Hej

Nu är eletrikern klar och jag har några frågor. Finns det någon regel som sägert hur man ska säkra upp olika rum i kuset. Vår elektriker har säkrat upp sovrum, hall, kontor, badrum och vardagsrum på en säkring och det tycker tom jag som lekman låter väldigt konstigt. Speciellt när kontor och vardagsrum ju är rätt elkrävande rum med datorer, plattv och en massa annan elektronik. Vad gäller? Ska man alltid säkra upp varje rum för sig eller är det vanligt att man tar väldigt många rum som i vårt fall?
 
Vad jag vet finns inga direkt regler men däremot mera sunt förnuft att dela upp det lite idagensläge vid nybyggen. Om detta är ett nybygge eller ej skriver du inte. Vid renovering kan det ju vara så att det inte finns rör dragna så att det går att dela upp. I mitt hus har vi hela entreplanets lampor på en säkring och källarens belysning plus uttag på entreplanet på samma säkring. Detta va nog mycke då när det begav sig -50. Har kollat på att försöka få till uppdelning men det är svårare än det låter då det krävs nästan nya rör hela vägen ut.
 
Det som kanske är mest anmärkningsvärt atr att det just är ett nybygge...
 
Är det igenspikat eller kan han dra nya rör. I husen kräver vi mer och mer ström. Det är praktiskt att ha väldigt många separata säkringar. Särskillt viktigt är det i köket där det inte går att köra t.ex micro och vattenkokare på samma krets!
 
Tyvärr igenspikat, men man måste väl ändå kunna lita på att elaren vet vad han gör. Jag menar jag är inte speciellt insatt i branchen, men sunt förnuft sägre ju att den lösning han valde inte är speciellt.....klyftig
 
Man brukar ha MAX 10 uttag eller ljuspunkter per säkring samt två olika grupper i alla rum (flera rum kan dela säkring). Alla nybyggen bör följa minst "svensk standard".
 
I värsta fall kan man ju alltid byta ut trådarna mot 2,5mm2 och sedan säkra upp till 16A, det blir ju lite bättre i allafall
 
Baalzamon skrev:
I värsta fall kan man ju alltid byta ut trådarna mot 2,5mm2 och sedan säkra upp till 16A, det blir ju lite bättre i allafall
Fast då måste du byta alla uttag till sånna som är godkända för 16A också...
 
Jag tycker att det låter väldigt snålt! Har ingen aning om standarder o liknande men jag hade aldrig byggt ett hus med elen på det sättet!
När jag renoverade så fixade vi en säkring per rum! Fler i dator / TV täta rum!
 
Har elektrikern bestämt själv då ? Eller har han följt ritningar från typ husleverantör?
 
Vanligen är uttagen i sig godkända för 16A.
 
Låter verkligen snålt tilltaget. Jag tycker man skall ha minst 1 säkring per rum.

/L
 
Tycker ni att jag ska bestrida räkningen och hävda att det inte är fackmannamässigt utfört? Självklart betalar jag om elaren fixar till det på ett bra sätt
 
Bestrida räkningen kan du om han inte har utfört det som du har beställt. Men sedan är ju frågan, vad har du beställt? Ni måste ju ha kommet överens om nått innan du lejde in honom, och du kan inte ensidigt hävda att det har (inte har) gjort inte är fackmannamässigt du måste ta dit en opartisk "besiktningsman" (godkänd av bägge) för att reda ut statusen på arbetet.
 
Fattar jag rätt att allt detta är samma grupp, så det inte bara är på samma huvudsäkring? Det är ju normalt med en tredjedel av huset på samma huvudsäkring...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.