F
Fortfarande inte bekräftat att TS kör UTAN slag? Skulle det bara MED slag så är alla andra förslag av sekundär betydelse.
 
Eller för den delen att verifiera att borren verkligen går åt rätt håll.
Har råkat ut för detta att någon som inte är så van med vissa maskiner klagar på att det inte går att borra och man ser då att borrmaskinen går år fel håll.
Håller med om att det trycket som behövs för stora hål är svårt att uppnå och lätt att förstöra borren på första hålet genom att överhetta borret.
 
Bara för att förtydliga. Jag körde med fullt slag på borrhammaren med lämpliga hammarborr TE-CX, SDS+. Hilti TE2-M är ganska modest här med 1,8 J men det räckte fint. Att försöka köra liknande med en vanlig slagborr är givetvis helt lönlöst.

Kolla den tidigare presenterade YT-videon hur man kan göra med vanliga borrmaskiner/skruvdragare, med rätt borr och teknik.
 
Redigerat:
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Framförallt så har ju slagborrmaskiner sällan växlar, dvs sänkningen av varvtalet får göras av motorn, via avtryckaren... Svårt att hålla ett konsistent lågt varvtal...

Bättre att köra med en vanlig skruvdragare med två växlar....

Frågan är väl också hur bra det är att borra hål i bärande balkar?
Jag ska förlänga altanen vilket innebär att jag måste förankra bärande balkar på båda konstruktionerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.