Ska koppla in en blandare. Tillkommande vatten är från en kulventil med R10 och blandaren med inlopp underifrån har R15. Avståndet mellan inlopp och blandare blir ca 1,8 meter. Jag tänkte använda en vanlig anslutningsslang med R15 i båda ändarna men behöver då en "adapter" att skruva in i kulventilen. Tänkte på - "Bussning Utv R15 x R10 Inv Fn" (se bild)

Hur skulle ni gjort? Orkar inte dra utvändiga kopparrör.
 
  • Två anslutningsrör med kulventiler i metall, monterade på en vägg i ett badrum med mönstrat golv och vita kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Silverfärgad bussning med utvändiga gängor R15 och invändiga gängor R10, används som en adapter mellan olika rörstorlekar vid VVS-installationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kromfärgad blandare med två inlopp underifrån monterad på ett handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå diagramlinjer på kaklad vägg visar rördragning från kulventiler till en blandare under installering i ett våtrum med mönstrat klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
"Orkar" inte dra vanliga kopparrör är för mig väldigt främmande.

Varför bör man inte göra det med korrekt klammeravstånd? 🤔🤔🤔

Det är dock den enda korrekta vägen att gå!

Rent visuellt så ser faktiskt dina Ballofixer (Yes korrekt tillverkare) ut att vara 15mm då dina Falu Snap saknar 15/12 insatserna...

En snap-in-rörhållare i metall med två runda hål, varav ett är markerat med en gul cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kolle71 och 1 till
  • Laddar…
Totte_S
Klart du ska göra det med rör! Ett par kromade rör och två vinklar och ett par klammer så kommer det se riktigt ut och förmodligen inte någon större prisskillnad. Slang ser ju riktigt eländigt ut i den placeringen. Enda extraverktygen är en rörkap för några tior och en borrmaskin.
Du kommer få många ryggdunk här i tråden sen när du lägger upp en bild på en snygg installation. 😉
 
Krilleman
@Totte_S har helt rätt!

Rör är vägen att gå.

Börja med att mäta dina inkommande rör enligt min bild.

Det ser ut att vara 15mm utvändigt, stämmer det?!

Bild på två metallrör med ventiler och gängade kopplingar ovanpå klinkergolv med geometriskt mönster, där ett område är markerat med gul färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kolle71
  • Laddar…
Tack för hjälp och pepp😀 Rören är 15 mm men gängan på Ballofixen måste väl vara R10? (se bild). Är det en sån här jag behöver för ansluta till Ballofixen? Det är en klämringskoppling på andra ändan.
 
  • Måttstock mäter innerdiametern på en gängad anslutning på en Ballofix-ventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gulkopparrör gängad klämringskoppling R10 från a-collection, används för anslutning till Ballofix-ventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det du behöver för att koppla in dina förkromade rör som skall gå till blandaren är två klämringar till 15 mm rör.

Samt två muttrar till klämringskopplingen.

T.ex sådana här

https://www.hornbach.se/p/mutter-till-klamringskoppling-15-mm-forkromad/5125119/

Trä på klmringsmuttern och klämringen på dina nya rör och Stick bara in dina nya rör i ballofixen och skruva åt muttern.
Se till att hålla röret intryckt i balofixen medan du skruvar. Det är lätt hänt att det glider ut lite och då bottnar inte röret i ballofixerna och man får ofta lite dropläckage.


Sen utgår jag från att det är utvändiga gängor på blandaren och då räcker det ju med 2 klämringar till och 2 muttrar till. Du börjar med att trä på klämringsmuttrar på de lodräta rören och sen trä på klämringarna för att sedan sticka in rören i blandaren föra upp klämring och klämringsmutter till gängorna på blandaren och skruva åt.

Jag skulle kanske ha rekomenderat att skaffa ett rörböjsverktyg för att kunna böja dina förkromade rör som kommer från ballofixerna så du slipper fula skarvar.
Och då kommer installationen se ut som du ritat på din bild.

Tex ett sånt här.

https://www.biltema.se/bil---mc/bil...hsXHK9jF007nMTKIy6_T5BMgZHRdmpdRoCXqUQAvD_BwE
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.