Köpte ett ASSA 8810 på Blocket, men tänkte inte på att det fanns olika för olika låshus.

I mina innerdörrar sitter det 2014 och egentligt skulle jag haft 8811.

Finns det något billigt och bra låshus som passar i min innerdörr till 8810?

alternativ två är att sälja det vidare.
Gav 900:- och i butik 1895:- så kan så klart lägga några hundra på låshus.
 
Prova att vända låshuset samt kilkolven.

Edit:
ASSA 8810/8811 är inte för olika låshus utan det är för om dörren är höger- eller vänster”hängd”,
Diagram som visar skillnaden mellan vänster- och högerhängda dörrar från låsningssidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
I början fanns det endast en variant men det uppstod funktionsstörningar med diverse mellandörrslås (innerdörrslås) som berodde på att fjädern inte lyfte handtaget till rätt position.
Jag minns inte om funktionsstörningarna kunde avhjälpas med en lös returfjäder.

Exempel på två olika returfjädrar.
Miller 18821 returfjäder 1900-SB
Roca 429647 returfjäder 2331-06 (50026206)
 
Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Prova att vända låshuset samt kilkolven.

Edit:
ASSA 8810/8811 är inte för olika låshus utan det är för om dörren är höger- eller vänster”hängd”,
[bild]
Hej,

Det här stämmer bara inte.

Låshus 2014 går inte att modfiera så att det på något sätt fungerar med ett 8810 som är gjort för lite grövre låshus.Ja, jag har testat och jämfört, hålen är på helt fel ställen.

Det går heller inte att borra rätt hål i 2014 då mekanismen för handtagsretur blir där hålen ska vara.
 
Prova Assa 9456

Men för att förklara problemet lite tydligare, eftersom jag gjort samma misstag fastän jag läst det här inlägget.

8810, 8811 och 8812 har olika rotation på skruvarna som man drar ihop handtagen med. Man måste köpa rätt till rätt låskista.
Instruktionsblad från Assa Abloy visar olika dörrhandtagsmodeller med rätt skruvpositioner för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Titta på översta skruven på handtaget.
Till denna låskista ska man ha 8811
Dörrhandtag och nyckelhål med synliga skruvar i träpanel, illustrerar 8811 och 8810 låskista kompatibilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men till denhär ska man ha 8810
Närbild av en dörrhandtag och låskista med synlig översta skruv, används för jämförelse av rotationsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det enklaste är att använda låshus 2020 som har rätt hålbild vilket även låshus 9456 har som du nämner samt låshus 4570 men de två senare är cylinderlåshus för mellandörrar (innerdörrar).
Däremot är jag ingen fantast av dessa låsbara handtag p.g.a kvalitetsproblem.
 
Det är till barnen, storebeor med dunktionshinder ställer till det i sin systers rum, som hon inte uppskattar.
 
Det är låshus 2011, 2014, 2016 och 414 som har en annan hålbild för trycket vilka kräver handtag 8811 bara för att komplettera tråden.
Till innerdörrar med samma hålbild som ytterdörrslåshus använder man ofta inte 8810 utan 8814 som är anpassad för innerdörrar.
Tabell med kodlåshandtag modeller och beskrivningar som passar olika låshustyper.
https://static-mpc-spear-production.assaabloy.com/asfe//Fetchfile.aspx?id=45664
M magnu skrev:
Det är till barnen, storebeor med dunktionshinder ställer till det i sin systers rum, som hon inte uppskattar.
Alla har vi olika orsaker att låsa om oss med ett 9456 så finns möjligheten till att använda låscylijnder och nyckel om nuvarande lösning inte fungerar över tid.
 
Redigerat:
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
Tack för en bra tråd!

Har noterat att det är olika modeller av denna men vet inte vad jag skall ha.

Har mätt den där fyrkantiga stången och tjockleken på dörren, men förstår nu att även hålbilden varierar.

Är det någon som vet vad man skall använda till denna dörr?

Det är bild på både handtaget och låsvredets plats.


Första bilden är för dörrhandtaget.

Mycket tacksam för förslag!
Närbild på fyrkantig stång och hålbild för dörrhandtag i vit dörr, med en etikett i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en dörr med ett hål för handtag och en mätskala som visar avståndet för installering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G Goodfidelity skrev:
Tack för en bra tråd!

Har noterat att det är olika modeller av denna men vet inte vad jag skall ha.

Har mätt den där fyrkantiga stången och tjockleken på dörren, men förstår nu att även hålbilden varierar.

Är det någon som vet vad man skall använda till denna dörr?

Det är bild på både handtaget och låsvredets plats.


Första bilden är för dörrhandtaget.

Mycket tacksam för förslag!
[bild]

[bild]
Om du tittar i tabellen så är det 8810 till de låshusen.
Dom är endast till för innerdörrar men kvaliteten är öppen för diskussion..
.
 
1 123abc skrev:
Om du tittar i tabellen så är det 8810 till de låshusen.
Dom är endast till för innerdörrar men kvaliteten är öppen för diskussion..
.
Tack!

Jag är lite osäker där för själva låset för nyckel ser ut att vara för ytterdörr.

Men du är alltså säker att det är vanligt innerdörrsstandard på handtaget?

Dörren är en ljudklassad-43db dörr. Så den är stor och tung. Men innerdörr.

Bläcket i karmen ser ut som vanligt för innerdörr.

Det var bara just vid låset för nyckeln jag blev tveksam. Det sitter ju över handtaget, inte under som på vanliga innerdörrar.
 
G Goodfidelity skrev:
Tack!

Jag är lite osäker där för själva låset för nyckel ser ut att vara för ytterdörr.

Men du är alltså säker att det är vanligt innerdörrsstandard på handtaget?

Dörren är en ljudklassad-43db dörr. Så den är stor och tung. Men innerdörr.

Bläcket i karmen ser ut som vanligt för innerdörr.

Det var bara just vid låset för nyckeln jag blev tveksam. Det sitter ju över handtaget, inte under som på vanliga innerdörrar.
Det du har ser ut som ett standard modullåshus vilka vanligtvis använda i ytterdörrar.
 
1 123abc skrev:
Det du har ser ut som ett standard modullåshus vilka vanligtvis använda i ytterdörrar.
Stämmer kanske.

Vilken av handtagen i tråden passar då?
 
Här är bild på låset.

Blir det 8810 eller 8811 till en sådan?

Det står ASSA 310 1550 på låset.

Eller är det fel typ för att användas med kodlåshandtag?
 
  • Inbyggnadslåsmodell LK310/50 L av galvaniserat stål av märket Assa, visat mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Som jag svarade dig i ett inlägg tidigare är det 8810
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.