Hej,

Funderar på att byta befintligt enkelglas till 2-glas isolerglas i befintliga bågar men funderar på om befintlig fals är tillräcklig.
Jag har sett att man anger att det skall vara 4 mm mellan kassett och fönsterbåge men jag har inte hittat minsta mått på själva falsen.

Alltså, finns det någon rekommenderad minsta skillnad mellan glasmått och glasöppningsmått?
 
Jag står med samma fundering. Hur gick det?
 
Falsdjupet väljer man utifrån storlek på glaslist man använder.
 
E ehe17 skrev:
Jag står med samma fundering. Hur gick det?
Jag kom fram till att 12 mm på varje sida är ett bra mått för skillnaden mellan glasmått och glasöppningsmått.
Då finns det tillräckligt mycket yta för tätningslist, glaskassett och fals, och mellanrum för toleransen av glaskassetten.
 
  • Gilla
ehe17
  • Laddar…
S
Falsen brukar vara 15 mm. När man beställer glaskasetten så tar man dagmåttet (den synliga delen av glaset och lägger på 11mm på varje sida. Är det varmkant på isolerglaskasetten får man lägga på 2 mm extra. Då kommer limmade alukanten att döljas i falsen och man har plats för klotsning.
 
S sinuslinus skrev:
Falsen brukar vara 15 mm. När man beställer glaskasetten så tar man dagmåttet (den synliga delen av glaset och lägger på 11mm på varje sida. Är det varmkant på isolerglaskasetten får man lägga på 2 mm extra. Då kommer limmade alukanten att döljas i falsen och man har plats för klotsning.
Nu är det fönster som ska uppdateras med en isolerglaskassett som det gäller.
De är oftast inte anpassade för 15 mm utan det är minsta mått som fortfarande bibehåller funktionen som är intressant.

Hur man tillverkar nya fönster ger en viss information men inte vilka minsta mått som säkersäller en funktion över tid.
12 mm verkar vara en bra uppskattning men mindre mått är att föredra om det går.
 
  • Gilla
ehe17
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.