Jag behöver råd om dräneringsproblem i vår källare. Vårt hus, som är cirka 100 år gammalt, renoverades för ungefär 20 år sedan med tillbyggnad i norr, öst och väst. Den ursprungliga granitmuren fylldes med Leca och betonggolv, men en del har fortfarande den gamla källaren med en golvlucka upp till första våningen.

Källaren har torrlagd granitväggar och murat golv utan dränering, och vi upplever vatteninträngning vid regn. Vi har installerat avfuktare och radonfläkt som fungerar bra. Vi överväger att gräva en avskärningsdike på översidan av fastigheten, men det kan bli utmanande på grund av berggrund. Vi tror att grundvattennivån är lägre än källargolvet eftersom vi bor i en sluttning (med en lutningsgrad på 8,5 grader), och att ytvatten från sluttningen ovanför passerar källaren. Detta stärks av det faktum att vatten rinner in som en liten bäck nästan omedelbart efter regn och att vattnet inte blir stående, utan drar sig ner längs kanterna där det är öppet till jord/sand.

Vi är osäkra på vilken lösning som är mest effektiv och kostnadseffektiv. Är en avskärningsdike ovanför huset en bra början, grävd så djupt som möjligt, helst på lägre nivå än källaren? Men vi vet inte hur djupt det är ner till berget! Vi överväger också en avskärningsdike för ytvatten mellan vår fastighet och grannens. Skulle det kunna hantera ytvatten utan att riskera sättningsskador på byggnaden?

Vad tycker ni om dessa åtgärder? Andra förslag?

Tack på förhand för hjälpen.
 
  • Illustration av en huskällare på en sluttning med fråga om avskärningsdike på översidan av fastigheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av ett hus med tillbyggnad och genomskärning av källarens struktur som visar betonggolv, lättklinkermur, granitmur och råkällare.
rinner in som en liten bäck nästan omedelbart efter regn och att vattnet inte blir stående, utan drar sig ner längs kanterna där det är öppet till jord/sand.

i stället för att stoppa vatten att komma in i källaren skulle jag försöka underlätta den rinnande vatten att lämna källaren snabbare och utan att blöta material runt omkring. En pumpgropp? en ränna?
 
Gräv dike, öppet eller fyllt med grus/dränslang och se vad som händer.

Hur långt ner kommer denna lilla bäck i källaren? Nederkant grundmur eller högre upp?
 
O [old rusty] skrev:
Gräv dike, öppet eller fyllt med grus/dränslang och se vad som händer.

Hur långt ner kommer denna lilla bäck i källaren? Nederkant grundmur eller högre upp?
Den kommer in vid nederkanten av grundmuren på väggen som vetter mot den sluttande terrängen ovanför. Det rinner inte precis som en bäck, utan det sipprar så att det sprider sig över golvet och rinner av på sidorna och nederkanten (golvet går inte helt ut till väggarna, det finns en öppning på cirka 5-10 cm runtom).
 
G gaia skrev:
i stället för att stoppa vatten att komma in i källaren skulle jag försöka underlätta den rinnande vatten att lämna källaren snabbare och utan att blöta material runt omkring. En pumpgropp? en ränna?
Ja, det kan vara en bra idé. Det finns redan ett gammalt rör som inte längre används, det ledde gråvatten ut till en brunn nedanför huset. Men röret ligger bara några centimeter under golvet, så jag måste kombinera brunnen med en automatisk pump.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
En liten uppdatering: Jag har nu mätt med jordborr för att kontrollera hur långt det är ner till berggrunden. På ritningen är detta markerat med ett frågetecken eftersom jag inte visste det när jag startade tråden. Det är bara 1 meter ner till berget, vilket innebär att på husets översida är berget högre än källarnivån. Vi kommer nu att gräva upp och undersöka hur berget ligger i mer detalj. Vad tycker ni om att antingen skära spår i berget för att leda bort vattnet från huset eller att gjuta en kant?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.