Hej!

Har en lite "äldre" diskmaskinen som börjar läcka. Det var hål i avloppsslangen, bytte den men det löste inte problemet. Har nu hittat ett ställe som droppar, intill inkommande vatten. Är det en backventil av något slag? Gör det att fixa?
 
  • Inuti en diskmaskin med flera slangar, inklusive en svart och en vit slang, elektriska ledningar och en märkbar vattenläcka nära inkommande vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insidan av en diskmaskin med exponerade komponenter och kablar, inklusive en motor och flera slangar, med fokus på ett eventuellt läckage nära inkommande vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hammarfall skrev:
Hej!

Har en lite "äldre" diskmaskinen som börjar läcka. Det var hål i avloppsslangen, bytte den men det löste inte problemet. Har nu hittat ett ställe som droppar, intill inkommande vatten. Är det en backventil av något slag? Gör det att fixa?
peka
går inte att se vad du menar
 
MultiMan
Jag tror det syns vatten där jag ringat in och pilat:

Inne i en apparat syns kablar och rör; ett område är inringat med rött, med en pil som pekar mot en möjlig vattenläcka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag tror det syns vatten där jag ringat in och pilat:

[bild]
i såfall är det inloppsventilen eller packningen mellan den och slangen
 
  • Gilla
Hammarfall och 1 till
  • Laddar…
Exakt, där kunde jag lokalisera att det läckte. Fick skruva loss en hel del, mer än nödvändigt, för att komma åt, vilket ledde till att en annan avloppsslang lossnade, så behöver skaffa en ny slangklämma då den som satt i verkade vara engångs.

Är det svårt att byta ventilen?
 
H Hammarfall skrev:
Exakt, där kunde jag lokalisera att det läckte. Fick skruva loss en hel del, mer än nödvändigt, för att komma åt, vilket ledde till att en annan avloppsslang lossnade, så behöver skaffa en ny slangklämma då den som satt i verkade vara engångs.

Är det svårt att byta ventilen?
görs framifrån
rätt enkelt
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
returen returen skrev:
görs framifrån
rätt enkelt
Tack!

Nu är i alla fall slangarna täta. Borde inte vara packning till ventilen i alla fall då det är tätt där när den står upprätt.
 
Lösningen även om det är väldigt pinsamt att erkänna:

För att få bort maskinen så lossade jag på ett antal skruvar. Fyra av dessa skulle inte lossas. Efter att jag bytte slang så sprutade det helt enkelt genom hålen, så lösningen var bara att skruva fast skruvarna igen.
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.