Hej.
Har nyligt köpt ett Älvsbyhus från -88 där man renoverat köket, och bytt ut köksfläkten till en ”vanlig” fläkt med egen kanal ut igenom väggen, alltså inte kopplad till centralfläkten som är på taket. Som styrning till centralfläkten han man satt en dimmer, som fungerar dåligt, den går antingen gasen i botten (känns som att taket ska lyfta) eller inte alls. Nu till frågan, jag vill återställa fläkten som det är tänkt att den ska vara, men frågan är att vad ska jag ha för fläkt som klarar av att styra centralventilationen också? Vad jag förstått så hade originalfläkten ingen egen motor, utan bara motorn på taket?
 
Det fanns många olika sorters ventilation från de där åren. Ta några bilder uppe på taket av centralfläkten och närbild på fläkten kanske någon känner igen det. När de byggde om köksfläkten borde de satt en ny kanal till köket från centralfläkten med ett eget frånluftsdon där.
 
BirgitS
T Thomas Larsson skrev:
Nu till frågan, jag vill återställa fläkten som det är tänkt att den ska vara, men frågan är att vad ska jag ha för fläkt som klarar av att styra centralventilationen också?
Brukar väl kalla för någon typ av Alliance-fläkt. Franke har sådana och ev. Cylinda, men annars är utbudet dåligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.