altaxis altaxis skrev:
Det budet la vi efter första visningen och är baserat på en del riskkonstruktioner som finns och som vi få tagit höjd för att åtgärda.
Efter vår andra visning har vi fått klarhet i en del som gör att vi kan tänka oss att gå upp en del men vi saknar svar på andra frågor som vi vill få gå igenom med säljarna.

Jag har också sagt till mäklaren att vi kan tänka oss gå upp i pris om vi får svar på frågorna.
Låt säljarna få lite tid o fundera, dom kanske tar budet med lite betänketid. Och som köpare vill man ju inte heller verka desperat, känns märkligt o höja sitt eget bud innan man fått ett nej. Lägger man bud under utgångspris så får man ju räkna med att det kanske tar längre tid.
 
W Wisselgren skrev:
Låt säljarna få lite tid o fundera, dom kanske tar budet med lite betänketid. Och som köpare vill man ju inte heller verka desperat, känns märkligt o höja sitt eget bud innan man fått ett nej. Lägger man bud under utgångspris så får man ju räkna med att det kanske tar längre tid.
De har fått betänketid i ca 2 veckor nu och efter den senaste visningen häromdagen (som vi inte var med på) har de erbjudit oss att köpa för utgångspris.

Vi vill fortfarande få svar på våra frågor innan vi ev höjer vårt bud.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Krilleman
altaxis altaxis skrev:
Vi vill fortfarande få svar på våra frågor innan vi ev höjer vårt bud.
Då är det väl bara sitta lugnt i båten och vänta ut dom?! 🤔
Jag ser det inte annorlunda. "Patience is a virtue"

Eller är det något vi missar här som forumet inte fått nys om?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P
altaxis altaxis skrev:
Hujedamig vilken diskussion jag satte igång!
Men det är bra. Vi har alla olika synsätt och det är intressant att höra vad andra tycker i frågan.

För att klaragöra ursprungstanken.
Min bror letade hus ca 40 mil från där de bodde innan. De var på en visning, gillade huset och åkte hem till våra föräldrar 10 minuter bort. Sen åkte de tillbaka med farsan för att titta lite mer utifrån vägen och diskutera internt. De ser att säljarna är hemma och knackar på varpå de får en rundtur och ett trevligt samtal med säljaren. Därefter la de bud och fick slutligen köpa.

Jag har klart övervägt att bara åka och knacka på men tror att jag avstår i nuläget. Antingen tar jag en kontakt via mäklaren eller så messar jag direkt till säljarna och undrar om det går bra.

Jag är av den sorten som är öppen och gärna pratar med folk. Blir mörkrädd när jag läser om en del som hade vägrat sälja ett hus till mig om jag knackat på oanmäld.
Jag är ju för bövelen intresserad av att köpa ett hus för flera miljoner. Ska jag då inte få prata med säljaren utan att de har en mäklare som dadda?
Om man inte vill prata direkt med mig borde man ha förmågan att vänligt säga att man vill ha kommunikationen via mäklaren och då hade jag accepterat det.
Men det kanske är olika från storstad till mindre samhälle där det fortfarande finns lite bondförnuft kvar.

Ang att vi är enda budgivaren, om någon annan lagt ett högre bud än oss måste väl mäklaren meddela det? Vi fick ett automatiskt sms som berättade att vi lagt ett bud minuten efter att jag skickat in det.

Vi har tagit del av säljarens besiktning och efter den bokade vi in en andra ”privat” (var bokningsbar för andra men ingen annan kom) visning. Säljarna var inte närvarande. Vi tog med oss en vän som jobbar med besiktningar av hus och gick igenom allt viktigt.
Vi fick då några nya frågetecken ang några riskkonstruktioner som vi försökt få svar på via mäklaren men ännu efter en vecka inte fått. Hade man kunnat sitta ner med säljarna hade de frågetecknen antagligen rett ut sig ganska snabbt och därefter hade vi kunnat fortsätta vår prisdiskussion via mäklaren.
Det är säljaren som måste få buden, inte övriga budgivare, det kallas 'Dold budgivning'.
Kanske inte jättevanligt, men förekommer.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
P Peter787 skrev:
Det är säljaren som måste få buden, inte övriga budgivare, det kallas 'Dold budgivning'.
Kanske inte jättevanligt, men förekommer.
Inte jätteovanligt numera.

På mäklarens hemsida för aktuellt objekt presenteras då:
Budgivning pågår, kontakta mäklaren för att delta.

Jag skulle snarare klassa detta som en norm numera i min "bygd".
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P
Krilleman Krilleman skrev:
Inte jätteovanligt numera.

På mäklarens hemsida för aktuellt objekt presenteras då:
Budgivning pågår, kontakta mäklaren för att delta.

Jag skulle snarare klassa detta som en norm numera i min "bygd".
Att du förväntas kontakta mäklaren för att se övriga bud är inte 'Dold budgivning'.
Vid dold budgivning är det bara mäklaren och säljaren som vet det dolda budet, inte övriga budgivare även efter kontakt med mäklaren.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Krilleman
P Peter787 skrev:
Att du förväntas kontakta mäklaren för att se övriga bud är inte 'Dold budgivning'.
Vid dold budgivning är det normalt bara mäklaren och säljaren som vet det dolda budet.
Fast det är ju dolt även för även andra spekulanter.

Dold budgivning? 🙄

Spekulanter som vill buda behöver inte buda för att vara med i budgivningen...

Jag köpte min första fastighet på detta sättet.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Ute på landet är det trevligt med besök.
I stan är det inte så.

Olika mentalitet råder.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P
Krilleman Krilleman skrev:
Fast det är ju dolt även för även andra spekulanter...

Dold budgivning? 🙄
Precis.
Så kontakten med mäklaren avslöjar kanske inget om nuvarande bud från alla eller någon individuell budgivare.
 
P
Krilleman Krilleman skrev:
Fast det är ju dolt även för även andra spekulanter.

Dold budgivning? 🙄

Spekulanter som vill buda behöver inte buda för att vara med i budgivningen...

Jag köpte min första fastighet på detta sättet.
Du lär ju behöva framföra ditt 'bud' eller vad du vill kalla det till säljaren, annars lär du aldrig få köpa.
Sen kan ju säljaren välja vem han vill, han kanske bara vill sälja till en rödhårig köpare ? 😉
 
Krilleman
P Peter787 skrev:
Att du förväntas kontakta mäklaren för att se övriga bud är inte 'Dold budgivning'.
Vid dold budgivning är det bara mäklaren och säljaren som vet det dolda budet, inte övriga budgivare även efter kontakt med mäklaren.
P Peter787 skrev:
Precis.
Så kontakten med mäklaren avslöjar kanske inget om nuvarande bud från alla eller någon individuell budgivare.
För att prata klartext så visste jag redan innan budgivningen att jag skulle köpa fastigheten.

Den var helt perfekt och allt jag såg bockade av allt jag ville åt. Jag hade köpt den snudd oavsett kostnad.

Så i min enkelhet så kontaktade jag mäklaren att jag är oerhört intresserad, men jag vägrar lägga ett bud innan alla andra gett upp och en ensam budgivare finns kvar.

Mäklaren uttryckte detta förfarandet var hemskt ovanligt.
(Mäklare har provision. Glöm aldrig detta!)
Men enligt mig var det oerhört smart.

Sagt och gjort. När sista budgivaren "trodde" att dom hade vinnande bud ringde mäklaren och meddelande att "X" kronor låg på bordet och frågade om jag ville höja budet.

Inga problem meddelade jag, jag höjer med X antal kronor.
I detta läget får man inte vara blyg, här måste man höja stort!

Ingen budgivning följde, vi skrev kontrakt följande vecka.
I all budgivning måste man vara smart.

Om det inte gäller holländsk auktion, där gäller andra regler...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Holländsk_auktion
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C
Krilleman Krilleman skrev:
Mäklaren uttryckte detta förfarandet var hemskt ovanligt. (Mäklare har provision. Glöm aldrig detta!)
Ha ha, precis, eller hur... Har heller aldrig förstått varför man som spekulant genast skall kasta sig in i en budgivning. Men, åtminstone när marknaden var hetare, såg man ofta ett mönster med ett eller två trappsteg, där t.ex. budgivare 1-4 fajtas några dagar tills budgivare 2 framstår som vinnare, då kliver budgivare 5 och 6 in och sopar mattan med det första gänget, osv.

On topic blir jag lite förvånad över hur många här som så kraftigt har taggarna utåt beträffande direktkontant med spekulanter. Väl medveten om att inställningen kring detta varierar skulle jag själv inte ha något emot. Fast då är jag i och för sig också den typen som tycker att rätt köpare är viktigare än maximal köpeskilling.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P
Krilleman Krilleman skrev:
För att prata klartext så visste jag redan innan budgivningen att jag skulle köpa fastigheten.

Den var helt perfekt och allt jag såg bockade av allt jag ville åt. Jag hade köpt den snudd oavsett kostnad.

Så i min enkelhet så kontaktade jag mäklaren att jag är oerhört intresserad, men jag vägrar lägga ett bud innan alla andra gett upp och en ensam budgivare finns kvar.

Mäklaren uttryckte detta förfarandet var hemskt ovanligt.
(Mäklare har provision. Glöm aldrig detta!)
Men enligt mig var det oerhört smart.

Sagt och gjort. När sista budgivaren "trodde" att dom hade vinnande bud ringde mäklaren och meddelande att "X" kronor låg på bordet och frågade om jag ville höja budet.

Inga problem meddelade jag, jag höjer med X antal kronor.
I detta läget får man inte vara blyg, här måste man höja stort!

Ingen budgivning följde, vi skrev kontrakt följande vecka.
I all budgivning måste man vara smart.

Om det inte gäller holländsk auktion, där gäller andra regler...

[länk]
Men då la du ju ett bud som alla andra, men sist av budgivarna, och det accepterades av säljarna.
Dvs. precis som alla andra budgivningar, någon lägger ett bud som till slut accepteras, inget unikt.

Dessutom är ju risken att mäklaren vill få ett snabbt avslut (en fågel i handen kontra en fågel i skogen) och inte meddelar köparen om din avsikt att buda, du har ju inte bjudit och mäklaren har bara en skyldighet att framföra bud, inte vaga uttryck om att ge bud.
Så det är ett spel...

Holländsk auktion används i ...Holland, inte Sverige, så helt ointressant för oss här.
I vissa länder (glömt vilket) betalar den högstbjudande det näst högsta budet, också en variant.
 
Redigerat:
P Peter787 skrev:
Holländsk auktion används i ...Holland, inte Sverige, så helt ointressant för oss här.
I vissa länder (glömt vilket) betalar den högstbjudande det näst högsta budet, också en variant.
Holländska auktioner förekommer faktiskt i Sverige om än inte så vanligt och dock inte hus.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Så i min enkelhet så kontaktade jag mäklaren att jag är oerhört intresserad, men jag vägrar lägga ett bud innan alla andra gett upp och en ensam budgivare finns kvar.
Precis. Det funkar bra om inte någon mer gör likadant.

Har även sett en spekulant vägra lämna första visningen innan han fick köpa. Ganska speciellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.