D Dilato skrev:
Finns det verkligen elektriker som sätter ett vägguttag på samma ledning som spisen?
Möjligen för en inbyggnadsugn men inte för "allmänbruk", tex brödrosten.
 
G Gott1 skrev:
Mycket vanlig lösning sedan många år tillbaka.
Men du får föreställa dig att det inte är ett tänkt vägguttag för allmänbruk utan det ska ju uteslutande gå till ugnen då.
Det jag refererade till var artikeln i elinstallatören.

"Antag exempelvis att en trefasgruppledning matar både en enfasig brödrost och en tvåfasig spishäll, och att ett fel uppstår i brödrosten"

Hur kan brödrosten anslutas till samma fas som spishällen om inte nåt pucko till elektriker medvetet kopplat ihop någon av hällens faser med brödrostens vägguttag?

Spis och ugn kopplas väl direkt till centralen på egen dedikerad ledning och egen säkring som inte delas med något annat?

Jag förutsätter att om det står "spis" på säkringen så går den bara dit och inte till varken brödrost eller mikrovågsugn.

Du menar att det är vanligt att utbildade proffs på el kopplar på annat vis?

Eller vad menar elinstallatören med texten, hur kan en brödrost på egen säkring matas från en spishäll när säkringen löst ut?
 
D Dilato skrev:
Det jag refererade till var artikeln i elinstallatören.

"Antag exempelvis att en trefasgruppledning matar både en enfasig brödrost och en tvåfasig spishäll, och att ett fel uppstår i brödrosten"

Hur kan brödrosten anslutas till samma fas som spishällen om inte nåt pucko till elektriker medvetet kopplat ihop någon av hällens faser med brödrostens vägguttag?

Spis och ugn kopplas väl direkt till centralen på egen dedikerad ledning och egen säkring som inte delas med något annat?

Jag förutsätter att om det står "spis" på säkringen så går den bara dit och inte till varken brödrost eller mikrovågsugn.

Du menar att det är vanligt att utbildade proffs på el kopplar på annat vis?

Eller vad menar elinstallatören med texten, hur kan en brödrost på egen säkring matas från en spishäll när säkringen löst ut?
Kan det finnas någon risk om man drar en trefasgrupp till en ny position av häll där två av faserna går till hällen och tredje nyttjas för allmänuttag vid köksbänken?
 
G Gott1 skrev:
Joakim förklarar vidare men jag gissar att Bo tror han vet ännu bättre trots att han inte verkar känna till verkligheten.
[länk]
Den artikeln säger ungefär vad jag sagt hela tiden fast lite mer utförligt.

1. Det är vanligt att trepoliga dvärgbrytare används till trefaslaster.

2. I en gruppledning som matar både enfas- och flerfasanslutna laster måste en situation där enfaslasten kan bakmatas från flerfaslasten även vid utlöst säkring förhindras. Vanligen sker detta med en trepolig säkring.

3. Det är aldrig fel att sätta en trepolig säkring på en trefasgrupp. Så vill man slippa fundera på om det är ok utan är det enklas att alltid använda det.

Din rekommendation går alltså längre än artikeln. Och det är givetvis ok. Men du behöver inse att det många gånger också är ok att ha tre enpoliga säkringar till en trefaslast. Exempelvis när vi pratar om en spis.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Kan det finnas någon risk om man drar en trefasgrupp till en ny position av häll där två av faserna går till hällen och tredje nyttjas för allmänuttag vid köksbänken?
En spishäll är inte en flerfaslast i den betydelse som avses i artikeln. Den är två enfaslaster. Så allmänuttaget kan inte bakmatas från en spishäll.
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Hej
Jag måste säga vilket engagemang på min enkla fråga! Tack alla som skriver, mycket intressant att läsa.
Jag var som sagt intresserad om det var tillåtet med enpoliga brytare till en trefas spis.

Min tolkning av svaren:
Ja det är tillåtet, men många säger det är praxis att sätta dit en trepolig.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
En spishäll är inte en flerfaslast i den betydelse som avses i artikeln. Den är två enfaslaster. Så allmänuttaget kan inte bakmatas från en spishäll.
Tack för bra svar! Jag fick inte ihop några situationer där det kändes farligt, men tänkte om jag missat något.

Det var en koppling jag kände kunde vara aktuell i många fall i olika konstellationer.

Känns som få fall där en trepolig säkring behövs i ett hemmakök med nya vitvaror då. I TS fall hade jag nästan föredragit tre separata brytare för selektivitet. Går jordfelsbrytaren när trefasgruppen är till blir det aningens svårare felsökning. Har man tre brytare går det enklare att avgöra om det är hällen eller ugnen som har krypströmmar, kanske tom bara rätt halva av hällen som är trasig och det går använda ena halvan av hällen samt ugn i väntan på reparation.

Sitter det på trepolig säkring går varken ugn eller häll använda utan att fysiskt koppla ifrån delar både för felsökning och för att bruka fungerande delar av köket. Sannolikt arbete under stress då sånt enligt Murphy alltid inträffar när det är som minst lämpligt och maten måste bli varm och inte när man har gott om tid för en strukturerad felsökning...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Misstänker man ett fel i "nått" så räcker det oftast inte med att slå av säkringen, utan man måste även koppla bort nollan för att isolera felet.
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
O OlleGra skrev:
Ja det är tillåtet, men många säger det är praxis att sätta dit en trepolig.
Ja, men jag undrar om det ens är praxis idag. Vad säger forumet?

Om man har en JFB, finns det behov ens för en 400 V-spis? Eller om man kopplar in en 230 V-ugn på samma ledning?

En JFB bryter allpoligt för det vanligaste felet, begynnande isolationsfel i ugnen.
Det fall man missar är kortslut L-N, eller överlast, ifall det kan orsaka någonting dåligt.

Saknar man JFB så ökar behovet starkt ifall man har en 400 V-spis.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, men jag undrar om det ens är praxis idag. Vad säger forumet?

Om man har en JFB, finns det behov ens för en 400 V-spis? Eller om man kopplar in en 230 V-ugn på samma ledning?

En JFB bryter allpoligt för det vanligaste felet, begynnande isolationsfel i ugnen.
Det fall man missar är kortslut L-N, eller överlast, ifall det kan orsaka någonting dåligt.

Saknar man JFB så ökar behovet starkt ifall man har en 400 V-spis.
Det viktiga är att säkringarna sitter breve, jag skulle aldrig acceptera spridda skurar.

Det man gjorde förr var att sätta en plastbygel över de enpoliga men denna metod fick dåligt rykte då det inte är att jämföra med en trepolig som alltid löser simultant.

Men som påminnelse att der är en grupp samt att det i de flesta fall kommer dra övriga med sig men enkelt går att åtgärda kan man ha det som lösning här, man måste bara förstå vad som är vad.
 
Redigerat:
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, men jag undrar om det ens är praxis idag. Vad säger forumet?

Om man har en JFB, finns det behov ens för en 400 V-spis? Eller om man kopplar in en 230 V-ugn på samma ledning?

En JFB bryter allpoligt för det vanligaste felet, begynnande isolationsfel i ugnen.
Det fall man missar är kortslut L-N, eller överlast, ifall det kan orsaka någonting dåligt.

Saknar man JFB så ökar behovet starkt ifall man har en 400 V-spis.
Eftersom @OlleGra har fått svar på sin fråga hoppas jag att det är ok om vi spånar vidare lite här.

Det som tas upp är ju risken för att en enfaslast bakmatas av en flerfasansluten last på samma grupp även efter att en säkring löst. Detta förutsätter givetvis att det finns laster anslutna mellan faser. Men den bakmatade lasten kan ju också vara en last mellan faser. Jag tänker mig till exempel en trefasgrupp med 400V elradiatorer. Eller för all del en äldre spis med 400V elementspänning. Är det hela utformat som en rekommendation därför att det inte kan uppnås med diazedsäkringar? Denna bakmatning är ju dessutom något som kan hända även med trepolig dvärgbrytare om en huvudsäkring löst.

Skall det tolkas om att den trepoliga säkringen i vissa specifika fall är en rekommendation. Men det är aldrig ett krav?
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Eftersom @OlleGra har fått svar på sin fråga hoppas jag att det är ok om vi spånar vidare lite här.

Det som tas upp är ju risken för att en enfaslast bakmatas av en flerfasansluten last på samma grupp även efter att en säkring löst. Detta förutsätter givetvis att det finns laster anslutna mellan faser. Men den bakmatade lasten kan ju också vara en last mellan faser. Jag tänker mig till exempel en trefasgrupp med 400V elradiatorer. Eller för all del en äldre spis med 400V elementspänning. Är det hela utformat som en rekommendation därför att det inte kan uppnås med diazedsäkringar? Denna bakmatning är ju dessutom något som kan hända även med trepolig dvärgbrytare om en huvudsäkring löst.

Skall det tolkas om att den trepoliga säkringen i vissa specifika fall är en rekommendation. Men det är aldrig ett krav?
I detta fall där det matar 1 enhet, ett Perilexuttag så finns det ingen mening att låta det vara matat av en eller två faser.

Samma fenomen kan hända längre bak i kedjan men två fel blir inte ett rätt, nu tittar vi på vad vi kan påverka och vad som är bäst för specifikt spisgruppen.

Elfirma väger även in ekonomiska aspekter, historiskt har en tvåpolig dvärgbrytare kostat procentuellt mycket mer än två enpoliga, detta gäller inte för trepoliga men det finns ändå en viss skillnad beroende på märke.

I andra typer av grupper kan det vara till fördel att använda enpoliga så delar fortfarande går att använda men har man fel på en så kraftig last som spisen är det felsökning som gäller, ofta har de hällt mjölk eller annat i Perilexuttaget så det ska inte bara tugga på utan åtgärdas.

I en lägenhet påverkas andra människor i värsta fall och man har då detta ansvar.
 
Det fall som brukar nämnas är ett jordfel som löser en av säkringarna. Det behöver inte ens ske i en enfasförbrukare. Med 400 V-förbrukare kommer då felstället fortfarande att matas, indirekt vid en förbrukare, eller "från andra hållet" i om felet sker i en 400 V-förbrukare. Det kan bli isolationsfel på en kabel också.

Denna bakmatning kan vara dålig, det kan t.ex orsaka brand eller elchock.
Elektriska nämnden har propagerat för ett krav på trepoligt skydd, men där är vi inte ännu (se reglerna ovan).
https://www.brandskyddsforeningen.s...ng/pdf/faktablad/faktablad_en_kombi_uttag.pdf

Med en JFB får man ett ganska bra skydd mot allvarliga fel. Men även överlast kan skada motorer, om det mot förmodan inte har ett korrekt motorskydd. Så CEE-uttag tycker jag i allmänhet bör skyddas av ett trepoligt överströmsskydd.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, men jag undrar om det ens är praxis idag. Vad säger forumet?
Här har elektrikern satt separata 1-poliga för nyinstallerade CEE-uttag. Hade hellre sett att de installerat 3-poliga brytare då man gärna undviker att i onödan mata motorer med 2 av 3 faser. Men det verkar inte vara praxis här...
 
Intressant. Jordfelsbrytaren gör ju förstås saken mycket bättre, och den är det krav på så länge vi pratar uttag för allmänbruk. Men det innebär ju att det inte finns något krav på trepolig dvärgbrytare ens i de fall där det vore högst rekommendabelt att ha det.

I fallet trefasgrupp med 400V elradiatorer finns ju inte kravet på jordfelsbrytare. Och även där kan ett jordfel som löst en säkring bakmatas via en annan radiator.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.