Vi bygger hus och tänkte så gräsmatta i september. Problemet är att hela ytan, 900 kvm, är täckt av ogräs... en halv meter hög äng av tistlar och annat. Tomten består av lerjord men vi fick även fyllnadsmassor från närområdet hämtat från överskottsmassor av sprängsten. Mycket sten och grus i jorden, har gått igenom tomten och plockat alla större stenar, ska användas som natursten runt tomten. Förstås är det mycket småsten kvar i jorden. Att för hand gräva upp ogräset känns som evighetsgöra. Funderar över följande alternativ:

1. Finns det maskiner som luckrar upp jorden så att vi kan ta bort ogräset för hand? Eller kapar det bara rötterna och det blir värre? Endel ogräs sitter ju djupt.

2. Finns det maskiner som jämnar ogräset med marken så att det blir platt innan vi lägger på matjord. Därefter jordfräs, vält, och sådd samt mycket gödning så att gräset konkurrerar ut ogräset. Eller kommer mycket av ogräset upp ändå?

3. Ska man vänta in våren så att ogräset får dö? Förstår ju att inte rötterna dör, men då är jorden bar och platt och vi kan lättare jämna till marken innan vi lägger på matjord.

4. Ska vi lägga markduk som kväver alltihop? Lite anti markduk, dels att det är dyrt men också att det på sikt kan bli diverse utmaningar vad jag hört.

Vilsen i detta som ni märker. Övertänker vi? Har ni andra ideer/erfarenheter?

Tack snälla för svar.
 
Redigerat:
Vi har byggt tomten förra året med tanken att så till höst, kanske slipper man bevattningen. Det växte ingenting alls, inte ens ogräs. Labbproven visade att den utlagda "matjorden" var helt odugliga för gräsmatta. Så se till att kontrollera matjorden innan den läggs ut.
Nu ett år senare växer ogräs av olika sorter fläckvist, inte överallt. Jag har dragit upp en del manuellt men det är ett skitgöra. Man orkar med 10 m2 om dagen.
Vissa ogrässorter lär tröttna efter många klippningar. Och så behöver vi gödsla och kalka.
Vi ser gräsmattan som ett femårsprojekt och har sänkt ambitionen en del för att inte bli sinnessjuk.
 
Innan vår gräsmatta kom till jorden hade vi en grovplanerad yta med (vad som kändes) mer sprängsten än jord. Den jord som fanns var bra och det växte snabbt upp tjockt med sly, björnbärssnår och alla möjliga sorters ogräs.
Jag körde över allt med en röjsåg och rafsade upp alla stenar jag kunde över ytan. Efter det körde jag över med en tung jordfräs och samlade upp stenar och rötter som den dragit fram.
När jag gjort det allt för många gånger la jag ut jord och sådde gräs. Med åren blir det en bra gräsmatta så länge den får vatten, näring och blir klippt regelbundet för att kunna konkurrera ut allt som dyker upp. Efter några säsonger (eventuellt med toppdress och stödsådd) kommer det bli en tät gräsmatta.
Vårt problem är att vi aldrig tillför vatten på egen hand så det kommer förmodligen alltid vara en mix av diverse ogräs och gräs.

Om jag gjort om allt igen hade jag nöjt mig med att köra över ytan med jordfräsen en omgång men flera gånger i olika riktningar. Att jag gjorde det så många gånger resulterade nog bara i att mer jord försvann. De djupa rotsystemen kommer du inte åt ändå utan det fixas på sikt genom att få gräset att trivas.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Vi har byggt tomten förra året med tanken att så till höst, kanske slipper man bevattningen. Det växte ingenting alls, inte ens ogräs. Labbproven visade att den utlagda "matjorden" var helt odugliga för gräsmatta. Så se till att kontrollera matjorden innan den läggs ut.
Nu ett år senare växer ogräs av olika sorter fläckvist, inte överallt. Jag har dragit upp en del manuellt men det är ett skitgöra. Man orkar med 10 m2 om dagen.
Vissa ogrässorter lär tröttna efter många klippningar. Och så behöver vi gödsla och kalka.
Vi ser gräsmattan som ett femårsprojekt och har sänkt ambitionen en del för att inte bli sinnessjuk.
Tack för svar, kanske en bra inställning ändå. Har ni gödslat gräsmattan? Tycker många skriver att bara man gödslar ofta och klipper ofta så konkurrerar gräset ut ogräset. Ska dubbelkolla jorden, Hasselfors gräsmattejord tror jag företaget använder sig av...
 
F Freniño skrev:
Innan vår gräsmatta kom till jorden hade vi en grovplanerad yta med (vad som kändes) mer sprängsten än jord. Den jord som fanns var bra och det växte snabbt upp tjockt med sly, björnbärssnår och alla möjliga sorters ogräs.
Jag körde över allt med en röjsåg och rafsade upp alla stenar jag kunde över ytan. Efter det körde jag över med en tung jordfräs och samlade upp stenar och rötter som den dragit fram.
När jag gjort det allt för många gånger la jag ut jord och sådde gräs. Med åren blir det en bra gräsmatta så länge den får vatten, näring och blir klippt regelbundet för att kunna konkurrera ut allt som dyker upp. Efter några säsonger (eventuellt med toppdress och stödsådd) kommer det bli en tät gräsmatta.
Vårt problem är att vi aldrig tillför vatten på egen hand så det kommer förmodligen alltid vara en mix av diverse ogräs och gräs.

Om jag gjort om allt igen hade jag nöjt mig med att köra över ytan med jordfräsen en omgång men flera gånger i olika riktningar. Att jag gjorde det så många gånger resulterade nog bara i att mer jord försvann. De djupa rotsystemen kommer du inte åt ändå utan det fixas på sikt genom att få gräset att trivas.
Tack, låter som en väg att gå...
 
D Drömbyggaren skrev:
Tack för svar, kanske en bra inställning ändå. Har ni gödslat gräsmattan? Tycker många skriver att bara man gödslar ofta och klipper ofta så konkurrerar gräset ut ogräset. Ska dubbelkolla jorden, Hasselfors gräsmattejord tror jag företaget använder sig av...
D Drömbyggaren skrev:
Ser ju nu att ni planerar så till hösten, tänkte att det var förra hösten... Tråkigt med matjorden. Kan det inte ha kommit endel ogräs uppifrån luften som slagit rot? Till mig sa jordleverantören att oavsett hur fin jorden är så växer det alltid nånting redan efter ett par veckor om jorden bara ligger. Sant eller inte kan jag inte svara på...
 
Jag tänkte berätta lite om mina erfarenheter så kanske det kan vara till hjälp :)
Vårt hus är byggt på en äng så det är väldigt tjock lerjord under hela tomten. Den som byggde huset 2015 la på "matjord" och sådde gräsmatta men när vi köpte huset 2021 så hade jorden satt sig och det var som dalar/svackor runt om huset där vatten blev stående. Vi skaffade då 20 ton gratis dikningsmassor och 40 ton dyr gräsmattejord att fylla ut med. Min sambo körde ut det med hjullastare. Dikningsmassorna var så klumpiga att jag fick hyra en jordfräs och gå över dem fram och tillbaka under ett antal timmar. Sen överst lades gräsmattejord.

Gräsmattan växte superdåligt förutom där det var nästan bara dikningsmassor - vi misstänkte då att den fina gräsmattejorden var väldigt näringsfattig vilket visade sig stämma. Det tog ett år för gräsmattan att bli bra (jag var väldigt orolig först) och nu ger jag den NPK 2 ggr per år + har robotklippare så näringen går tillbaka.

En annan grej jag lärt mig med att bo på en leråker är att det är hopplöst med rabatter. Även om man gräver stort hål och fyller på med bra jord så blir det som att växten står i en plastskål och drunknar eftersom vattnet inte rinner bort genom leran. Har tyvärr lagt alldeles för mycket pengar på växter som dött. Om ni ska göra rabatter bör ni antingen satsa på upphöjd rabatt eller så får man köra av översta lerskiktet ocu byta ut till typ sandjord.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.