men inte mögelsporerna i tillräcklig utsträckning. Det innebär att möglet sedan kan komma att tillväxa ännu mer, även pga av att klorinet oxiderat upp ytan på materialet så att det blir lättare åtkomligt för möglet.

Notera också att mögel i inomhusmiljön kan vara negativt för hälsan. Det går inte att påstå att mögel finns överallt och att det därför inte är skadligt då det finns tillväxt i hus. Redan på 1700-talet visste tex Carl von Linné att mögel i hus gjorde att folk blev sjuka. Han skrev om det i "Mundus Invisibilis". Den texten har jag ganska nyligen hittat och översatt till svenska.
 
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Jo men det är just det där "kan vara farligt" som blir så fel......Det finns alltid människor som är överkänsliga deluxe men det är ju knappt mätbart så sett jämfört med alla andra. Att sanera en bostad från allt som kan tänkas vara skadligt blir ju liksom inte applicerbart i verkligheten. Är ju samma med asbest och bakterier rent allmänt. En del städar ju så det är renare än operationssalar och till vilken nytta kan man ju fråga sig.....Man blir ju liksom inte friskare av att man tar bort precis allt som kan påverka en människa. Det är ju snarare så att man blir ännu sjukare den dan man åker på nåt......
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jo men det är just det där "kan vara farligt" som blir så fel......Det finns alltid människor som är överkänsliga deluxe men det är ju knappt mätbart så sett jämfört med alla andra. Att sanera en bostad från allt som kan tänkas vara skadligt blir ju liksom inte applicerbart i verkligheten. Är ju samma med asbest och bakterier rent allmänt. En del städar ju så det är renare än operationssalar och till vilken nytta kan man ju fråga sig.....Man blir ju liksom inte friskare av att man tar bort precis allt som kan påverka en människa. Det är ju snarare så att man blir ännu sjukare den dan man åker på nåt......
Vem har skrivit att allt ska tas bort? Nu är det så att det finns evidens samt en alltjämt växande forskningsbank om att mögel i hus och inomhus medför risker. T.ex. Så beskrev Carl von Linné detta med tydlighet i sin skrift Mundus Invisibilis 1767. Vidare beskrevs det av engelsmannen Edwin Chadwick på 1800-talet. Han menade att mögel, rötsvamp och allmänt dålig inomhusmiljö tog fler liv än vad nationen sett i då modern tid med alla krigsoffer. När husen och inomhusmiljön åtgärdades försvann nästan all sjukdom. Vidare beskrev den tyske docenten Rudolf Emmerich ungefär samma sak 1882. Vidare så tillkom den första svenska hälsovårdsstagdan samt byggnadsstadgan 1874. Dessa stadgor ämnade bl.a. att risker med fukt, mögel , rötsvamp och därtill räknad ohälsa skulle byggas bort. På 1930-talet avslöjande Ludvig "Lubbe" Nordström att det särskilt på landet, fanns stor ohälsa bla pga mögel i hus. Byggnadsstadgan 1874 var inte ämnad att gälla landsbygden i första hand. Här fortsatte eländet och misären ifråga. 2009 skrev WHO samman riktlinjer gällande mögel inomhus, då de kom fram till att modern forskning larmade för hälsorisker. 2020 nappade svenska myndigheter på detta och ger nu råd om att allt mögelskadat material ska bytas ut i möjligaste mån. Kan man inte det ska det saneras. Detta ingår i princip i lagen idag, då alla som bygger och renoverar är skyldiga att förhålla sig till det. Att efterföljandet sedan är frånsett, mycket pga bristande kunskap och felaktiga råd, det är en annan sak. Jag kan inte med den kunskap och forskning som besitts ifråga hålla med dig på någon punkt, annat än städningen, men det är en annan sak än mögel i husets klimatskal.
 
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Jo men nu menade jag ju inte så utan hur vanligt folk uppfattar saken. Om man gör det enkelt så vill man idag på sätt och vis utplåna. Dvs ta bort till 100% om det går. Det är ju den allmänna uppfattningen och vanligt folk menar ju på att det är det man måste göra för man går ju på vad man läser. Men om man stannar upp och tittar på tex en bräda med lite svarta prickar. Den är lätt att byta kanske och visst, man kan göra det. men om man låter den sitta kvar. Hur kan de prickarna vara mer och värre än den naturliga förekomsten i luften ändå ? Det pratar ingen om.........för de sporerna syns ju inte och har inte rotat sig än. Men de finns ju där och den känslige kan mycket väl reagera på det också. isåfall skulle ju alla bostäder behöva superrenande filter för all tilluft ? Det finns liksom inga rimliga proportioner längre..........
Det är ju som sagt lika med "städning" Många tror ju att noll bakterieförekomst är det bästa. Då blir man inte sjuk. Sen att människan tål ganska mycket spelar ingen roll. Man går ju isåfall mot en art av människor som i slutändan inte tål förekomst av nånting........Det drabbar inte du och jag men de i framtiden blir nog sårbara. .
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jo men nu menade jag ju inte så utan hur vanligt folk uppfattar saken. Om man gör det enkelt så vill man idag på sätt och vis utplåna. Dvs ta bort till 100% om det går. Det är ju den allmänna uppfattningen och vanligt folk menar ju på att det är det man måste göra för man går ju på vad man läser. Men om man stannar upp och tittar på tex en bräda med lite svarta prickar. Den är lätt att byta kanske och visst, man kan göra det. men om man låter den sitta kvar. Hur kan de prickarna vara mer och värre än den naturliga förekomsten i luften ändå ? Det pratar ingen om.........för de sporerna syns ju inte och har inte rotat sig än. Men de finns ju där och den känslige kan mycket väl reagera på det också. isåfall skulle ju alla bostäder behöva superrenande filter för all tilluft ? Det finns liksom inga rimliga proportioner längre..........
Det är ju som sagt lika med "städning" Många tror ju att noll bakterieförekomst är det bästa. Då blir man inte sjuk. Sen att människan tål ganska mycket spelar ingen roll. Man går ju isåfall mot en art av människor som i slutändan inte tål förekomst av nånting........Det drabbar inte du och jag men de i framtiden blir nog sårbara. .
I det aktuella fallet här var det långt mer än några prickar. Det man bör veta är att synligt mögel, när det bildat kolonier som är upptäckbara, då har angreppet gått ganska långt. Var gränsen ska dras för behövd sanering kan man alltid dryfta om. Det blir svårt när man lyfter ytterligheter. Det går inte riktigt att diskutera och dra någon slutsats från. Alla ärenden är unika och specifika, det är vad jag utgår från. Ofta föregås ett ärende av att någon far illa och kopplar det till inomhusmiljön. Sedan gäller det att ta reda på vad det kan bero på. Läkarbesök rekommenderas samt en grundlig utredning av fastighetens skick.
 
  • Gilla
teakrenovering och 2 till
  • Laddar…
Du menar på ts bilder? De prickarna kan lika gärna komma ifrån när huset byggdes och virket låg ute. Inte direkt ovanligt att det kan se ut sådär till och med på virke som kommer från brädgårdar. Räcker med att plast legat lite tätt och luftväxling saknas så blir det dylika prickar och nej allt sånt virke sorteras knappast ut och kasseras........
 
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.