Hej, jag har ett uterum där vattnet rinner in under en panelvägg. Det är stående panel som ligger rakt emot golvplankorna. Hur ska jag täta mellan panelvägg och golv. Det är en liten springa så jag funderar på om man kan lägga aluminium profil L formad som man sätter fast i väggen på insidan. Det är lock panel på utsidan så jag vill inte sätt plåten där eller ska man använda silikon istället eller finns det något bättre sätt. Jag hade snickare som gjorde arbetet men han missade detta. Det kommer även in lite vatten under skjutdörrarna som också ligger rätt på golvplankorna. Där funderar jag på att använda silikon? Vit, stående fasadpanel ovanpå trädgolvplankor. En liten springa mellan väggen och golvet syns där vatten kan rinna in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Springa mellan stående träpanelvägg och träplankor i uterum, med potential för att vatten kan tränga in, diskuteras möjliga lösningar som L-formad aluminiumprofil och silikon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Panel n skall inte gå ända ned till golvet. Det kommer att ruttna - snabbt.

Kapa panelen en decimeter upp och sätt in en plåt bakom panelen som leder bort vattnet. Måla underkanten på panelen.
 
  • Gilla
Stensson11
  • Laddar…
K
Panelen ska inte vara mot trallen, kommer ruttna snabbt som attans.
 
Jag skulle inte tätat utan bett snickaren göra om och göra rätt, det ska inte sticka ut trallbrädor utanför väggen så antingen är golvet för stort eller så är väggen felplacerad.
 
  • Gilla
jonstef och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag skulle inte tätat utan bett snickaren göra om och göra rätt, det ska inte sticka ut trallbrädor utanför väggen så antingen är golvet för stort eller så är väggen felplacerad.
Bra förslag i tråden, ska nog kontakta snickaren, dock kan inte väggen eller golvet flyttas. Så jag kanske ändå få be snickaren att sätta dit plåt som avleder vattnet från väggen och golvet. Om det inte finns någon qvick fix lösning.
 
Efterom panelen kommer att suga upp fukt ur altanvirket så finns det ingen "quick fix" som duger något till. Gör om och gör rätt.
 
K
J jonstef skrev:
Bra förslag i tråden, ska nog kontakta snickaren, dock kan inte väggen eller golvet flyttas. Så jag kanske ändå få be snickaren att sätta dit plåt som avleder vattnet från väggen och golvet. Om det inte finns någon qvick fix lösning.
Vadå för plåt? Knappast en bra lösning och man skjuter nog bara problemet framför sig en liten stund… Och om snickaren byggt det där, utan att ha koll på hur det skall vara, tror du då snickaren är kapabel till att sätta en plåt på ett bra sätt..?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.