Hej!!
Jag bor i en bostadrsättsförening och har blivit tvungen att utföra en reparation i mitt badrum.

Rörmokaren säger att avstängning av vatten i huset är nödvändigt och jag har fått tillstånd av föreningen på given tidsintervall och datum. Jag inser dock nu efter att haft mejlkontakt med entreprenören och accepterad offert att jag fortfarande inte har någon klarhet i exakt vem det är som skall utföra själva avstängningen av vattnet. Jag har frågat ansvariga i styrelsen och dem säger att det "nog" är något som rörmokaren kan utföra, annars får jag anlita föreningens servicefirma på egen bekostnad. Jag känner mig frustrerad över att inte få klara besked. Är det normalt att rörmokaren man anlitar utför själva avstängningen? Jag är helt okunnig på området så jag vet inte hur det går till och eftersom det är helg kan jag inte räkna med att få svar av rörisen nu så därför skriver jag här. Jag har i alla fall såklart nycklar och tillgång till alla utrymmen i källaren.
 
Eftersom du har möjligheten att göra det själv och det är godkänt så kommer din röris att göra det utan problem.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Jag tror du övertänker det hela, självklart fixar din röris avstängningen.

Det enda som det faller på är ju som du redan tänkt på att ordna tillträde till "teknikutrymmen" i huset... Har du styrelsens tillstånd och dessutom fått nycklar till berörda utrymmen så är saken biff.
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 3 till
  • Laddar…
Det brukar bara vara ett vred så så länge du vet var det sitter klarar rörmokaren det. Förslagsvis går du ner i källaren och försöker lista ut var det vredet du behöver stänga av sitter.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Och det är vanligt att rörmokaren man anlitar för badrumsarbete gör det också. Men det är något som bör bekräftas av rörmokaren t.ex. att det ingår i avtalet.
 
  • Gilla
ruskeltuss
  • Laddar…
Man behöver ju som sagt inte stänga av vattnet i hela fastigheten utan det brukar sitta kranar/ventiler i taket i källarkorridoren upp till varje liten grupp av lägenheter som ligger ovanför varandra. Där stänger man av.
 
  • Gilla
ruskeltuss
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och det är vanligt att rörmokaren man anlitar för badrumsarbete gör det också. Men det är något som bör bekräftas av rörmokaren t.ex. att det ingår i avtalet.
Ja det är ju just detta som skaver lite, att inte ha det på pränt. Men om det nu är så enkelt så kan det inte ta mer än nån minut för dem att fixa det. Vad finns det för worst case scenario? Vad kan gå fel?
P pjkw skrev:
Det brukar bara vara ett vred så så länge du vet var det sitter klarar rörmokaren det. Förslagsvis går du ner i källaren och försöker lista ut var det vredet du behöver stänga av sitter.
Det är ett rent ormbo av rör och ventiler i pannrummet så jag vet inte exakt var det sitter men jag får förmoda att det inte är svårt att lista ut för rörmokaren. Har nycklar dit åtminstone.
 
BirgitS
Det är väl just om det är ett ormbo med dåligt uppmärkta ventiler som det kan gå fel. Det tar tid om rörmokaren ska hålla på och testa sig fram, och då blir även grannar som använder andra stammar sura när de inte har får något vatten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl just om det är ett ormbo med dåligt uppmärkta ventiler som det kan gå fel. Det tar tid om rörmokaren ska hålla på och testa sig fram, och då blir även grannar som använder andra stammar sura när de inte har får något vatten.
Dåligt uppmärkta tror jag inte. Det är gott om såna där gröna klisterklappar med riktning på rören men menar mer att för mig som är okunning så ter det sig som ett "ormbo".
 
Har föreningen gjort det ordentligt ska ventilerna vara märkta med de lägenhetsnummer som får vatten den vägen. Men det kan alltså vara de gamla lägenhetsnumren som gällde inom föreningen/fastigheten innan skatteverkets nya nummer infördes för några år sedan.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Har föreningen gjort det ordentligt ska ventilerna vara märkta med de lägenhetsnummer som får vatten den vägen. Men det kan alltså vara de gamla lägenhetsnumren som gällde inom föreningen/fastigheten innan skatteverkets nya nummer infördes för några år sedan.
Jag får hoppas det. Vi har god ekonomi och hyr även ut lokaler till kommersiell verksamhet så det kanske ökar chansen. Tycker du inte det vore rimligt att föreningen skall kunna ge sina medlemmar glasklara riktlinjer för detta? VVS-arbete och vstängning av vatten sker ju med jämna mellanrum, är inget specialfall direkt. Får erkänna att jag känner mig en smula irriterad över det hela.
 
Föreningen har kanske en viss firma de brukar anlita när det kommer till VVS-jobb och hänvisar till dem för exakta detaljer. Föreningen borde däremot ha en tekniskt ansvarig som är övergripande insatt i allt tekniskt med fastigheten.
 
  • Gilla
t230victor
  • Laddar…
BirgitS
R ruskeltuss skrev:
Dåligt uppmärkta tror jag inte. Det är gott om såna där gröna klisterklappar med riktning på rören men menar mer att för mig som är okunning så ter det sig som ett "ormbo".
Bara riktningen på vattnet kommer man ju inte långt med. Jag tycker du går ner och ser efter om det finns någon märkning om trappuppgång, lägenhetsnummer eller liknande. Försök också tänka efter var i källaren som är rakt nedanför ditt badrum.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
BirgitS BirgitS skrev:
Försök också tänka efter var i källaren som är rakt nedanför ditt badrum.
Precis. Vanligtvis sitter avstängningsventilen i närheten där stammen går upp i huset. Så det kan vara i ett öppet eller låst utrymme, eller till och med i ett upplåtet utrymme.

Fast det där klurar en röris ut i 99% av fallen, det är liksom en vital del av jobbet.
 
BirgitS
C cpalm skrev:
Fast det där klurar en röris ut i 99% av fallen, det är liksom en vital del av jobbet.
Javisst, men det kan ju bli lite onödigt dyrt om det är på löpande räkning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.