Har en Siemens utdragbarnfläkt med två filter. Det första går enkelt att lossa, men det innanförliggande filtret får jag inte ut då fläktkåpan ligger för. Ser inte heller någon typskylt ( ligger nog bakom filtret jag inte får ut) och manualen visar bara hur man klickar på filtrens handtag för att lösgöra dem, den säger inget om hur fläktkåpan ska avlägsnas. Har kontaktat Siemens men de säger bara att fläktfiltret tas bort genom att klicka på fläktfiltrets handtag, när jag försöker förklara att kåpan ligger för filtret, hänvisar de till att jag får boka tekniker. Såg någon här som hade en liknande fråga och som fick rådet att leta efter spärrknapp eller liknande på kåpan. Ser dock inte riktigt något sånt. Undrar om någon vänlig själ har en liknande fläkt med två filter på och kan förklara lite närmare hur ni gör- känner mig lite ohändig just nu! Är inte hemma just nu och inser att bilden jag har inte är så bra, får ladda upp bättre vid tillfälle. (fläkten behöver verkligen rengöras!)
 
  • Närbild på Siemens utdragbara köksfläkt; synliga fetiga fläktfilter och en del av fläktkåpan som verkar hindra åtkomst till ett inre fläktfilter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett fettfilter i en Siemens utdragbar köksfläkt, delvis blockerat av en fläktkåpa. Filterkåpan ser smutsig ut och behöver rengöras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har haft liknande Bosch. Man trycker in handtaget på filtret. Det är inte så att någon lyckats vända filtret fel så att handtaget sitter mot insidan?
Och filtren bör vara olika så det med en delvis en slätt sida ska sitta innerst, syns inte om de är rätt monterade, först när de tas bort.
Här tycker jag att handtaget syns.
Köksfläktsfilter med handtag synligt i röd markering för att visa rätt monteringsriktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för svar! Jag testar igen och ser om det går att trycka in handtagen på inre filtret och ta loss , tror inte det är felvänt men ska kika.) Kanske går att lirka fram filtret även om fläktkåpan sitter för. Tror annars jag får ta bättre bild/film när jag är hemma på mitt problem. 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.