Hej
Har precis köpt min livs första bostadsrätt och gick till min bank (swedbank i Växjö) som ja varit kund i hela mitt liv .
Fixade lönelöfte på deras telefonbank
Dom har en dörrvakt som vill att man ska göra allt online där eller på deras dator i deras entre
Man kommer inte en meter efter deras dörrvakt stoppat dig ;)
Och när man ville prata med en människa / rådgivare så var det inte så populärt , iså fall måste du byta och ha allt hos oss , typ alla dina försäkringar osv samtidigt.

Är alla banker så här , dom vill att man ska göra allt online ?
Några tips och trix för en ovan ny bo lånekund , var ska man se upp med ?
Och tanken slår mig starkt , skicka ut swedbank från mitt liv , men va ska man byta till som är bättre ?
 
Unikt namn
Byt till SBAB om du vill ha bra ränta utan förhandlingar, krångel eller krav på att bli helhetskund.

Men några trevliga besök med kaffe på ett kontor blir det då inte. All kontakt sker på distans.
(Brev/mail/samtal)
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Du kan alltid låta Swedbank få jobba med att ge dig förslag på upplägg med lån och övriga delar för att sen ta ett beslut. Alla affärsbanker kör samma upplägg med att hålla kunderna på avstånd och kräva mycket för att sen ge lite. Bara för att de kräver att du har sparande, lön och nåt mer hos dem innebär det inte att du måste avsluta det du kan tänkas ha nån annanstans. Det finns inga legala avtal du signerar som skulle kräva att du har allt hos tex Swedbank.

Jag skulle jämföra med vad du får hos SBAB och Skandiabanken (det senare om du har möjlighet till grönt lån och flytta din tjänstepension dit) innan du nappar på vad Swedbank kan ge.

Lägg även till vad övriga utgifter är för diverse banktjänster du kan tänkas ha på annat håll och vad det skulle landa på hos Swedbank. I slutändan är det ju antalet kronor allt kostar som betyder nåt.
 
  • Gilla
swecoke
  • Laddar…
Precis. Du behöver inte avsluta något konto i någon annan bank för att du öppnar i Swedbank. Att ha flera banker är en bra taktik för att slippa sånt här tjafs.

Men säg OK till Swedbank och be dem ordna allt med i första hand lånet som @JBa skrev. Till Swedbank säger du att du vill fokusera på lånet och ta allt det andra när lånet är klart.

Om du väljer att låna i Swedbank och har fått dina pengar kan du fundera på vad du vill ha mer i den banken. Innan det är klart säger du att du inte vill du inte göra något annat. Samtidigt som du inte tackar nej utan bara säger att du vill gå igenom allt det andra ordentligt när lånet är klart.

Sen gör du som du vill...
 
För bra personlig service kan jag rekommendera Handelsbanken. Hade bytt till den direkt om jag inte hade varit bekväm med att göra allt på webben. En kompis har precis blivit föräldralös villägare som 25-åring, och herregud vilket krångel det är med allting. Utom just banken.
 
  • Gilla
swecoke
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
För bra personlig service kan jag rekommendera Handelsbanken. Hade bytt till den direkt om jag inte hade varit bekväm med att göra allt på webben. En kompis har precis blivit föräldralös villägare som 25-åring, och herregud vilket krångel det är med allting. Utom just banken.
Det kan jag inte bekräfta. Det lokala SHB-kontoret gör allt för att folk inte ska komma dit. Fast man har varit kund i 30 år krånglar dom till lånelöfte så in i norden. Allting ska ske online och då saknas det flexibilitet från deras sida.
Men det är väl en allmän trend hos bankerna. Kunder på kontoret: usch, vad äckligt! Riktiga pengar på kontoret: Usch vad äckligt och bara svarta pengar.
Nej, här måste jag säga: det var bättre förr.!
 
  • Gilla
swecoke
  • Laddar…
JAAAAAA det var bättre förr.!
 
Jag hade sparbanken (kopplad till swedbank) det var bara att glömma bolån.
Så blev garanterad hos handelsbanken, men det gick inte heller.
Så jag gick över till LF och där har aldrig varit strul, vill jag träffa de så bokar jag in mig, men vi tar allt via telefon istället så slipper jag köra in.

Men Handelsbanken var nog de största lögnarna måste jag säg, hade inte kunnat köpa villa alls via de. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.