Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Matjord är den jord som ligger överst på marken i naturen. Den jord du har på bilderna är en anläggningsjord som är blandad av någon typ av kompost och sand ser det ut som. Det växer bra i den om pH ligger rätt och den är kvävegödslad. Men det organiska materialet bryts ned och sjunker ihop på några år. Och det passar ju er, då har buskarna redan etablerat sig.



Fördelen med torvblocken är att de bryts ned med åren. Lecablock blir kvar som skräp i hundratals år.



Trädens rötter kommer att söka sig ned i det stenhårda underlaget.
Om jag litar på vår leverantör så är det matjord vi har köpt.
 
Claes Sörmland
K Kafaka skrev:
Om jag litar på vår leverantör så är det matjord vi har köpt.
Det är nog bara begreppsförvirring. Ibland kallas viss anläggningsjord slarvigt för "matjord" även om det inte är en naturlig matjord. På era foton är det en jordblandning med hög komposthalt som ni har köpt. Och det är rätt val för ändamålet!
 
  • Gilla
Kafaka
  • Laddar…
K Kafaka skrev:
Jag är ingen expert som du märker. :) Det som är under är packat och kan inte arbetas med för hand. Maskiner når inte in över området.
Köp ett spett. Klart ni måste kunna fixa ett par 30 cm djupa hål för att plantera era buskar.
Ni behöver inte göra alla på en gång. Jobba en timme per kväll så är det snart klart.

Om ni gör som er plan så kommer ni få massor av extra arbete. En regnskur så kommer all jord sköljas ner mot grannen.
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Även det skulle vara berghäll huset är byggt på går det alltid att få till en grop med handverktyg. Det är bara lite olika metoder eller mer jobbigt.

Jag och frun har just grävt ett 50x50cm dike på drygt 20m med en massa sten och rötter bland massorna. Det med bara spade, spett och korp. Några för stora stenar fick jag spräcka för att kunna flytta på dem.

Som redan skrivits. Skaffa spade, spett mm och gräv gropar för buskarna. Det är inte omöjligt.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.