Du skriver att den "trycks ihop i övre högra hörnet" och sedan att "den slår i på vänster sida". Det är inte heller solklart om den tar i på sidan eller på ovansidan.

Men jag fattar det som att du vill att det övre gångjärnet ska hålla dörren närmare karmen. Jag har fuskjusterat ett par av mina dörrar. (Likadana gångjärn och spikad karm utan justeringsmöjligheter.) Då tog jag helt enkelt ett stämjärn och gjorde uttaget för gångjärnet i karmen en mm djupare.

(Att justera genom att knäcka dessa gångjärn är lite bökigt. Man behöver böja en tjock plåt på exakt rätt ställe. Eller rättare sagt två ställen om man inte samtidigt ska påverka djupjusteringen av dörren. Detta ska man då göra utan att klämma ihop själva "sprintdelen" som sitter precis intill. En gångjärnsriktare funkar inte alls och skruvstäd och klubba blir inte heller bra.)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
B Bigfoot skrev:
Du skriver att den "trycks ihop i övre högra hörnet" och sedan att "den slår i på vänster sida". Det är inte heller solklart om den tar i på sidan eller på ovansidan.

Men jag fattar det som att du vill att det övre gångjärnet ska hålla dörren närmare karmen. Jag har fuskjusterat ett par av mina dörrar. (Likadana gångjärn och spikad karm utan justeringsmöjligheter.) Då tog jag helt enkelt ett stämjärn och gjorde uttaget för gångjärnet i karmen en mm djupare.

(Att justera genom att knäcka dessa gångjärn är lite bökigt. Man behöver böja en tjock plåt på exakt rätt ställe. Eller rättare sagt två ställen om man inte samtidigt ska påverka djupjusteringen av dörren. Detta ska man då göra utan att klämma ihop själva "sprintdelen" som sitter precis intill. En gångjärnsriktare funkar inte alls och skruvstäd och klubba blir inte heller bra.)
Att knäcka innerdörrs gångjärn för en van är bara minuters jobb så skräm inte TS med en massa nonsens..
 
Det är inte en alltför invecklad vetenskap och inte omöjligt att lyckas. Jag har med framgång justerat gångjärn med slägga.

Kolla dock innan du börjar svinga, så att gångjärnen verkligen är infästa som de ska i dörrkarmen, så att ingen skruv är lös eller så.
 
  • Wow
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Att knäcka innerdörrs gångjärn för en van är bara minuters jobb så skräm inte TS med en massa nonsens..
Mitt intryck är att TS inte är en van innerdörrsgångjärnsknäckare. Vad sägs om att du korrigerar mitt inlägg genom att skriva en exakt instruktion hur man knäcker den aktuella typen av gångjärn och tillför tråden den kunskapen i stället för att bara gnälla?
 
R
B Bigfoot skrev:
Mitt intryck är att TS inte är en van innerdörrsgångjärnsknäckare. Vad sägs om att du korrigerar mitt inlägg genom att skriva en exakt instruktion hur man knäcker den aktuella typen av gångjärn och tillför tråden den kunskapen i stället för att bara gnälla?
Gnälla? Det är inte raketforskning direkt att rikta du kan rikta åt två håll stänga glipan eller öppna den..
 
R Rejäl skrev:
Gnälla? Det är inte raketforskning direkt att rikta du kan rikta åt två håll stänga glipan eller öppna den..
Berätta istället, hur ser en gångjärnsriktare ut för det aktuella gångjärnet ? Visa en bild på sådant verktyg.
Tror inte det aktuella gångjärnet är lättjusterat!
 
R Rejäl skrev:
Gnälla? Det är inte raketforskning direkt att rikta du kan rikta åt två håll stänga glipan eller öppna den..
Ok. Då försöker vi igen. Så här skrev du:
R Rejäl skrev:
Du behöver en gångjärnsriktare lägger med en bild, du har dörren stängd och trär sedan på riktaren över gångjärnet du önskar ändra i ditt fall det övre och sedan kan man vidga eller stänga glipan på gångjärnssidan med den..
Deta fungerar inte bra på denna typen av gångjärn. Det går inte att trä över en gångjärnsriktare på den typen av gångjärn och rikta det på samma sätt som man gör med ett "vanligt" gångjärn. TS har provat det och det fungerade inte bra. Jag har provat det och det fungerade inte bra. Har du provat det? Det vore i så fall absolut värdefullt för tråden om du kan beskriva exakt hur man gör.

Möjligen kan man växelvis knäcka lite upptill och lite nedtill på "karmsidan" av gångjärnet. (Vilket då även kommer att påverka dörrens justering i djupled.) Är det så du menar?
Annars måste man åtminstone ta ur sprinten och dela gångjärnet först innan man kan använda knäckaren.
 
F Feskekörka skrev:
Köpa nya gångjärn som jag kan justera i höjdled, borde det underlätta?
JA
 
R
L largab skrev:
Berätta istället, hur ser en gångjärnsriktare ut för det aktuella gångjärnet ? Visa en bild på sådant verktyg.
Tror inte det aktuella gångjärnet är lättjusterat!
Öööö har du läst mitt inlägg? Börja med det innan du lägger dig i..
 
R Rejäl skrev:
Öööö har du läst mitt inlägg? Börja med det innan du lägger dig i..
Jag hittar inte ett enda vettigt inlägg från Rejäl i denna tråd
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
problemet är att man måste pressa upp vänstra karmsidan först så man kan knäcka tillbaka översta en liten aning
 
R
TS har det vanligaste gångjärnet för innedörrar den gångjärnsriktaren som jag har bifogat bild på är till dessa gångjärn..
Den går bara träpå på ett sätt uppifrån och nedifrån man kan inte göra fel, men dörren behöver vara stängd, sedan är det vrida till höger eller vänster beroende på om man behöver vidga eller stänga gapet..
Alla ni som påstår att den inte är bra vet inte vad ni pratar om..
 
  • Gilla
123abc och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
TS har det vanligaste gångjärnet för innedörrar den gångjärnsriktaren som jag har bifogat bild på är till dessa gångjärn..
Den går bara träpå på ett sätt uppifrån och nedifrån man kan inte göra fel, men dörren behöver vara stängd, sedan är det vrida till höger eller vänster beroende på om man behöver vidga eller stänga gapet..
Alla ni som påstår att den inte är bra vet inte vad ni pratar om..
Jo och gångjärnsriktare har man ju använt sedan "stenåldern" för att få ordning på sneda dörrar.

Sen kräver ju verktyget lite "finess" och små disktinkta korrigeringar.
 
F Feskekörka skrev:
Skulle gissa det första, då karmen är nästan 30 år gammal. Tack för svar! Jag har inte testat att försöka justera de nedre karmskruvarna, så förhoppningsvis kanske verktyget biter fast bättre där. Förslagsvis så justerar jag då moturs nedtill på samma sida som gångjärnen sitter?
Viktigt att använda sidan med runt innerhål. Moturs trycker in karm, medurs trycker ut karm.
R Rejäl skrev:
TS har det vanligaste gångjärnet för innedörrar den gångjärnsriktaren som jag har bifogat bild på är till dessa gångjärn..
Den går bara träpå på ett sätt uppifrån och nedifrån man kan inte göra fel, men dörren behöver vara stängd, sedan är det vrida till höger eller vänster beroende på om man behöver vidga eller stänga gapet..
Alla ni som påstår att den inte är bra vet inte vad ni pratar om..
missade bilden . Den såg ut som en vanlig reklambild som trycks in hel godtyckligt i trådarna 😳👍
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Funkar detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.