Jag har en badrumsfläkt med timerfunktion. Fläkten startar samtidigt som jag tänder lampan. När jag släcker lampan kör fläkten ca 5 minuter på eftergångstid. På bilden syns ett kopplingsschema som elektrikern lämnade efter installationen. Problemet är att både lampan och fläkten plötsligt slutade fungera. Har testat att flytta glödlampan till annan lampa och den funkar. Jag förstår inte ellära. Kan det vara så att lampan inte funkar om fläkten är trasig?
 
  • Handritat kopplingsschema för en badrumsfläkt och lampa, med etiketter för olika trådfärger: brun, svart, blå och vit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är badrumsfläkten nyinstallerad, det verkar så på din beskrivning ovan?
Vilket fabrikat och typ är det på badrumsfläkten, önskvärt att nämna om man vill ha hjälp.
Foto på fläkten och kanske ett på fläktströmbrytaren?
 
Redigerat:
T torktumlare skrev:
Jag har en badrumsfläkt med timerfunktion. Fläkten startar samtidigt som jag tänder lampan. När jag släcker lampan kör fläkten ca 5 minuter på eftergångstid. På bilden syns ett kopplingsschema som elektrikern lämnade efter installationen. Problemet är att både lampan och fläkten plötsligt slutade fungera. Har testat att flytta glödlampan till annan lampa och den funkar. Jag förstår inte ellära. Kan det vara så att lampan inte funkar om fläkten är trasig?
det är fel i installationen ring installatören igen
 
returen returen skrev:
det är fel i installationen ring installatören igen
Många år sedan den installerades. Vet ju heller inte om den faktiskt är installerad som bilden visar för vet inte hur jag bekräftar det på egen hand. Men givet att bilden stämmer, kommer lampan sluta funka om fläkten går sönder?
 
T torktumlare skrev:
Många år sedan den installerades. Vet ju heller inte om den faktiskt är installerad som bilden visar för vet inte hur jag bekräftar det på egen hand. Men givet att bilden stämmer, kommer lampan sluta funka om fläkten går sönder?
nä men om sladden till lampa och väggomlopplare lossnar eller säkringen gått
 
Tommty
om både lampan och fläkten slutade fungera samtidigt är det troligtvis avbrott i kablen efter strömbrytaren eller uppe i lampan (om vidarekopplingen till fläkten är där).

Viktigt att koppla bort säkringen först och inte bara slå av strömbrytaren innan du kollar. då fläkten har strömmatning utanför strömbrytaren för att fukt/timerfunktionen ska fungera.
 
Tommty Tommty skrev:
om både lampan och fläkten slutade fungera samtidigt är det troligtvis avbrott i kablen efter strömbrytaren eller uppe i lampan (om vidarekopplingen till fläkten är där).

Viktigt att koppla bort säkringen först och inte bara slå av strömbrytaren innan du kollar. då fläkten har strömmatning utanför strömbrytaren för att fukt/timerfunktionen ska fungera.
Tack! Ska försöka kolla (med bortkopplad säkring).
 
Nissens
T torktumlare skrev:
Tack! Ska försöka kolla (med bortkopplad säkring).
Hur gick det för dig? Var säkringen utlöst kanske?
 
Nissens Nissens skrev:
Hur gick det för dig? Var säkringen utlöst kanske?
Det var en trasig Nexa inbyggnadsmottagare. Visste inte att de kunde gå sönder.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.