N
Hej
Jag har en fråga om ett trästaket mellan mitt hus och min grannes hus. Min granne säger att jag måste klippa staketet på min sida och att de ska klippa det på sin sida. Men den tidigare ägaren av mitt hus, som bodde där i över 15 år, sa till mig att staketet är på grannens tomt, så det är grannens ansvar att klippa båda sidorna. Grannen har klippt båda sidorna fram till nu. Men idag sa grannen till mig att även om de byggde staketet, är det mitt ansvar att klippa det på min sida.

Min fråga är, är jag verkligen ansvarig för att klippa staketet på min sida, vilket min granne har gjort i mer än 15 år? Försöker han lura mig?

/Tack
 
Gäller det en häck som skall klippas? I så fall kan du göra som du vill oavsett om staketet står i tomtgräns eller på grannens tomt. Inget säger att du måste klippa häcken. Det är upp till dig om du vill ha en snygg häcksida.

Det är trevligt om grannen får tillträde till din tomt för häckskötsel såvida häcken står på grannens tomt - formellt bör grannen då be om lov.

Detsamma gäller staketet där man förmodas sköta underhållet på "sin" sida såvida staketet står i tomtgräns. Står staketet på grannens tomt är det dennes ansvar.

I alla liknande fall är det trevligt att komma överens utan agg då god grannsämja på sikt inte kan övervärderas.
 
  • Gilla
NordicNomad och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.