Jag fick en skada på min ekparkett och tänkte handslipa och lacka om området. Fick tips att lägga på pigmenterad hårdvaxolja för att det ska likna originalet. Men hur går jag tillväga? Nackdelar att göra så?
Jag har börjat att handslipa men känner mig osäker.
 
Lacka igen om det är lackat innan. Med samma lack. Eller samma typ av lack.
Att blanda olja, vax och lack är en mycket dålig idé. Testa att lacka på ett vaxljus eller stearinljus så förstår du.

Om du är orolig för att det skall bli en annan nyans löser inte pigment saken. Du måste ha samma ytbehandling på hela golvet. Pigment på en fläck, blir just en fläck. En ful fläck.

Se istället till att den slipade ytan får ljus på sig så "bleks" den till samma nyans som omgivningen. Men det tar lite tid. Månader, år beroende på hur mycket ljus. Lägg alltså inte en matta över.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
O O skrev:
Lacka igen om det är lackat innan. Med samma lack. Eller samma typ av lack.
Att blanda olja, vax och lack är en mycket dålig idé. Testa att lacka på ett vaxljus eller stearinljus så förstår du.

Om du är orolig för att det skall bli en annan nyans löser inte pigment saken. Du måste ha samma ytbehandling på hela golvet. Pigment på en fläck, blir just en fläck. En ful fläck.

Se istället till att den slipade ytan får ljus på sig så "bleks" den till samma nyans som omgivningen. Men det tar lite tid. Månader, år beroende på hur mycket ljus. Lägg alltså inte en matta över.
Det är istället så att den gamla lacken har mörknat mycket. Så det nyslipade blir väldigt mycket ljusare än resten. Så det är därför jag vill ha lite mörkare pigmentering.
 
Vad är det för träslag? Att betsa med te är bra ifall man vill få en lagning att smälta in lite bättre.
 
T topmount skrev:
Vad är det för träslag?
ekparket brukar vara av ek.
T topmount skrev:
Att betsa med te är bra ifall man vill få en lagning att smälta in lite bättre.
att färga en fläck på en stor yta brukar vara en dålig idé
 
L Lalind skrev:
Det är istället så att den gamla lacken har mörknat mycket. Så det nyslipade blir väldigt mycket ljusare än resten. Så det är därför jag vill ha lite mörkare pigmentering
Är du 100% säker på att det är lacken som mörknat och inte träet. Man måste veta det för att kunna göra rätt. Så en dubbelkoll skadar inte. Om det är så att det är själva lacken som mörknat är det knepigare.

Ny lack kommer aldrig att förändra sin färg i exakt samma takt som den gamla som rimligen fortsätter att mörkna. Efter en kort tid kommer antagligen fläcken att synas igen om man pigmenterar.

Det allra bästa är antagligen att slipa och lacka om hela golvet.
 
T topmount skrev:
Vad är det för träslag? Att betsa med te är bra ifall man vill få en lagning att smälta in lite bättre.
Det är en gammal fin ekparkett.
 
O O skrev:
Är du 100% säker på att det är lacken som mörknat och inte träet. Man måste veta det för att kunna göra rätt. Så en dubbelkoll skadar inte. Om det är så att det är själva lacken som mörknat är det knepigare.

Ny lack kommer aldrig att förändra sin färg i exakt samma takt som den gamla som rimligen fortsätter att mörkna. Efter en kort tid kommer antagligen fläcken att synas igen om man pigmenterar.

Det allra bästa är antagligen att slipa och lacka om hela golvet.
Jo, parketten blir ljus när jag slipar bort lacken. Det bästa vore ju att lackera om allt. Men det är så mycket stora tunga fulla ekmöbler i rummet som gör att jag vill hitta en lite smidigare lösning.
 
BirgitS
Ytskiktet på gammal ekparkett är känd för att mörkna med åren och när man slipar får man normalt både lacken och ytan på träet.

Kährs och Tarkett brukar rekommendera att man fixar parkettskador med deras lagningskit bestående av vaxbitar i flera olika färger som man smälter ner samt avslutar med medföljande lack.
T.ex.: https://www.bauhaus.se/reperationskit-kahrs-for-lackade-golv
 
O O skrev:
att färga en fläck på en stor yta brukar vara en dålig idé
Har fungerat väldigt väl för mig. Men du verkar ju ha testat att betsa med te ? Så då står det väl 1-1 när det gått bra och när det gått dåligt
 
L Lalind skrev:
Jo, parketten blir ljus när jag slipar bort lacken.
Vad jag menar är om du är säker på att det är lacken som har mörknat och inte trät. Trä mörknar med tiden. Det "bleks" av solen. Av någon anledning kallar man det så, trots att det mörknar. Rimligen har trät i din ekparkett blivit mörkare av ljuset i rummet. Men det är bara på ytan. så när man slipar blir det ljust igen.

Det du beskriver är precis vad som händer när man slipar "solblekt" trä. Jag har faktiskt svårt att tro att man lackat golvet med en lack som mörknar med tiden. Så jag tror det är trät som har mörknat.

Ang lacker finns det olika sorter. Men det är vanligt med ett visst skydd mot blekning i lacken så parketten skall behålla sin färg.
L Lalind skrev:
Det bästa vore ju att lackera om allt. Men det är så mycket stora tunga fulla ekmöbler i rummet
Jag förstår precis hur du tänker. Men jag tycker personligen det är en dålig lösning. Du kommer garanterat att få en synlig fläck på golvet. Ett nylackat golv är väldigt snyggt under låång tid.
L Lalind skrev:
som gör att jag vill hitta en lite smidigare lösning.
Pigment ger en fläck som aldrig försvinner på golvet. Kanske inte ens går att slipa bort.

Om jag ändå skulle göra som du föreslagit så skulle jag aldrig någonsin använda annat än opigmenterad golvlack. Med tiden kommer då fläcken att försvinna. Eftersom när den slipade parketten har mörknat får den samma nyans som omgivningen.
 
T topmount skrev:
Har fungerat väldigt väl för mig. Men du verkar ju ha testat att betsa med te ? Så då står det väl 1-1 när det gått bra och när det gått dåligt
Nej jag har inte testat att betsa golv fläckvis med te.

Men jag har testat att låta lackat ekparkettgolv sakta blekas ikapp omgivande golv. Och konstaterat att färgen med tiden då blir exakt samma som resten av golvet. Att tillföra pigment är bara ett extra moment som helt enkelt inte behövs på ett klarlackat parkettgolv.
T topmount skrev:
Att betsa med te är bra ifall man vill få en lagning att smälta in lite bättre.
Kanske det. Men det känns som en fusklösning. Och jag vill inte få det "lite bättre" utan perfekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.