Thomas59
PrinsValium skrev:
En skruv i bra stål är såklart vansinnigt mycket draghållfastare än en liten limyta. Vill man krångla till det skulle man kunna göra det typ såhär. Då behövs det i princip varken lim eller skruv om man gör det tillräckligt tight. Men en liten skruv från baksidan hjälper ju förstås =)

[bild]

Jag skulle gjort enklast möjliga "halvt-i-halvt"-fog och dragit in en skruv bakifrån. Dessutom lagt fibrerna vinkelrät mot väggen. Det såg ut på bilderna i länken ovan som dom låg åt andra hållet. För att få en snygg framkant antar jag,

Bengtn: Jag tänkte att man kunde få en ganska bra limyta mellan sidorna på regeln och sidorna i urtaget på hyllplanet. Den ska ju bara hålla fast hyllplanet i horisontell riktning (och delvis hjälpa till så hyllplanet inte tippar).
Infästningen av hyllplanen på Pilasterhyllan ser inte ut på det sättet. Det är bara en rak urfräsning på stolpens framsida. Drygt 1,5 till 2cm djup över stolpens hela bredd. Urfräsningens höjd är väl ca 60-70% av hyllplanets tjocklek. Hyllplanet är sedan urfräst på undersidan så att det får vad man skullle kunna kalla en "spånt" som livar med översidan av hyllplanet och pressas in i det frästa spåret på stolpen.

Hållfastheten med bara limning bör ha stora marginaler. Avståndet mellan hyllplanen är ganska litet så det är svårt att få plats med något så tungt att hållfgastheten skulle kunna äventyras.
 
Thomas59
MickeD skrev:
Vilken klockren konstruktion, självklart är det så jag ska göra!!!

Tack!!
Onödigt komplicerat. Fräs ett rakt spår i stolpen och tryck in hyllan med lim på. Det håller - garanterat!
 
Det är lite svårt att hitta vad som är originalkonstruktion när man söker på nätet... men om jag förstått det rätt så är det så att den vertikala regeln är ganska bred på originalet. Det förbättrar ju helt klart limytan. Typ såhär kanske?

5ee5vs.jpg

Det hela handlar ändå mycket om hävarmar till höger och vänster. Kan man som i mitt färslag få stöd så långt bak som möjligt på regeln hjälper det mycket. Men det är klart, tidens tand har väl bevisat att originaldesignen håller bra... Sen det här med "fogen blir starkare än trät", trä är inte så starkt om man bryter isär fibrerna längs med. Nu hjälps det ju av genom att ha en bredare regel. Till exempel så är det inte så svårt att bryta av en bit med tvärsnittsyta säg 60x30mm om fibrerna går parallellt med brottytan. Ligger fibrerna vinkelrät mot däremot är det en helt annan sak. En limfog blir starkare än sammanbindningen mellan parallella fibrer. Däremot inte åt andra hållet. Jag skulle fortfarande dra in en skruv bakifrån eller borra in en träplugg så fiberriktningen blir åt det starka hållet.
 
Redigerat:
Thomas59
PrinsValium skrev:
Det är lite svårt att hitta vad som är originalkonstruktion när man söker på nätet... men om jag förstått det rätt så är det så att den vertikala regeln är ganska bred på originalet. Det förbättrar ju helt klart limytan. Typ såhär kanske?

[bild]

Det hela handlar ändå mycket om hävarmar till höger och vänster. Kan man som i mitt färslag få stöd så långt bak som möjligt på regeln hjälper det mycket. Men det är klart, tidens tand har väl bevisat att originaldesignen håller bra... Sen det här med "fogen blir starkare än trät", trä är inte så starkt om man bryter isär fibrerna längs med. Nu hjälps det ju av genom att ha en bredare regel. Till exempel så är det inte så svårt att bryta av en bit med tvärsnittsyta säg 60x30mm om fibrerna går parallellt med brottytan. Ligger fibrerna vinkelrät mot däremot är det en helt annan sak. En limfog blir starkare än sammanbindningen mellan parallella fibrer. Däremot inte åt andra hållet. Jag skulle fortfarande dra in en skruv bakifrån eller borra in en träplugg så fiberriktningen blir åt det starka hållet.
Jag måste korrigera mig själv vad gäller fiberriktningen. Kollade på hyllan i köket och där är det tydligt att fiberriktningen går rakt in mot stolpen. Tror dock inte att det har någon större betydelse. Tog två bilder på infästningen som jag bifogar. Gissar att det faktum att hyllan liksom vilar mot stolpens framsida genom att urfräsningen är lägre än hyllplanets tjocklek bidrar starkt till hyllplanets stabilitet.

Jag kan även tänka mig att träpluggar, domino eller kex skulle kunna användas som förstärning av fogen mellan stolpe och hylla. Det kan ju vara så på orginalhyllan men det kan man ju inte se. Givetvis kan man, om man bygger själv, skruva fast hyllan från baksidan. Det spelar ju liksom ingen roll då det inte syns.

Slutligen är ju Kandells konstruktion betydligt enklare att fräsa än den du föreslår ovan. Båda funkar givietvis.
 
  • 2010 sep 10_3715.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010 sep 10_3716.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Thomas59
Måste väl börja med att meddela att jag tydligen har alldeles för lite att göra. På något annat sätt kan jag inte föklara varför jag lägger ner tid på detta:D

Började en rundvandring i huset för att se om jag kunde hitta någon Pilasterhylla (har ett helt gäng sådana av någon anledning) där man kunde se konstruktionen lite bättre och vad skådar mitt norra öga? En av hyllorna i ett av sovrummen uppvisade en lite glipa i infästning mellan hyllplanet och stolpen. Ett bestämt ryck senare stog jag där med hyllan i handen. Den var inte ens limmad. Hittade sedan glipor på fler av hyllplanen på just den hyllan. De andra hyllorna i huset uppvisar inga glipor och skarvarna ser ut att vara "fyllda" men om det är lacken (matt) eller lim kan jag inte avgöra. Vågar inte börja rycka och dra i dem så vi får aldrig veta.

Hur som helst var mitt tips i förra inlägget om plugg/domino/kex inte helt åt skogen. Så här ser nämligen infästningen ut, se bilder som dock blev lite suddiga men jag orkar inte ta nya:
 
  • 2010 sep 10_3717.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010 sep 10_3718.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
EStjernqvist
  • Laddar…
Vill försöka bygga en egen Pilasterhylla.
Kan någon delge måtten på de olika delarna i Pilasterhyllan?
 
N Nummedal skrev:
Vill försöka bygga en egen Pilasterhylla.
Kan någon delge måtten på de olika delarna i Pilasterhyllan?
Hyllplanen är väl c:a 20x20 cm och bakstycket kanske 8x4 cm. Du kan ju välja mått som passar dig.
 
Världshistoriens mest kopierade hylla?

Mått från Källemos hemsida:
Mått: Bredd: 20, Djup: 23, Höjd: 205 cm

Grå hylla monterad på en vägg med fyra hyllplan och ett stöd i mitten. Hyllan har en unik konstruktion där en del av hyllplanens tjocklek har frästs bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I bakkant har ca en tredjedel av hyllplanets tjocklek sågats/frästs bort vilket ger en mycket bärkraftigare fog som ger mer konsol-funktion än om man bara passat in ett hyllplan i ett spår.

Fästs i väggen med två skruvar, upp- och nertill ca 230 mm från ändarna av själva ”pelaren”.

Borde räcka som information för att själv räkna fram resterande mått utifrån bilder från nätet.
//Ronnie
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.