Hej allihop!

Nu på forumet och hoppas jag kan bidra med min kunskap som gammal elektriker och numera mäklare. :)

Iaf, nu till min fråga. Har köpt ett litet hus med oinredd vind som de haft till förvaring. Ser ett ena sidan mot ytterväggen inte är ”riktigt klar”, funderar på vad jag ska göra här.

Ska jag sätta isolering och bara slå igen? Vill det ska se ut på liknande sätt som det gör runt om, så vilket virke i så fall?

Bifogar lite bilder
 
  • Vind med träbjälkar, isolering, föremål som spegelramar och lådor. Oinredd, använd för förvaring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre takkonstruktion under renovering, isolering, träbjälkar, svart byggplast, litet fönster, byggmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindutrymme, träbjälkar, isolering, avluftningsfilter, spikar och en kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrappa och räcke inomhus, mörk omgivning, skugga, otydlig bakgrund, ingen person synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion, skuggor, lutande stödpelare, grovt virke, vindstrappa, rustikt, ovanifrån, sparsam belysning, arkitektoniska detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i vindsvåning med belysning, isolering, träkonstruktion och kablar. Oinredd, byggarbetsplats-stämning, fokus på struktur och ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolering gör ingen nytta eftersom resten är oisolerat. Vill du få en slät vägg så kan du spika respons på reglarna
 
D
Fin vind! Isolera inte kallställd vind.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag har isolerat mina gavlarna efter tips om att det höjer tempen där uppe en aning och är bra ur fuktsynpunkr. I med isolering och häfta fast vindpapp eller liknande på insidan.
Insidan av yttertak ska man dock absolut aldrig isolera! Bland det värsta man kan göra.
 
Tack för svar :)

Lutar nog att sätta igen med råspont utan isolering bakom.

Tänkte även lägga ny råspont på golvet (och där det saknas.

Vilken storlek på råsponten ska jag ha på väggen resp. Golvet?
 
Hej igen!

Då var det dags för vinden. Tänkte ev ha ett rum framöver uppe på vinden, så tänker nu när man ändå smäller igen så kanske man ska köra isolering ändå, och sedan åldersbeständig plast? Sen råsponten?

Ytterväggen består idag av stående träpanel, liggande regel (ser ut att vara 22 mm),vindpapp och sedan stående regel 70mm, där tanken är att jag ska sätta på råspont.

Tänkte även sätta ett fönster under ventilen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.