Bor i ett 70 tals hus (älvsbyhus) och börjar planera för panelbyte. Väggen är uppbyggd enl bild. Verkar finnas nån typ av spikläkt men tror den ligger infälld i de stående reglarna (spantret)

Skulle man kunna ta bort locken på ytterpanelen och spara bottenbrädorna som en ny spikläkt? Sedan lägga liggande panel på det??

Vindpappen som sitter på den porösa träfiberskivan bakom bottenbrädan ser okej ut. Ska man bara försöka tejpa för hålen alt komplettera med ny vindduk där det är större skador?
Känns meningslöst sätta ny vindpapp på bottenbrädorna då det blir en luftspalt mellan dessa.
Tacksam för svar.
 
  • Bild av bygginstruktion för yttervägg på Älvsbyhus från 70-talet med lager av lockpanel, tät papp, träfiberskiva, reglar, isolering och spånskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle plockat bort den gamla panelen helt och tilläggssolerat fasaden med 95mm mineralull innan jag monterade en ny ytterpanel.
 
F fribygg skrev:
Jag skulle plockat bort den gamla panelen helt och tilläggssolerat fasaden med 95mm mineralull innan jag monterade en ny ytterpanel.
Samtidigt förbrukar jag runt 11 000kwh totalt ink el förbrukning och risken ökar att får bekymmer som jag inte har i dagsläget.
120 i väggarna just nu totalt 🤣
 
N Niklaspe skrev:
Samtidigt förbrukar jag runt 11 000kwh totalt ink el förbrukning och risken ökar att får bekymmer som jag inte har i dagsläget.
120 i väggarna just nu totalt 🤣
11000kWh per år för uppvärmning ink hushållsel för ett 70 tals hus?
 
F fribygg skrev:
11000kWh per år för uppvärmning ink hushållsel för ett 70 tals hus?
Jajjemen till och med 10500 första året med bergvärme och ett barn🤣 Thermia Atlas 12kw!
150+40 är huset.
Norrbotten.

Prövat ned till -36 grader ute temp då gav pumpen 11kw så fanns lite till!!;)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.