Hej, började borra för att sätta in frånluftsventil i sovrummet men döm av min förvåning när jag börjar borra och hålsågen inte går igenom. När jag tittar in i hålet jag borrat ser jag vad som ser ut att vara horisontellt liggande bräder bakom träpanelen, se bilden. Jag inser snabbt, efter att försökt, att min hålsåg inte kommer ta sig igenom då brädan, efter att snabbt kollat med en spik, är tjockare än 7cm (den slår inte emot innerväggen).

Har jag borrat mig in i de horisontella reglarna, för i så fall missade regelsökaren dem. Eller är det jag ser husets tidigare yttervägg jag kommit åt?

Hursomhelst, vad bör jag göra? Kan jag (och bör jag) fortsätta borra med en djupare hålsåg eller ska jag lägga ned detta företag och sätta ventilationen någon annanstans? Generellt ska man naturligtvis inte borra in i reglar men en regel, är det något problem? Ett borrat hål i en vägg, genom träpanel, som visar horisontellt liggande brädor bakom panelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ta en längre borr i samma dimension som centrumborren och kör hela vägen genom väggen, sen går du till andra sidan och fortsätter med din hålsåg!
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
J John Karlsson skrev:
Ta en längre borr i samma dimension som centrumborren och kör hela vägen genom väggen, sen går du till andra sidan och fortsätter med din hålsåg!
Ok, tack för snabbt svar. Det låter som en enkel fix.
 
Menar du tilluftsventil? Frånluft bör man endast ha i kök och badrum.

Vi köpte en pilotborr/installationsborr när vi inte kom igenom med hålsågen endast.
 
  • Gilla
Hieronymus
  • Laddar…
Eftersom du borrat ett frånlufts hål får du sätta igen detta och borra ett nytt tillluftshål bredvid istället.
 
  • Haha
  • Gilla
JonasJN och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.