Hej!

Jag har fått en ritning från LK över läggning av vattenburen golvvärme i golvspån som min röris inte gillade då både tillopp och retur går under golvet till fördelarskåpet = risk för luft i slingorna. Jag håller med honom och har funderat på alternativ läggning (rörisen har tyvärr stuckit på semester så är själv med läggningen av golvvärmen).

Hr ni möjlighet att säga om de ändringar jag ritat i paint verkar kunna funka (orange, röd och svart pil)? Är oerhört glad för snabb hjälp då jag ska försöka börja lägga spånet idag.

Edit (jag tänker att den orange slingan ska gå i skyddsslang längs vägg en liten bit (0,5m) innan den går in i sin slinga.
 
  • Ritning över läggning av vattenburen golvvärme med tillopp och retur under golvet. Ändringar markerade i orange, röd och svart pil. Fördelarskåp till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon större risk för att luften ska stanna i rören behöver du nog inte oroa dej över. Luften följer sucessivt med och resulterar i lite avlutning. Luft stiger i vattnet så någon luft som ligger under spånet kommer det inte att finnas. Lite luft i rören påverkar nog inte verkningsgraden som är avläsningsbar. Lycka till.....
 
Tack!

Men talar vi om samma sak undrar jag? Om både returen och tilloppet går i bjälklaget fram till slingan så är ju slingan högsta punkten och borde därmed fånga luft över tid... eller?

I mitt fall (om jag följer LK:s originalritning) skulle både tillopp och retur hamna minst ca 40 mm lägre än nivån för vardera slinga, skulle flödet i systemet ändå göra att luften följer med menar du?
 
Jag uppfattade inte att slingan skulle gå då djupt. Mina slingor ligger direkt under spånskivan....
 
Hmm, jag kan ju lägga den högre upp i för sig, men tänker att det kommer bli väldigt varmt på de ställen där många slingor går tillbaka till fördelaren om jag inte har lite mellanrum för isolering.

Nåväl, efter att ha läst om folk som har fungerande system med fördelaren på våningen under, dvs rätt mkt värre lösning än min, så kör jag vidare på att dra rören i golvbjälklaget helt enkelt!
 
Flödet i slingorna kommer ta med ev luftbubblor runt och sedan kommer de ”fastna”, om de ens gör det, i en extrem högpunkt som tex fördelaren eller en värmepump. Om man teoretiskt skulle ha ett så lågt flöde genom en slinga att luften fastnar i slingan som ligger någon decimeter över framledningen har man stora problem med cirkulationen, inte dessa normala höjdskillnader. Så det du fått från LK är helt normalt och enligt hur man brukar praktiskt få göra

Ibland har vi trådar här på forumet där man av olika skäl har slingan på våningen över fördelaren och då kan avluftning bli lite mer utmanade och det är mer realistiskt att luft kan ställa till problem men då pratar vi vanligtvis höjdskillnader på 2-3 meter
 
När man driftsätter å spolar slingorna å får bort den luft som finns där då så är det inte sen några problem med luft. Som skrivits så den luft som ev blir i slingorna följer med då det ska vara ganska högt flöde på slingorna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.