Hej!
Jag har ärvt ett gammalt torp och i ett av rummen har golvet satt sitt så jag tänkte räta upp det, så jag har tägit bort de gamla golvplanken för att se hur det ser ut.
Det ser ut som att golvet ligger helt fritt från övriga konstruktionen, är det vanligt att man byggde så på den tiden?
Sen ligger det som förväntat spån som isolering, men på vissa ställen är det en botten med något lergrusmjölliknande material, vad är det för något? (se bild)
 
B Berglund4 skrev:
Hej!
Jag har ärvt ett gammalt torp och i ett av rummen har golvet satt sitt så jag tänkte räta upp det, så jag har tägit bort de gamla golvplanken för att se hur det ser ut.
Det ser ut som att golvet ligger helt fritt från övriga konstruktionen, är det vanligt att man byggde så på den tiden?
Sen ligger det som förväntat spån som isolering, men på vissa ställen är det en botten med något lergrusmjölliknande material, vad är det för något? (se bild)
ser ingen bild
 
Bilder Jord och rivningsmaterial under ett uppbrutet golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hål i golvet och spån framför en vägg i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Unikt namn
Det räcker inte att "ladda upp bild".
Du behöver även "infoga bild" i inlägget.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det räcker inte att "ladda upp bild".
Du behöver även "infoga bild" i inlägget.
Hur gör jag det från telefon?
Hittar inget alternativ.
 
B Berglund4 skrev:
Hur gör jag det från telefon?
Hittar inget alternativ.
Ett forumssvar med frågan "Hur gör jag det från telefon? Hittar inget alternativ." och knapparna "Ladda upp bild/video" och "Skicka".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmklipp av en diskussionstråd med en fråga om hur man laddar upp bilder från telefonen, knappar för att bifoga filer och skicka inlägget syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Dilato skrev:
[bild]

[bild]
Funkar inte, det har gått för lång tid.
 
B Berglund4 skrev:
Funkar inte, det har gått för lång tid.
Då klickar du på
Knapp med texten "Klicka här för att svara" understruken, för att besökare ska kunna svara på inlägg i ett diskussionsforum.
och laddar upp bilderna
 
Men det är ju det jag har gjort..!
 
Det ligger bilder uppe nu.
 
Kan det helt enkelt vara vanlig lera?
Har hittat att man använde det förr i både golv och väggar.
Det ligger under spånet, direkt på det undre brädlagret som en slags skorpa, ca 2 cm tjock.
Gamla tiders tätskikt?
 
B Berglund4 skrev:
Kan det helt enkelt vara vanlig lera?
Har hittat att man använde det förr i både golv och väggar.
Det ligger under spånet, direkt på det undre brädlagret som en slags skorpa, ca 2 cm tjock.
Gamla tiders tätskikt?
Torpargrund.
Tycker det ser ut som cement?
 

Bästa svaret

B Berglund4 skrev:
Kan det helt enkelt vara vanlig lera?
Har hittat att man använde det förr i både golv och väggar.
Det ligger under spånet, direkt på det undre brädlagret som en slags skorpa, ca 2 cm tjock.
Gamla tiders tätskikt?
Ja.

Ett skikt lerbruk fungerade både som vindtätning mot golvdrag och som gnagarsäkring.
Lerbruk är lämpligt då det är det mest smidiga/flexibla bruket som klarar viss rörelse från trä utan att spricka. Det går också att armera för att minska sprickrisken ytterligare. Dessutom är det himla smidigt att trossbottens brädor, bjälkar, liksom syllen kan vara hur ojämn, sned och vind som helst Jämför med att bygga med papp, väv eller skivor. Allt måste hålla exakt rätt avstånd och vara jämnt och rakt, (vilket det aldrig är i gamla hus).

Det användes förr för att det fanns tillgängligt (gratis) liksom även oftast sand och boss. Historien har visat att det dessutom är det bästa tätmaterialet som finns för trossbottnar. Det är ett snabbt och enkelt sätt att vind- och gnagarsäkra en trossbotten, det är billigt, det är långlivat, det är naturligt och innehåller inget hälso- eller miljövidrigt ämne och det är 100% återvinningsbart. Bara tillsätt vatten till de gamla smulorna så blir det ny smidig lera att använda.

Edit: Det går att använda cement eller kalkbruk också, men lerbruket är bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.