O
M Milles123 skrev:
Denna som har gått?
Det låter som du inte förstår vad en säkring är för något och hur en proppsäkring fungerar. Så låt oss börja där.

Det bilden visar är en propphuv, eller om man så vill "propphållare". Den går att skruva ut och inuti den sitter det en proppsäkring. De ser ut så här:

https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/sakringar/sakring-5-st-2000038131

Inuti porslinsproppen går en tunn tråd som brinner av när den blir överbelastad. Då lossnar den lilla färgade pluppen i änden och det är så man ser att den har löst ut. Ibland sitter pluppen kvar och då är det svårt att se och då kan man få knacka lite på huven för att den skall trill ned, men på din bild har den tydligt lossnat och ligger löst längre ned i fönstret. Färgen på pluppen indikerar vilken storlek proppsäkringen har. Den silverfärgade du har är 16A. Nya proppar går att köpa i de flesta livsmedelsbutiker eller i närmaste bygghandel.

Här finns även en bra genomgång på YouTube:

En säkring kan lösa ut av två anledningar. Det ena är en tillfällig överbelastning. Då är det bara att skruva ur propphuven, lägga i en ny porslinsäkring i propphuven och sedan skruva in propphuven igen. Den andra anledningen är om det är kortslutning i anläggningen eller om en apparat är kortsluten. Då löser säkringen ut direkt när du skruvar in den.

Så frågan här är om de som fräste spåren har orsakat en kortslutning som löst ut säkringen, eller om det bara är en överbelastning. I vilket bör du börja med att byta proppen för den mätarsäkring som löst ut och se vad som händer.

När du förstått så mycket är nästa sak du behöver begripa det där med "flera faser" och "L1 L2 L3". I det svenska elsystemet så finns det tre olika spänningar. De kallas för faser och benämns L1, L2 och L3.

Varje inkommande fas har en egen säkring som sitter innan elmätaren. De kallas ofta servissäkring, mätarsäkring eller huvudsäkring. Strikt sett betyder alla de orden olika saker men folk slarvar ofta och blandar ihop dem.

Din elmätare indikerar om det finns spänning på de inkommande faserna. Det är det folk här menar när säger att det det inte finns någon markering under L1 på din bild och det därmed inte finns någon spänning.

Inne i ditt hus eller lägenhet så har man fördelat alla uttag, lampor och strömbrytare på de tre fasspänningarna. Det är därför spänningen bara försvinner på några av uttagen när en av huvudsäkringarna går.
 
  • Gilla
Panor82 och 11 till
  • Laddar…
De har väl fräst av en kabel, blivit tvärkortis som tog mätarsäkringen, och sen så fixade de bara i din central utan att testa om allt var tillbaka?
 
MrJay
M -MH- skrev:
De har väl fräst av en kabel, blivit tvärkortis som tog mätarsäkringen, och sen så fixade de bara i din central utan att testa om allt var tillbaka?
Exakt vad jag också tänkte!
 
MrJay MrJay skrev:
Exakt vad jag också tänkte!
Är detta något man kan fixa genom att bara byta ny propp/säkring?
 
M -MH- skrev:
De har väl fräst av en kabel, blivit tvärkortis som tog mätarsäkringen, och sen så fixade de bara i din central utan att testa om allt var tillbaka?
Borde bygggarna själva kunna fixa detta? Eller ska jag ta in elektriker.
 
M Milles123 skrev:
Borde bygggarna själva kunna fixa detta? Eller ska jag ta in elektriker.
Byggarna får inte koppla el, det måste vara en elektriker.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Har du bytt säkring som var trasig?
Vad blev resultatet, fick du el där det saknades?
 
A AndersS skrev:
Har du bytt säkring som var trasig?
Vad blev resultatet, fick du el där det saknades?
Jag tänkte göra det senare i eftermiddag. Tänker att detta borde jag kunna testa själv. Och om inte det blir någon skillnad får jag ta in elektriker.

Dock är jag osäker på hur jag verkligen vet att den där säkringen går till min lgh
 
D Dilato skrev:
Byggarna får inte koppla el, det måste vara en elektriker.
Byggarna skulle bara ta bort eluttagen, själva kopplingen ska elektriker fixa.

Det jag vill göra sjölv är att prova med ny säkring
 
I vår brf så står det nr på elcentralen i lgh samt även på elmätaren i källaren
/B
Edit: Svar på Dock är jag osäker på hur jag verkligen vet att den där säkringen går till min lgh
 
Ligger det reservsäkingar där i elmätarskåpet, så du har några att byta med?
Man brukar ha en ask med reservsäkringar liggande i elmätarskåpet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
M Milles123 skrev:
Dock är jag osäker på hur jag verkligen vet att den där säkringen går till min lgh
Vet inte om du menar allvar, men du vet ju det när du bytt säkringen…
 
Vet du med dig att mätare nummer 3 är din mätare så är ju säkringen också märkt 3.
Sannolikheten är väldigt hög att det är din säkring som gått. Men tillkalla gärna någon så du känner dig mer trygg annars, du kanske känner någon elkunnig, så vet du hur man gör till en annan gång.
 
Nissens Nissens skrev:
Vet inte om du menar allvar, men du vet ju det när du bytt säkringen…
Kan vara någon annan i huset med pajj säkring.

Vår kanske är ”hel” men att det strulade till sig vid fräsningen.

Men ja, troligtvis är det vår.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Vet du med dig att mätare nummer 3 är din mätare så är ju säkringen också märkt 3.
Sannolikheten är väldigt hög att det är din säkring som gått. Men tillkalla gärna någon så du känner dig mer trygg annars, du kanske känner någon elkunnig, så vet du hur man gör till en annan gång.
Vår mätare är märkt f3.

Har en kompis som är kunnig som har byggt eget hus som kommer förbi och byter.
 
  • El-mätare märkt med F3 med en display som visar energiförbrukning i kWh och logotypen "ELLEVIO".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk panel med säkringar, där en rad säkringar är märkta "Max 16A". En säkring är märkt med "f3", och mätladebrytare från Garo finns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.