Hej,

jag funderar på ett basturum i vår källare. Jag har läst mig till att det ska(bör?) vara minst 190 cm innertakhöjd för mindre bastuaggregat. Tyvärr är takhöjdeni källaren inte mer än 208 cm.

Kan någon ge tips om basturum som går att få in, inte bara med vad som gäller för takhöjd men också så att det överhuvudtaget går att montera ihop. Det finns ju ytterst lite utrymme att skruva i skruvar från ovansidan tex.

Mvh
Peter
 
Nu kan jag ingenting om bastubyggsatser, men att de byggs i källare utan möjlighet att skruva uppifrån måste ju vara helt normalt. Kan inte tänka mig annat än att det är så att de byggs ”inifrån”.

Ett alternativ till byggsats är ju annars att du bygger i lösvirke och anpassar bastun efter rummet. Det skulle ha varit mitt förstaval.
 
  • Gilla
Cream och 1 till
  • Laddar…
P PeterHP skrev:
Hej,

jag funderar på ett basturum i vår källare. Jag har läst mig till att det ska(bör?) vara minst 190 cm innertakhöjd för mindre bastuaggregat. Tyvärr är takhöjdeni källaren inte mer än 208 cm.

Kan någon ge tips om basturum som går att få in, inte bara med vad som gäller för takhöjd men också så att det överhuvudtaget går att montera ihop. Det finns ju ytterst lite utrymme att skruva i skruvar från ovansidan tex.

Mvh
Peter
Hej jag funderar oxå på att skaffa ett basturum att sätta in i oisolerad gäststuga. Söker tips på vad man ska köpa. Finns otroligt många företag med olika priser förstås. Jag har tänkt mig en bastu för 2-3 personer helst i ett hörn.
Hoppas att jag på detta sätt kan få lite hjälp
 
Har inte invigt bastun ännu men jag köpte en av de minsta från trabyggarna.se.

Peter
 
P PeterHP skrev:
Har inte invigt bastun ännu men jag köpte en av de minsta från trabyggarna.se.

Peter
Tack
 
L Lisa Cederlund eklund skrev:
Hej jag funderar oxå på att skaffa ett basturum att sätta in i oisolerad gäststuga. Söker tips på vad man ska köpa. Finns otroligt många företag med olika priser förstås. Jag har tänkt mig en bastu för 2-3 personer helst i ett hörn.
Hoppas att jag på detta sätt kan få lite hjälp
I en oisolrad gäststuga finns väl ingen god grund att använda pengar på et basturum- mycket billigare och inte mycket svårare att bygga bastun i gäststugan själv.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D drsakke skrev:
I en oisolrad gäststuga finns väl ingen god grund att använda pengar på et basturum- mycket billigare och inte mycket svårare att bygga bastun i gäststugan själv.
Mvh
Sakke
jovisst, men för mig som är ensamstående så har jag inget alternativ
 
  • Gilla
drsakke
  • Laddar…
  • Inomhusbastu med träpanel, glasdörr och bänkar. Runtom finns växter i krukor och två flätade stolar. Taklampor lyser upp rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusbastu av trä med glasdörr och upplyst interiör. Bastun är placerad i ett modernt rum med en krukväxt bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusbastu med träväggar och bänkar. En svart hink med ösa står på en av bänkarna och en hög bastuugn fyllt med stenar står på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
qarcus
  • Laddar…
plaggis plaggis skrev:
Jag köpte också från Träbyggarna
[länk]

219×179x197. Funkar kanon, inget behöver skruvas uppifrån.
Ser jättebra ut. Tack för din respons
 
L Lisa Cederlund eklund skrev:
Tack
Det lägsta basturummet är 197 högt hos träbyggarna. Exakt så höga är mina väggar i hörnan där jag vill ha bastun. Vad tror ni?funkar det?
 
L Lisa Cederlund eklund skrev:
Det lägsta basturummet är 197 högt hos träbyggarna. Exakt så höga är mina väggar i hörnan där jag vill ha bastun. Vad tror ni?funkar det?
Jag har träbyggarnas 197 cm. Mitt mäter från golv till tak 196,5 cm
 
plaggis plaggis skrev:
Jag har träbyggarnas 197 cm. Mitt mäter från golv till tak 196,5 cm
Tack så jättemycket 😊då beställer jag ett sådant ifrån dom. Höll dom leverans tiden 2-3 veckor?
 
L Lisa Cederlund eklund skrev:
Tack så jättemycket 😊då beställer jag ett sådant ifrån dom. Höll dom leverans tiden 2-3 veckor?
Modigt! Maila dem gärna och förklara ditt problem, kanske kan de minska 1 cm. Det är även lätt att via mail förklara/göra anpassningar så att su får den bastu du vill ha. Ex. flytt av fönster, extra raster etc

De höll den lovade leveranstiden. Jag köpte för drygt ett år sedan.
 
plaggis plaggis skrev:
Modigt! Maila dem gärna och förklara ditt problem, kanske kan de minska 1 cm. Det är även lätt att via mail förklara/göra anpassningar så att su får den bastu du vill ha. Ex. flytt av fönster, extra raster etc

De höll den lovade leveranstiden. Jag köpte för drygt ett år sedan.
Supertack för din hjälp inför köpet av min bastu 🌹
 
L Lisa Cederlund eklund skrev:
Supertack för din hjälp inför köpet av min bastu 🌹
Inga problem! Det som jag inte tänkt på är vilken minsta höjd mellan bastu och tak som Träbyggarna rekommenderar för att få luftcirkulation runt bastun. Kolla det med dem!
 
  • Gilla
Lisa Cederlund eklund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.